• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Ännu en fråga om LifePO4

Challenger328

HBK Medlem
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
42206
Medlemskap
2025
Hej på er
Är en fullständig novis på detta med husbil och elanalfabet. Frugan och jag köpte oss en ny Challenger 328 Graphite Ultimate -23:a förra året. Hade inte en tanke på det här med vikt. Nu var vi och vägde ekipaget förra helgen och vi behöver banta. Har förstått att LiFePO4 batterier är betydligt lättare än AGM. Men vad ska man tänka på för att få detta rätt. Någon som bytt på en liknande husbil och kan ge konkreta råd? Sitter ett AGM på 65Ah i den nu. Solceller är original med Nordic line på dessa bilar.
Har letet genom bilen efter alla komponenter, men blir inte riktigt klok på vad som är vad. Någon som kan förklara och tala om vad som saknas?

Bilagor

• 20250601_132543.jpg
    20250601_132543.jpg
    1,6 MB · Visningar: 66
  • 20250601_132547.jpg
    20250601_132547.jpg
    1,3 MB · Visningar: 68
  • 20250528_154407.jpg
    20250528_154407.jpg
    1,8 MB · Visningar: 67
  • 20250601_132540.jpg
    20250601_132540.jpg
    2,1 MB · Visningar: 68

stefan_c

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
28929
Medlemskap
2025
Hej ! Det absolut viktigaste är att begränsa strömuttaget från bilens generator, din har ju dessutom förmodligen en smart sådan (Euro6) vilket kräver en smart laddare ...

Håller på med vår Kabe 07:a och har minst sagt pyssel att "lura" originalsystemet i bilen . Men en DC-DC laddare (Typ. Victron Orion XS) är ett villkor om du inte vill elda upp generatorn. Provade med ett nyinköpt halvtomt LifePO4 på 300Ah, satte DC-DC'n emellan ordinarie laddare samt bilens generator, dvs. i serie med batteriet. Ställde in laddprylen på max 25A och startade bilen. Det drog 25A omedelbart, lekte lite med inställningarna och strömmen ökade o minskade direkt. Testade 220V laddaren som maxar 30A) , den drog 25A den med, Så jag ställde ner ström begränsningen till 20A , då laddaren började bli ordentligt varm.

Vår bil har ju ett laddsystem som ska ladda både bil och bodel , precis som din. Problemet jag har är att kunna ladda bilbatteriet med 220 laddaren samt solcellerna. Finns ju sk. Combiners. typ Vicron CT men den verkar vara inkopplad även under start av bil. Då lär det gå åt en j-a massa ström från LifePO4 batteriet pga. mycket lägre Ri sedan är det inte att rekomendera, alternativet är ju att dra en kabel från startmotorn som temporärt bryter sammankopplingen ....... så jag funderar vidare .... Får väl fixa något eget ....

Summa summarum ..... kör INTE ett LifePO4 direkt på din generator.

Ha det gott

//Stefan

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej ! Det absolut viktigaste är att begränsa strömuttaget från bilens generator, din har ju dessutom förmodligen en smart sådan (Euro6) vilket kräver en smart laddare ...

Håller på med vår Kabe 07:a och har minst sagt pyssel att "lura" originalsystemet i bilen . Men en DC-DC laddare (Typ. Victron Orion XS) är ett villkor om du inte vill elda upp generatorn. Provade med ett nyinköpt halvtomt LifePO4 på 300Ah, satte DC-DC'n emellan ordinarie laddare samt bilens generator, dvs. i serie med batteriet. Ställde in laddprylen på max 25A och startade bilen. Det drog 25A omedelbart, lekte lite med inställningarna och strömmen ökade o minskade direkt. Testade 220V laddaren som maxar 30A) , den drog 25A den med, Så jag ställde ner ström begränsningen till 20A , då laddaren började bli ordentligt varm.

