• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen !!

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Idag har vi varit hos Bengt i Örkelljunga och hämtat vår nya husbil :).
Imorgon blir det att läsa instruktionsböckerna noga så man lär sig hur allt fungerar.
Ska bli så kul att packa in alla saker i bilen så den är klar för lite utflykter framöver,enda smolket i bägaren var att vi upptäckte att stereon inte funkade men jag får kolla på det imorgon.
Nu känner man sig som fullvärdig medlem ju när bilen står på gården.
:yes:
 

Bilagor

  • husbilen2.jpg
    husbilen2.jpg
    1.017,8 KB · Visningar: 32
  • husbilen3.jpg
    husbilen3.jpg
    1,1 MB · Visningar: 20
  • husbilen4.jpg
    husbilen4.jpg
    1.021,8 KB · Visningar: 21

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen !!

Kom att tänka på en sak.
Det är möjligtvis inte så att det är någon här i klubben som ägt denna husbil tidigare?
Hade ju varit kul att få kontakt i så fall:)
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen !!

Bara att gratulera till husbilen och naturligtvis välkommen till denna eminenta husbilsklubb.
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen !!

Det var skoj att se att Janase har en likadan husbil som jag själv,har du haft din länge?
Är du nöjd med din eller har du haft några problem?
Min har bara gått 5000 mil och är en 95a,innan jag hämtade den bytte dom kamrem och servade den så jag tror inte det ska vara några större problem nu.
En av anledningarna till att det blev just den bilen är att min kusin i Helsingborg äger Tonys Budbil och har genom åren haft en massa Iveco bilar och varit nöjd med dom.
Riktiga slitvargar säger han,dessutom äger han också Jourverkstaden i Helsingborg som är auktoriserad Ivecoverkstad.
Så man kan ju hoppas på lite rabatt kanske :).
Jag är heller ingen anhängare av framhjulsdrift så Ivecon kändes rätt för mig med längsmonterad motor och bakhjulsdrift,svårt att veta i förväg om man gjort rätt val men det lär tiden utvisa.
:yes:
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Äntligen !!

Jag får också säga välkommen!!

Om du är osäker på driftsäkerheten på Ivecon vilket jag inte tror ska va några problem så kan du ju alltid sätta på drag, för då kan du ju får med dig valpen på en trailer då blir de aldrig stopp.

Gunnar:yes:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Äntligen !!

Grattis till Er första husbil.Alltid en speciell känsla med första husbilen. Lycka till.
Ingrid o Stig
 
F

F.d. 7222

Guest
Sv: Äntligen !!

Hej och välkommen i klubben!
Vi är själva relativt nya som husbilare (vi hyrde först en förra sommaren och köpte sedan en i sept.-08).
För vår del blev det en Hobby 650 -06:a med alkov på Transit-chassie.
Kan bara säga att medlemmarna i klubben redan vid ett flertal tillfällen varit mej till stor hjälp när jag behövt fråga om något. :)
Dessutom har man ju alltid en anledning att ta kontakt när man ses utmed vägar och på campingplatser. Jag vinkar också lite extra om jag möter en HBK märkt bil.

Husbilsvänliga Hälsningar Polaren.
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Äntligen !!

Jeepkungen visst är jag nöjd med bilen har nu kört den ca 2000 mil. Suveränt med bakhjulsdrift vilket gör den väldigt lättmanövrerad. Lite irriterande är dock att kamremmen visst ska bytas var 3.e år eller 3000 mil och kostar skjortan då man måste riva hela fronten. När jag köpte den så fick jag lasta 290 kg så jag vägde upp den och får nu ta med mig 990 kg
 
Senast redigerad av en moderator:

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen !!

Av både Jourverkstaden i Helsingborg och Bengt i Örkelljunga fick jag beskedet att det var 5 år eller 5000mil som gällde.
Skulle visst kosta ungefär 10.000 att byta remmen och eftersom man måste skruva ned hela fronten för att komma åt motorn i framkant rekommenderade Jourverkstaden att man samtidigt bytte vattenpumpen.
Den drivs inte av kamremmen men för att få loss en av skruvarna till den måste kamremmen plockas av,så när man ändå var där och pillade var det lika bra att byta pumpen samtidigt sa dom.
Så därför väntade jag hellre 2 veckor extra och fick båda detaljerna utbytta,det lilla jag kört med den hittills verkar bilen gå fint och med bara 5000 mil på mätaren vore det väl skam annars .
Vilken hastighet brukar du marcha på?
Själv tyckte jag att 100 på motorväg var lagom hastighet,kändes som att man fick pressa ned gasen onödigt hårt annars.
Vad brukar du ha i snittförbrukning på din?
Jag är kanske lite frågvis men det är kul att höra lite fakta från dig som har en likadan bil :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Äntligen !!

jag ligger på 85-90 och får betala ca 1,3 l för det. Ligger på ca 2500 varv dvs ganska mycket tycker jag
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen !!

Jag var i Jönköping i Söndags och på vanlig landsväg låg jag också på den hastigheten,varvtalet beror väl på att nyare motorer har med modern teknik blivit väldigt lågvarviga.
Våra motorer är ju av en äldre teknik så det är väl ganska normalt med lite högre varv då.:)
 
F

F.d. 25112

Guest
Sv: Äntligen !!

Idag har vi varit hos Bengt i Örkelljunga och hämtat vår nya husbil :).
Imorgon blir det att läsa instruktionsböckerna noga så man lär sig hur allt fungerar.
Ska bli så kul att packa in alla saker i bilen så den är klar för lite utflykter framöver,enda smolket i bägaren var att vi upptäckte att stereon inte funkade men jag får kolla på det imorgon.
Nu känner man sig som fullvärdig medlem ju när bilen står på gården.
:yes:
Grattis till den första!! Vi köpte vår första samma tid förra året...är nu inne på vår andra..
lycka till, vi ses på vägarna...janneolotta:cool:
 
F

F.d. 50097

Guest
Sv: Äntligen !!

Ett stort GRATTIS till husbilen! Vi köpte vår i höstas och har inte ångrat oss en sekund! Ni kommer få mycket kul!

/Helena & Peter
www.freedomtravel.se
 
F

F.d. 25011

Guest
Sv: Äntligen !!

Välkommen i Husbilsklubben.se och lycka till med den nya husbilen!
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen !!

Hej Janase:)
Har en liten undran igen,hur gjorde du för att väga upp den?
Vad kostade det och förändrade det dina kostnader på skatt och försäkring?
Jag funderar på att göra det jag också så att man kan lasta lite utan att vara orolig för överlast....
:rolleyes:
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen !!

:mh:GRATTIS till nya husbilen vi köpte våran i våras och jag börjar min semester på måndag då åker vi ner över österlen
 
Toppen