• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ännu en fråga om barn och bilstolar.

F

F.d. 53089

Guest
Som nyblivna husbilsägare så duggar ju frågorna tätt. En som vi tycker är viktig är barnstolar och bälten.
Har två barn med, 7 och 8 år gamla. I den vanliga bilen använder barnen framåtvända bältesstolar. Hur gör man i husbilen?
En äldre modell av husbil har vi inhandlat så det finns bara midjebälte placerade i färdriktningen. Men visst är man tvungen att ha bälteskuddar/stolar även i husbilen, om barnen är under 135cm långa?
Tacksam för synpunkter!
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Ännu en fråga om barn och bilstolar.

Ja, enligt lagen ska ni använda någon typ av särskild anordning för barn som är kortare än 135cm, detta gäller även i husbil oavsett om den är registrerad som PB II eller LB.

Tyvärr verkar det som om "riktiga" trepunksbälten kom först 1994/1995 i bodelen.

Vi har ingen husbil men när vi hyrt så har vi använt bältesstolar i kombination med husbilens trepunktsbälte. Barnen har suttit framåtriktade. Nu i somras fick barnen växelvis under en kort tid sitta framme, givetvis i sin bältesstol, för att vi föräldrar ville prova på hur det är att åka i bodelen.

Jag antar att ni får använda bälteskudde alternativt ta av ryggstödet på bältesstolen då ni har midjebälten i er husbil.

Vi upplever stor skillnad på hur bältesstolarna sitter fast i olika husbilar, allt ifrån minst sagt undermådligt till riktigt bra. Bredden på soffan, hur soffans ryggstöd är utformat och hårdheten på dynan verkar vara faktorer som spelar stor roll.

Lycka till!
/David
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Ännu en fråga om barn och bilstolar.

Jaa, tvungen och tvungen...oavsett om det skulle vara lag på det eller ej, så skulle jag ju aldrig tveka om att se till att min barn åker på det absolut mest säkra sättet som är möjligt i husbilen...
Jag hade nog tagit kontakt med t.ex. bilprovningen till att börja med, för att få tips och råd om vad man kan göra för att barnen ska färdas säkert. Finns det bara midjebälten hade jag nog tagit reda på om någon verkstad kan montera in trepunktsbälten, det är ju trots allt säkrare än bara midjebälte.
När vi skulle placera våra barn på bästa och säkraste sätt i husbilen tog jag kontakt med bilprovningen, Transporstyrelsen (fick tag på nån säkerhetssnubbe efter att ha blivit omkopplad 10 gånger i telefon...)
bilverkstaden och bilstolstillverkare (Britax och Akta). Utifrån vad alla dessa "experter" kom med för råd, summerade vi all infon (sållade bort en del) och kom vi fram till hur vi skulle placera barnen och med vilka bilstolar.
Barnens säkerhet kommer i första rummet när det gäller oss.
Sen tänker man ju på hur man kör hela tiden, att försöka se långt framåt, planera i huvudet vad som skulle kunna hända, hålla rejält avstånd till framförvarande fordon, inte köra för fort och helst undvika omkörningar.
Hoppas ni hittar en bra och säker lösning för era barn!
/Annette
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Ännu en fråga om barn och bilstolar.