Vår bil har ju ett laddsystem som ska ladda både bil och bodel , precis som din. Problemet jag har är att kunna ladda bilbatteriet med 220 laddaren samt solcellerna. Finns ju sk. Combiners. typ Vicron CT men den verkar vara inkopplad även under start av bil. Då lär det gå åt en j-a massa ström från LifePO4 batteriet pga. mycket lägre Ri sedan är det inte att rekomendera, alternativet är ju att dra en kabel från startmotorn som temporärt bryter sammankopplingen ....... så jag funderar vidare .... Får väl fixa något eget ....

Summa summarum ..... kör INTE ett LifePO4 direkt på din generator.

Ha det gott

//Stefan
Det här är en gammal skröna,finns youtube video som stöder det, men som Michael S skriver, det finns ingen risk att bränna generatorn,kablaget i bilen begränsar dessutom strömmen,du kommer aldrig upp i så hög laddning

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Som i #4 och:
YT videon är i mina ögon ett tillspetsat marknadsförningsjippo.
Ja, du kan bränna generatorn, om man gör som Victron i videon nedan.
Full belastning vid generator 1000 rpm.
Detta skulle innebära ett omöjligt motorvarvtal på ca 300 rpm.

Utväxlingen mellan vevaxel och generator på en dieselmotor är uppskattningsvis aldrig lägre än 1-3.
Det innebär 1000 motor rpm = minst 3000 generator rpm.

Vid 3000 generator rpm visar videon en temperatur på ca 43 grader vid 79A.
Detta innebär lite drygt tomgång på motorn.

Generatorer är typiskt specade för max arbetstemperatur 110 grader.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Samt få eller inga husbilar har kablage i de dimensioner som krävs för så höga strömmar, 60-80A brukar vara absolut max ström med original kablage, och original säkring brukar ligga mellan 30-60A.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Samt få eller inga husbilar har kablage i de dimensioner som krävs för så höga strömmar
Jag vet inte om du minns, men det fanns många diskussioner här på forumet om att dimensionera upp kablarna mellan generator, startbatteri och bodelsbatteri för att få få upp laddningen, om man sätter ett lithiumbatteri i en så modifierad bil lär strömmarna kunna bli rejält höga.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Det finns gott om förståsigpåare speciellt när någon säjer att han har problem med tekniken. Du kan byta det 65ah batteri direkt till ett lipo batteri typ 100ah 2200kr se bara till att det finns poler och sånt så det blir enkelt att koppla in.
Mitt batteri har en begränsning på 30a om det skulle vara urladdat eftersom det är en gammal bil är generatorn på 50a så inga problem. Byt rakt av och glöm resten! Det gjorde jag för ett år och många med mej. Köp på amazon så kommer det direkt hem utan frakt väger 11kg.

stefan_c

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
28929
Medlemskap
2025
Det här är en gammal skröna,finns youtube video som stöder det, men som Michael S skriver, det finns ingen risk att bränna generatorn,kablaget i bilen begränsar dessutom strömmen,du kommer aldrig upp i så hög laddning
Skröna !!!! , Finns något som heter MTBF.... och ligger man för länge nära maxuttag på sin 180A generator så lär den inte hålla speciellt länge. Ett 300A LifePO4 batteri tar ju många timmar att fylla .. Så generatorn lär gå ordentligt varm.

Att kablaget begränsar strömmen är ju korrekt , enligt formeln i rumstemperatur Rl=Aρ∗l så får ju det konsekvensen att spänningen till batteriet sjunker med det omvända, dvs. högre "begränsning" get högre spänningfall. Räkna på en 6mm2 ....

Kan bara ta ett exempel, hade 2 st 90A i bodelen varav den ena började få lite problem med cellerna, dvs. början till kortslutning... tänkte precis som "förståsigpåare". Problemet är ju att om bilen är ordentligt byggd för typ 2x90A i bodelen. Dvs. 25mm2 RK kabel från startbatteriet som på vår Kabe, då kommer det bli problem då strömbegränsningen maxar i generatorn och kommer få problem med kylning , typ köra i Italien i +35 ... i mitt fall. blev det byte av regulator... den var minst sagt bränd och har såg ut att ha haft ett hårt liv. Vad gäller Euro6 klassade smarta generatorer så är det ytterligare lite pyssel, läs på noga. Som jag skrev tidigare, det var inga problem att maxa 50A på ett halvfullt LifePO4 batteri, begränsade dock till 25A , har man ett halvfullt startbatteri av någon orsak och dessutom gudförbjude halvfullt LifePo4 batteri, så kommer strömmen att gå till bodelsbatterit (Allt enligt Kirschofs strömlag) Utan DC-DC så ....

