• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äldre husbil

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil

Vår gamling är dethfleff - 87.Går som en analog klocka, tickar(knackar) o låter men bara går och går. Vi kör sedan 4 sommrar ca 500 mil var sommar.Funderar ändock att byta upp oss till en 1997-99

ibland var det bättre förr.................

GAIS é rock´n roll:music-icon: :music-icon:
 
F

F.d. 25048

Guest
Sv: Äldre husbil

Hej på er alla. Jag har en Hymer 555 år 91. Går och funkar mycket bra en pärla-
fast den har gått 22000 mil. Åker till högakusten Torsdag övernattar Söderhamn.
Bjuder på fika- Perja medlem 828.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil

Hej på er alla. Jag har en Hymer 555 år 91. Går och funkar mycket bra en pärla-
fast den har gått 22000 mil. Åker till högakusten Torsdag övernattar Söderhamn.
Bjuder på fika- Perja medlem 828.

Letar efter en fin Hymer från ungefär denna årsgång, 1990 och plus.
Hittade bland annat denna eminenta sida HME - HYMER Mobil Eignerkreis e. V. im Internet
mvh
Werner
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Äldre husbil

min älskade "My Love II" är från 1981, och jag trivs ypperligt i den. Men eftersom jag även kör mycket på vintern, börjar tyvärr hytten ta stryk. den är mycket välisolerad och drar lite gas för värmen.
andra ålders-symptom är lite oljedropp.

men den dan jag måste pensionera henne har jag en hel lista på hur nästa ska vara beskaffad:yes:

och då kommer jag nog att hamna på ca 1995-97
 
F

F.d. 7542

Guest
Gammla Bilar och unga Kvinnor kräver mycket tålamod men ger mycket tillbaka.

Hej
Har själv ett hemabygge baserad på VW-LT.
Den skramlar en hel del men till min stora fötjusning så funkar allt som det ska. Sen att en och annan granne vrider på nacken och undrar om man är kry under mössan nog för att hålla på men sånt får man ta med ro.
Jättekul att vet att det finns en värld för husbilsmänniskor bortom de fina bilderna på katalogerna som börjar dimpa in i postlådan nu på vårkanten.. :p

Roddan-68
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil

Vi har en Citroén C25 TD och husdelen är en Pilote R450 av årsmodell 1990 så visst är den gammal men det är gott att den är betald och man slipper då får en dyr månadskostnad som i sin tur gör att man kanske känner sig tvingad och åka ut varje helg vilket blir svårt då frugan jobbar i butik och har helgpass var tredje vecka .
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil

FFB 660 heter min Husbil från 92. Har nu rullat 14000 mil, inga haverier ännu.
Har endast lagat vattenskada vid toaletten, ny innerpanel.

Den har så mycket extrautrustning att jag inte vill byta den.


Jägarn :p
 
F

F.d. 20787

Guest
Sv: Äldre husbil

Dethleffs Esperit A-5830 -98, 12.000 mil. Har bara ägt den en månad men nöjd så här långt. Köpt i Tyskland för 13.000 Euro
 
F

F.d. 52938

Guest
Sv: Äldre husbil

Hej på er alla!
Våran första husbil är en Burstner 620 med Fiat 2,5 td som rullat 11.ooo och är mycket
välskött enligt förra ägaren (och jag tror på det) . Har bara en liten premiärtur i höstas
till Köpenhavn för att testa allt och är mycket nöjd med allt. Nu väntar vi bara på att
det ska bli dags för säsong. Ska testa Italien-Croatien på semestern. Kan knappt vänta!

Ha det bra alltihopa.
Frank 59
 

Uffe A-son

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Orsa
HBK-Nr
228
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil

Även jag åker gammal bil.Bilen en ww Lt 31 -77,bodelen är påbyggd -95.Det är inget krutpaket,så man får inte ha så bråttom o andra sidan är risken minimal att man åker dit för fortkörning.Den är även skattebefriad vilket känns skönt i dagsläget.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Äldre husbil

Jag hör till de som skaffa nyare i "våras"å kört en säsong och hittat en massa saker som jag saknade på den nya men fanns på den gamla å har tillbringat alla ledig tid till div kabeldragning mm backkamera å gps tv å "f-n å hans mormor"så det är inte bara hej å hå med nytt.

Häls Mikael o Carina
 
F

F.d. 8339

Guest
Sv: Äldre husbil

Hejsan! Vi har en burstner årsm.95 som vi kommer att vårda ömt. Man köper ju efter sin egen plånbok. Det är ju oxå trivselfaktorn i husbilen som avgör en hel del och hur den är vårdad. De som har haft våran bil innan har varit noggranna med både insidan och utsidan så allt känns rent och välskött. För oss känns den nästan ny.
 
F

F.d. 10286

Guest
Sv: Äldre husbil

har också en gammal husbil pilote r470 -86 allting funkar så det helt okey med en gammal husbil inte så dyr i inköp kan ju vara kul att lägga pengar på go mat istället dyra inbetalningar
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Äldre husbil

Har nyligen köpt min första husbil, en VW LT31, -85 med bensin sexa som gått 6900 mil, den är fullservad och är jättefräsch, ingen rost, men dessvärre ordentligt inrökt av en storrökare.

Det jag ska göra när solen börjar värma lite mer (just nu snöar det), är att putsa upp den utvändigt, tvätta bort all nikotin (nån som har förslag på bra rengöringsmedel?), samt byta kamrem, olja/filter, övriga remmar m.m., då jag inte vet när det är gjort senast. Bilen har nämligen varit avställd sen 2004, men har körts runt på gården ett par gånger om året.

Därefter ska jag se över gasolinstallationen och bättra på ventilationen... SEN ska jag och några kompisar åka på konserter bl a P-Floyd, (i fjol höll vi på att drunkna i våra tält) och så ska vi förstås åka på några fisketurer i sommar.

Mvh
Rolle
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2837

Guest
Sv: Äldre husbil

Vår gamla trotjänare är en MB 508 D 1972. Vi har haft den sedan 1979. Vi har inrett den själva. Vi trivs bra med den.
Gamgubben
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil

Paradigm ! Prova med att ställa en skål med ättika i bilen för att bli av med dåligt lukt. Det var visst Bosse bildoktorn som kom med det rådet och det verkar fungera hyfsat!
Förresten Paradigm, har du pump!

// Göte J
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil

Hej Rolle

För att få bort röklukten eller annan odör i din husbil, så finns det produkter spay eller block som innehåller ämnen som äter upp den dåliga lukten, detta utan att lukta speciellt mycket, finns även helt utan parfym. Detta kan behöva upprepas under ett tag för att få bästa verkan. Ett annat tips kan vara att höra med någon saneringsfirma som tex Ocab, de brukar ha en liten elektrisk apparat som du kanske kan få hyra/låna, denna renar och tar bort lukten, vissa hotell brukar också ha sådana till sina före detta rökrum.//Tommy
 
Toppen