Jaa, tvungen och tvungen...oavsett om det skulle vara lag på det eller ej, så skulle jag ju aldrig tveka om att se till att min barn åker på det absolut mest säkra sättet som är möjligt i husbilen...
Jag hade nog tagit kontakt med t.ex. bilprovningen till att börja med, för att få tips och råd om vad man kan göra för att barnen ska färdas säkert. Finns det bara midjebälten hade jag nog tagit reda på om någon verkstad kan montera in trepunktsbälten, det är ju trots allt säkrare än bara midjebälte.
När vi skulle placera våra barn på bästa och säkraste sätt i husbilen tog jag kontakt med bilprovningen, Transporstyrelsen (fick tag på nån säkerhetssnubbe efter att ha blivit omkopplad 10 gånger i telefon...)
bilverkstaden och bilstolstillverkare (Britax och Akta). Utifrån vad alla dessa "experter" kom med för råd, summerade vi all infon (sållade bort en del) och kom vi fram till hur vi skulle placera barnen och med vilka bilstolar.
Barnens säkerhet kommer i första rummet när det gäller oss.
Sen tänker man ju på hur man kör hela tiden, att försöka se långt framåt, planera i huvudet vad som skulle kunna hända, hålla rejält avstånd till framförvarande fordon, inte köra för fort och helst undvika omkörningar.
Hoppas ni hittar en bra och säker lösning för era barn!
/Annette[/quote

Själv funderar jag på vad som händer med bordet vid en krock?
Vi har en bil med "dinette", dvs två fasta bänkar runt ett bord. Alla platser med godkända bälten - godkänd för 6 pers....

Men bordet sitter på en "glidlist" med ett ben. Vad händer vid tvärstopp? Bordet är stabilt och väger ett antal kilo - varkar vara baserat på en grov fiberskiva.

Vi vågar inte ha någon sittande framför bordet vid färd. Barnbarnen får sitta på bälteskuddar i färdriktningen enbart.

Ni som har alkovbilar kan ju stuva undan bordet där, men vad gör man i en delintegrerad?
:confused:
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Ännu en fråga om barn och bilstolar.

Ludde Kuddsson, fick ni några bra tips som du vill delge när du hade kontakt med diverse "experter"?

Roland & Viola, jag kan ha fel men om jag inte misstar mig så såg jag ett fack för bordet i en bil men vilken det var har jag ingen aning om. Kanske har ni ett sådant fack? Annars kanske garaget eller duschen kan vara ett förvaringsalternativ. För inte vill jag sitta direkt framför ett bord under färd med den vanliga upphängningskonsktruktionen.
/David
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ännu en fråga om barn och bilstolar.

Som nyblivna husbilsägare så duggar ju frågorna tätt. En som vi tycker är viktig är barnstolar och bälten.
Har två barn med, 7 och 8 år gamla. I den vanliga bilen använder barnen framåtvända bältesstolar. Hur gör man i husbilen?
En äldre modell av husbil har vi inhandlat så det finns bara midjebälte placerade i färdriktningen. Men visst är man tvungen att ha bälteskuddar/stolar även i husbilen, om barnen är under 135cm långa?
Tacksam för synpunkter!



Det är ju en ganska omfattande ombyggnad om ni sskall få dom platserna säkra för på dom äldre husbilarna så går midjebältena från golvet rakt upp till lådan och sedan så kan man ju använda det som midjebälte .

Det som händer vid en krock är att barnet kommer åka frammåt tills bältet är sträckt MEN nu kommer den stora nackdelen med dom äldre bilarna för att då bältet bara går rakt upp i sittlådan så kommer bältet sträcka på sig frammåt vilket innebär att sittlådan kommer kollapsa .

Titta bara själv om du plockar bort sitt dynan och håller bältet upp mot taket , täck om du skulle dra bältet rakt frammåt med 3 tons kraft , det kommer bara vara kaffeved av sittlådan .

Samt har barnet flyttat bordet med kroppen så att det har lossat ur fästena i väggen och även det är på väg frammåt .

Det som hände 1994 med husbilarna var att hela sittlådan var förstärkt med en rörram så inte den kollapsar vid en krock samt skall även bältesinfästningarna vara fästa i ramen .

Skall man ha 3 punktsbälte så måste ju ett fäste sitta över axlarna och även detta vara så stabilt så det inte viker sig frammåt i en krock .

Om ni har möjlighet ta ett kort på sittlådan med locket öppet och bifoga i nästa inlägg så bör man kunna se vad man kan göra åt det .
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Ännu en fråga om barn och bilstolar.

