Jaa, tvungen och tvungen...oavsett om det skulle vara lag på det eller ej, så skulle jag ju aldrig tveka om att se till att min barn åker på det absolut mest säkra sättet som är möjligt i husbilen...
Jag hade nog tagit kontakt med t.ex. bilprovningen till att börja med, för att få tips och råd om vad man kan göra för att barnen ska färdas säkert. Finns det bara midjebälten hade jag nog tagit reda på om någon verkstad kan montera in trepunktsbälten, det är ju trots allt säkrare än bara midjebälte.
När vi skulle placera våra barn på bästa och säkraste sätt i husbilen tog jag kontakt med bilprovningen, Transporstyrelsen (fick tag på nån säkerhetssnubbe efter att ha blivit omkopplad 10 gånger i telefon...)
bilverkstaden och bilstolstillverkare (Britax och Akta). Utifrån vad alla dessa "experter" kom med för råd, summerade vi all infon (sållade bort en del) och kom vi fram till hur vi skulle placera barnen och med vilka bilstolar.
Barnens säkerhet kommer i första rummet när det gäller oss.
Sen tänker man ju på hur man kör hela tiden, att försöka se långt framåt, planera i huvudet vad som skulle kunna hända, hålla rejält avstånd till framförvarande fordon, inte köra för fort och helst undvika omkörningar.
Hoppas ni hittar en bra och säker lösning för era barn!
/Annette[/quote
Själv funderar jag på vad som händer med bordet vid en krock?
Vi har en bil med "dinette", dvs två fasta bänkar runt ett bord. Alla platser med godkända bälten - godkänd för 6 pers....
Men bordet sitter på en "glidlist" med ett ben. Vad händer vid tvärstopp? Bordet är stabilt och väger ett antal kilo - varkar vara baserat på en grov fiberskiva.
Vi vågar inte ha någon sittande framför bordet vid färd. Barnbarnen får sitta på bälteskuddar i färdriktningen enbart.
Ni som har alkovbilar kan ju stuva undan bordet där, men vad gör man i en delintegrerad?