• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förbud fossildrivna fordon

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ett förbud mot fossilbilar från regeringens sida är ett slag i luften, tillverkarna själva kommer att åtgärda problemet betydligt snabbare.
2B0BB4D9-1F1C-4700-B9B8-4C85B2AD32C3.jpeg
 
Att tillverka el-bilar är inte detsamma som att få dom sålda. Volvo var snabbt på banan med gas-bilar & väldigt snabbt av banan igen när dom inte blev sålda.
 
Att tillverka el-bilar är inte detsamma som att få dom sålda. Volvo var snabbt på banan med gas-bilar & väldigt snabbt av banan igen när dom inte blev sålda.
Problemet med elbilar är begränsad produktionshastighet, inte att få dem sålda!
Leveranstiden på vanliga koreanska elbilar är f.n. 10 månader i stigande på grund av att efterfrågan är långt större än tillgången.
I lilla Norge var 6 av 10 nysålda bilar utrustade med eldrift under mars i år.
 
Om jeg skulle spå litt forsiktig så vil det bli mange biler med elektrisk drivlinje, med mer eller mindre batteri. Mange hybrider med en liten bensin eller dieselmotor som får gå optimalt og fyller på batteriebanken. Om de utstyres med mulighet for annen ladning eller ikke blir fort en fråga om pris på samme måte som størrelsen på batteribanken.

Batteribanken sørger for utjamning sett fra lademotoren, og hele konseptet for en sterk reduksjon i forbruket og dermed CO2 utlippet. En SUV med under 0,5 liter pr. mil er fullt oppnåelig selv med 4x4 drift (motor pr. aksling eller hjul).
 
Laddhybrider med två motorer är en övergående fas i avsaknad av stora batterier.
BMWs försök med räckviddsförlängare, liten bensinmotor som laddade batteriet, blev ingen succé. Endast en bil såldes om man skall tro fackpressen.
 
Problemet med elbilar är begränsad produktionshastighet, inte att få dem sålda!
Leveranstiden på vanliga koreanska elbilar är f.n. 10 månader i stigande på grund av att efterfrågan är långt större än tillgången.
I lilla Norge var 6 av 10 nysålda bilar utrustade med eldrift under mars i år.

Ja, det är ju en positiv utveckling men nu lever vi Sverige & med politiker som våra så kan vad som helst hända. Det kan bli ett lappkast med ett nytt parti vid makten. Skulle då subventionerna tas bort eller flyttas över till något annat, ja då är nog el-fordonen att betrakta som döda. Det är ju ingen risk att tillverkarna sänker priserna motsvarande den borttagna subventionen. Man skall ha klart för sig att bilindustrin på intet vis är mån om miljön. Dom satsar bara på det dom tror dom kan tjäna pengar på & på det dom tvingas till.
 
Ja, det är ju en positiv utveckling men nu lever vi Sverige & med politiker som våra så kan vad som helst hända. Det kan bli ett lappkast med ett nytt parti vid makten. Skulle då subventionerna tas bort eller flyttas över till något annat, ja då är nog el-fordonen att betrakta som döda. Det är ju ingen risk att tillverkarna sänker priserna motsvarande den borttagna subventionen. Man skall ha klart för sig att bilindustrin på intet vis är mån om miljön. Dom satsar bara på det dom tror dom kan tjäna pengar på & på det dom tvingas till.
Att elbilarna om två år är lika billiga (dyra) som fossildrivna är ingen överdift.
Det kallas konkurrens!
Subventionen som upphör om drygt två år är bara en katalysator för att få folk att förstå allvaret med utsläppseländet.
 
Problemet med elbilar är begränsad produktionshastighet, inte att få dem sålda!
Leveranstiden på vanliga koreanska elbilar är f.n. 10 månader i stigande på grund av att efterfrågan är långt större än tillgången.
I lilla Norge var 6 av 10 nysålda bilar utrustade med eldrift under mars i år.

Under feb. såldes det i 3 stora Norrlands län totalt mindre än en elbil per dygn.
 
Var & en är salig i sin tro. Tids nog får vi se vad som händer.
Jag håller med dig, tyvärr tror jag detta experiment som pågår kommer och kosta oss väldigt mycket pengar. Vem får betala det är nog inte dom som bestämmer, mer än med deras framtida skyddade anställning. Det fanns en gång en fjärrskådare som hette Saida som folk kunde skriva till om bort tappade saker, jag tycker nog att vissa verkar ha den egenskapen inom vår klubb.
 
Att elbilarna om två år är lika billiga (dyra) som fossildrivna är ingen överdift.
Det kallas konkurrens!
Subventionen som upphör om drygt två år är bara en katalysator för att få folk att förstå allvaret med utsläppseländet.

Vad skall vi och många andra som åker gamla bilar idag göra när det blir fossilfritt, betalade 20000 för vår person bil, tror du att när den dagen kommer att vi kan köpa en begagnad el bil för samma pengar ?
Tommy R
 
Vad skall vi och många andra som åker gamla bilar idag göra när det blir fossilfritt, betalade 20000 för vår person bil, tror du att när den dagen kommer att vi kan köpa en begagnad el bil för samma pengar ?
Tommy R
Vad många inte valt att sätta sig in i är att det gäller nya bilar, de som valt att köra gamla fossilfordon behöver inte ens fundera på nyordningen. Förr eller senare är dock den gamla bilen skrotfärdig.
Hur det blir med framtida skatt på bränsle är oklart men den kommer garanterat inte att sänkas.
 
Jag håller med dig, tyvärr tror jag detta experiment som pågår kommer och kosta oss väldigt mycket pengar. Vem får betala det är nog inte dom som bestämmer, mer än med deras framtida skyddade anställning. Det fanns en gång en fjärrskådare som hette Saida som folk kunde skriva till om bort tappade saker, jag tycker nog att vissa verkar ha den egenskapen inom vår klubb.
Jag vet inte om det är så klokt att jämföra sig med Saida, bättre att inse att energiomställningen är ett faktum trots att många inte vill inse fakta.
Volkswagen m.fl. investerar inte 400 miljarder som ett experiment!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Tillbaka
Toppen