• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Älgfärsbiffar med timjan, senap och lingon

• Startad av Startad av hianders
  • Startdatum Startdatum
Sv: Älgfärsbiffar med timjan, senap och lingon

Skulle kolla ditt tips men filen är inte tillgånglig??? varför !
Tacksam om du kan justera.:wideeyed:

Har tyvärr ingen aning! Vi använder Word 97 2003. Skall spara i annat format och försöka igen.

Inger

Älgfärsbiffar med timjan, senap och lingon
- en festrätt för alla med jägare i släkten!
4 port
Biffar:
200 gr älgfärs
100 gr fläskfärs
2 msk ströbröd
1 dl mjölk
1 ägg
1 tsk salt
1 ½ krm vitpeppar
1 st finhackad rödlök
2 msk finhackad timjan (jag använde torkad)
2 msk stark senap (jag använde dijon)
smör till stekning

Lingonsås:
2 dl vispgrädde
1 st köttbuljongtärning
½ dl vatten
2 msk rårörda lingon
salt vitpeppar

Tillbehör:
palsternacka, morot, selleri, potatis, olja salt vitpeppar. Serveras med saltgurka

Tillredning:

Sätt ugnen på 250 grader. Skala rotfrukter och potatis. Skär allt i stavar och lägg i en långpanna. Salta och peppra. Häll på lite olja och stek i ugn ca 25 min.

Blanda ströbröd och mjölk till biffarna i en bunke. Låt svälla i ca 5 min. Blanda färserna, ägg, salt, peppar, rödlök, timjan och senap. Tillsätt mjölkblandningen och arbeta detta till en slät färs. Forma färsen till biffar. Bryn biffarna i smör 3-5 min på varje sida. Ta upp biffarna ur pannan och slå bort överblivet fett.

Häll grädde, buljongtärning och vatten i pannan. Koka upp och tillsätt lingonen. Smaka av med salt och peppar.

Servera med saltgurka.

Senast redigerad av en moderator:

Gott recept!

Och filen är tillgänglig på iPad i alla fall?

//Tommy

Ingen problemer å åpne den i LibreOffice. Skal du gjøre det enkelt for deg selv lagre filen lokalt og åpne den med MS Office eller LibreOffice. Det er og et gratis leseprogram fra MS for Word filer - dette burde og fungere.

Skulle skicka detta recept till en kompis och tänkte då att även delge mina klubbkamrater detta! Gott!

fru hianders/Inger
Tack Inger.
Detta bjuder jag på när vi får besök på torsdag. Modifierar lite, så att det passar en glutenallergiker. :yes:
kram Tuula

Tillbaka
Toppen