Slutligen på sjuttiotalet när det var kul 100W strålkastare ... blev ju rätt många generatorer, regulatorer för min del. 600 W bara i lyse blev lite för mycket . blev liksom inget kvar till själva bilen, och till det viktigaste , stereon. :)

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Men i praktiken är det inte många av oss som kommer ens i närheten av de strömmar en generator kan leverera.

Kretsen är oftast upp säkrad 30-70A, beroende på märke, modell, årgång.
De jag hört talas om som lyckats knäcka dessa säkringar genom åren går att räkna på en hands fingrar.

Lasseboy

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2026
Hej på er
Är en fullständig novis på detta med husbil och elanalfabet. Frugan och jag köpte oss en ny Challenger 328 Graphite Ultimate -23:a förra året. Hade inte en tanke på det här med vikt. Nu var vi och vägde ekipaget förra helgen och vi behöver banta. Har förstått att LiFePO4 batterier är betydligt lättare än AGM. Men vad ska man tänka på för att få detta rätt. Någon som bytt på en liknande husbil och kan ge konkreta råd? Sitter ett AGM på 65Ah i den nu. Solceller är original med Nordic line på dessa bilar.
Har letet genom bilen efter alla komponenter, men blir inte riktigt klok på vad som är vad. Någon som kan förklara och tala om vad som saknas?
Kan tyvärr inte hjälpa så mycket, men den laddaren CBE 516 hade jag i min husbil, det gick och ställa den i ett läge som fungerade för Lifepo batteri.
Men laddningen blev inte som jag hade tänkt mig så jag köpte Victron Energy Blue Smart IP22 12-Volt 20 amp.
Den fungera bra!
Sen har du Fiat chassi eller Ford på din Chellenger. Fiat år 2023 är garanterat smart generator på, Ford kan jag inte uttala mig om.

stefan_c

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
28929
Medlemskap
2025
Men i praktiken är det inte många av oss som kommer ens i närheten av de strömmar en generator kan leverera.

Kretsen är oftast upp säkrad 30-70A, beroende på märke, modell, årgång.
De jag hört talas om som lyckats knäcka dessa säkringar genom åren går att räkna på en hands fingrar.
Som sagt... hade jag inte kört en DC-DC emellan hade jag garanterat blåst min 80A säkring på en 25mm2 och ett halvfullt 300A LifePO4 , det handlar ju trots allt om batteriets Ri och matarkabelns motstånd. Men saken var ju om för höga strömmar riskerar och skada generatorn på sikt, jag anser det .. men det är ju min åsikt och vad vet jag, .... jag kanske är en sådan där "förståsejpåare"
Var och en blir salig på sin tro... för mej gäller att spela på den säkra sidan när man äntligen har kommit iväg på en efterlängtad semester ....

Ha det gott

/Stefan

stefan_c

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
28929
Medlemskap
2025
Källa på detta påstående tack.
"Tack" Ska leta ..det var något som kom upp på åttiotalet när Volvo bytte generator från Bosch 55A till Marshall 80A generator på sin B21F motor.

Men rent generellt.... om dom sällan gick sönder varför kostar dom förhållandvis så lite och regulatorn ännu mindre ... måste ju bero på något , eller hur ...

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag skulle säg att allt i grundbilen klarar detta.

Om vi går tillbaka till generatorn, sa du "den är inte byggd för att gå på maxlast särskilt länge ...." det är inte = hela tiden.

Kolla videon i inlägg #5, och lägg märke till hur svalt generatorn arbetar vid 3000 varv.

Toppen