De råd vi fick var att vårt minsta barn (som nu är 4 år) som fortfarande åker i en bakåtvänd bilstol, inte skulle sitta där bak överhuvudtaget.
En bakåtvänd bilstol kan inte monteras på ett säkert sätt bak i dinetten, då det blir dels väldigt svajigt, eftersom soffan inte är som ett vanligt bilsäte, dels att det inte finns några bra fästöglor för de remmar man fäster stolen med.
Han sitter fortfarande i sin bakåtvända stol i passagerarstolen fram i husbilen. Vi köpte en rejält tilltagen bilstol, med en rejäl rygglängd, för det är ju sällan vikten som barnen överskrider när de växer ur stolen, utan snarare längden. Vi räknar med att han kan sitta i den ett år till.
Stolen är en Akta Cosmic. Den går sedan att använda framåtvänd som bältesstol. Den har bra sidoskydd, alltså den är djup.
När det gäller de större barnet (hon är 6 år nu), så använder hon bältesstol. Råden vi fick var att placera henne i körriktningen eftersom bordet (som Roland och Viola nämner ovan) är en dödsfälla vid en inbromsning.
Att välja en bältesstol med rejält djup i (alltså sidorna är större på den) är också viktigt, då den ger ett bättre skydd åt sidorna. För vår del blev det en Britax Kid Plus, det var den med bäst sidoskydd vi kunde hitta då (för 1½år sen), jag har inte kollat vidare på marknaden sen dess.
Rådet vi fick av personerna vi pratade med på både bilprovningen, bilstolstillverkarna, bilverkstaden och Transportstyrelsen var entydigt, de skulle aldrig placera ett barn bak i en husbil, då säkerheten är alldeles för låg, och är man nödd och tvungen (vilket vi är eftersom hytten fram bara rymmer två personer), ska man se till att stolarna är rejält fastspända (ej svajiga), djupa sidoskydd samt att placeras så nära mitten i fordonet som möjligt.
Tyvärr har vi ju inget val, vi måste ha passagerare även bak, men man ska vara medveten om vilka risker man tar.
Och kör för allt i världen försiktigt, ta inga risker!
Min önskedröm vore ju en bil med dubbelhytt, men det finns ju inte, dels så skulle det nog bli väldigt dyrt!
/Annette
 
F

F.d. 53089

Guest
Sv: Ännu en fråga om barn och bilstolar.

Tack för alla svar och funderingar!

Vi hämtar bilen på fredag så då kan jag fotografera lite. Lyfte på locken på sofforna när vi tittade på bilen och där fanns rör runt sittlådan, har jag för mig. Ska titta extra noga innan vi sätter barnen där.
En fundering jag har är att plocka bort dynan och sätta bältesstolen direkt på locket till soffan. Kan man göra så tror ni? :confused:

 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ännu en fråga om barn och bilstolar.

Som en tilleggsinformation, jeg tilbringer endel tid i Australia og der er det påbudt at bordet i dinetten skal plukkes bort og festes under kjørning. Vanligvis er det ett eller to rør som brukes som ben, disse tas også ut og lagres normalt under en benk. Vanlig plass for bordplaten er mellom dinetten og forsetet. En annen sak er at de fortsatt tillater sitteplasser hvor en kjører sideveis med bare hoftebelte :confused:
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Ännu en fråga om barn och bilstolar.

Ludde Kuddsson, tack för ditt svar. Jag har själv letat efter en husbil med dubbelhytt och bara hittat Bimobil & Robelmobil som har/hade detta. Såg även en Hugos som hade dubbelhytt. Jag har även letat efter husbilar med tre platser i rad (i den framåtriktade bodelssoffan) detta så att den yttersta platsen kan lämnas outnyttjad. Skulle fungara bra för oss då vi har två barn, 6 & 4 år gamla. Har bara hittat Giottiline och Westfalia som har tre platser i rad med trepunktsbälte.
/David
 
Toppen