• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äldre husbil

stampe

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
986
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil

Hej på dig !
Jag har en KonTiki -92 och den fungerar bra, så du behöver inte känna dig ensam om att ha en lite äldre husbil.
mvh Rolf
 
F

F.d. 25014

Guest
Sv: Äldre husbil

Hej BensonBenson
Jag har en MB 307D-81. Ett hemma bygge, som jag byggt själv. Så vi är allt några stycken som har äldre bilar
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äldre husbil

Gläd dig, du lycklige man, som har en gammal husbil. Jag sålde nyligen min gamla Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87 till en kompis och köpte en nyare bil fullpackad med elektronik, som hela tiden går sönder och kostar skjortan!
På fredag ska vi åka till Norge och fiska, kompisen med min gamla bil och jag med mitt elektroniska monstrum. Han bara åker iväg helt helt bekymmerslöst, samtidigt som jag oroar mig över vad som ska gå sönder under den resan.
Jag hoppas att du blev glad över detta mitt inlägg och tänk dig noga för innan du byter till en nyare bil!
Jappe
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Äldre husbil

Vi har haft en 90 års modell och nyligen bytt till en nyare 95:a gammla bila är inkörda och har inga krusiduller man kan ex. byta glödlampor utan att behöva en servicetekniker!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äldre husbil

Hej igen!
Vårda din klenod ömt, så kommer du att spara många sköna slantar, som gör att du kan sätta lite extra guldkant på husbilslivet.
Hellre oxfilé i en gamma husbil än korv falu´ i ett modernt snofsigt elektroniskt monstrum!
Jappe
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil

Vi har en Hymer 544 Swing -96. Går hur fint som helst inga problem. Jag antar att alla barnsjukdomar är borta på den.
De flesta i klubben har nog äldre husbilar. Det är inte alla förunnat att köpa nytt.
Meningen är väl att alla husbilsåkare skall vara välkomna i klubben oavsett man har gammal eller ny stor eller liten husbil det skall kvitta vilket.

;) ;) :D :D
 
F

F.d. 52936

Guest
Sv: Äldre husbil

Hej vi har köpt en Detleff på en Peugeot J5:a bensin, under eftersommaren, -90 års modell. Helt fantastisk bil, naturligtvis inget "krutpaket" men vi har inte bråttom längre. Som några skriver ovan, den är inkörd och välvårdad, och man kan fixa mycket själv. Har rullat över 500 mil redan i ren "glädjeyra" att vi äntligen kom till skott och handlade. Var på Elmia och insåg att vi förmodligen gjort ett fynd hos Weidars husbilar i Kalmar. Lättåtkomlig motor och minimalt med elektronik. Som jag i tidigare inlägg skrivit planerar vi nu vårt livs resa söderöver i nästa månad.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Äldre husbil

Skorven är av årsmodell 89. Hoppas klara av att ha den kvar ett par år till. Inga egendomliga finesser eller elektronik som kan spela lustiga spratt!
 
F

F.d. 243

Guest
Sv: Äldre husbil

Hej!
Vi har en Dethleffs byggd på Ford Transit 94 års modell. Fungerar perfekt. Lätt att serva och reparera själv. Många gånger känns kvaliten på äldre bilar mer gedigen än nya med all elektronik. Satte i effektbox så nu ger motorn 105 hk vilket räcker till gott och väl för en bil med totalvikt på drygt 2800 kg.
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Äldre husbil

Hej alla glada husbils ägare.
Min Amanda (Pilo´s bygge) är från 86,och älskade åsnan som ber henne
(en 508 D från 78) .
Servar själv inga konstigheter ,kostar inte skjortan och den är fullproppad
med extra tillbehör som gör livet bekvämare, en enda nackdelen,den är lite
långsam vid Hallansåsen och övriga backar, men va gör det jag har inte
bråttom.På landsvägar måste se upp, annars blir det böter, den vill gärna
gå 90 eller mera.
Mvh

Perrovski
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Äldre husbil

Hej på Er. Vi har en Vw california westfalia 92:a.

Eftersom vi inte kan ha en "stor" bil så använder vi den till vardags som "vanlig bil" och när det börjar värka i husbilstarmen så använder vi den som husbil. Hemmet är alltid med.
Tyvärr, i skrivande stund är den sjukskriven för växellådan, men den skall till Doktorn på Måndag eller Tisdag i nästa vecka. Detta är ju sånt som händer med en beg. bil.

Men vi har haft fabriksnya bilar också och dom krånglar ju dom med.
Dessutom kan man inte göra något när elektroniken krånglar.
Snacka om -ömsom vin----

Hälsningar från Monica o Kurt.;) :D
 

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil

Hej på dig

Vi är nog ganska många som har "äldre" bilar och kuskar runt med, vi åker Solifer på fiatchassie från -88, och den funkar året om för oss.
Visst vore det roligt med en ny eller iallafall nyare men det ska gå ihop med ekonomin också, man vill ju ha råd att använda bilen inte bara amortera.......

ha det så gott så ses vi på vägarna

mvh Claes/Husbilsbjörk
 
Toppen