• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Ännu en fråga om LifePO4

Challenger328

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
42206
Medlemskap
2025
Hej på er
Är en fullständig novis på detta med husbil och elanalfabet. Frugan och jag köpte oss en ny Challenger 328 Graphite Ultimate -23:a förra året. Hade inte en tanke på det här med vikt. Nu var vi och vägde ekipaget förra helgen och vi behöver banta. Har förstått att LiFePO4 batterier är betydligt lättare än AGM. Men vad ska man tänka på för att få detta rätt. Någon som bytt på en liknande husbil och kan ge konkreta råd? Sitter ett AGM på 65Ah i den nu. Solceller är original med Nordic line på dessa bilar.
Har letet genom bilen efter alla komponenter, men blir inte riktigt klok på vad som är vad. Någon som kan förklara och tala om vad som saknas?
 

Bilagor

  • 20250601_132543.jpg
    20250601_132543.jpg
    1,6 MB · Visningar: 66
  • 20250601_132547.jpg
    20250601_132547.jpg
    1,3 MB · Visningar: 68
  • 20250528_154407.jpg
    20250528_154407.jpg
    1,8 MB · Visningar: 67
  • 20250601_132540.jpg
    20250601_132540.jpg
    2,1 MB · Visningar: 68

stefan_c

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Tibro
HBK-Nr
28929
Medlemskap
2025
Jo, jag har sett videon, mycket intressant ... men som sagt. Varför kostar inte laddregulatorn knappt någonting om den nu tål så mycket.
Igen ... Jag vågar inte lasta den mer än 80% under flera timmar. Ladda bodelen utan DC-DC med kanske 60-70A i några timmar förutom bilens egna behov ... jag tror inte det är nyttigt i längden ...

Vad andra gör och vill samt tror på, är liksom upp till dom.... jag ville bara informera mina iakttagelser om höga laddströmmar vilket resulterade i utbyte av laddregulator. Samt att jag inte ville chansa , därför en DC-DC i första hand ...

mvh

//Stefan
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.085
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Näsvis fråga Michael, kör du direkt från generatorn till dina LifePO4 om så, låter du BMS'en hantera laddkurvan ... ?
Ja jag har generatorn (enbart för bodelen) direkt mot batteribanken.
Denna består av 560 Ah LFP och i parallel 120 Ah bly-syra.

Nej, jag har BMS som "säkerhetsventil".
Laddkurvan sköts av laddningsregulatorn. (den externa)

Utöver detta har jag 1870 W installerad effekt solpaneler, och inverter/laddare på 90A om det in byggda elverket är igång eller jag står vid stolpe.
 

stefan_c

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Tibro
HBK-Nr
28929
Medlemskap
2025
Vad i h-e ..... :) :) :) ... Kollade på en Sterling men den lirar ju inte riktigt enligt LifePO4 specarna med "tail current osv." ... Men det klart en bra BMS fixar ju överladdningsrisk osv ...

Då förstår jag mer dina synpunkter på ström osv. Din anläggning är nog med råge den största i Sverige och knappast en typmodell för oss vanliga husbilsägare som vill uppgradera till LifePO4 utan att äventyra varken kablar eller befintlig elektronik.

Sanslös anläggning du har iaf.

Ha det gott...

// Stefan
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.085
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
På min Sterling laddregulator använder jag inställningen "noll / 0" i bilden nedan.
Detta ger en max cellspänning på 3,6 V, det vill säga lägre än hur jag laddar med den mer flexibla Victron solcellsladdaren, 3,65V.

1749195544873.png
 
Toppen