• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bodelsbatteri

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Har 2x115 amp bodelsbatterier , upptäckte igår att ett av batterierna laddar till 11.4V sen bryter batteriladdaren ? Är det då dags att byta ut det dvs är det förbrukat. El är kinesiska för mig tyvärr
 
Vad ligger spänningen på efter laddning på det andra batteriet?
Låter hursomhelst att det där batteriet är slut. 100 % fulladdat >12,7 volt, helt urladdat batteri <11,7 volt.
 
Batterier som är paralellkopplade bör bytas parvis. Dvs man måste se till att de reagerar lika på belastning annars är det risk för strömrusning.
 
Man kan tycka att det bör räcka med att sätta dit ett likadant batteri med samma fabrikat ?? Dom är ju inte billiga precis :)
 
Man kan tycka att det bör räcka med att sätta dit ett likadant batteri med samma fabrikat ?? Dom är ju inte billiga precis :)
Intressant. Frågan är ofta aktuell. Har du en referens till strömrusningen?
Det finns källor och youtubefilmer på motsatsen.

Är det andra batteriet i bra skick och du får tag på ett av samma typ så funkar det säkert bra. Tudor skriver t.ex. i sin faq att man kan tolerera vissa skillnader i en batteribank. Men det måste vara samma typ av batteri med samma nominella spänning.
I mitt fall hade man monterat ett extra batteri i efterhand, det var av samma typ "Gel" men av ett annat fabrikat. Jag märkte omgående att det äldre batteriet blev varmt vid belastning. För att testa så laddade jag fullt och belastade sedan högt under någon timma, sedan kopplade jag snabbt isär batterierna och lät dem vila över natten, dagen efter skillde det ca 0,5 V i vilospänning. Jag bytte då ut det äldre till nytt likadant som det extrabatteri som eftermonterats sedan funkade det helt ok.
När jag sedan testade det utbytta äldre batteriet med ett belastningsprov så verkade det helt ok, och det fungerade bra som startbatteri i min traktor.
 
Med lik kjemi og friske batterier er det aldri problemer. Men problemet oppstår om en celle kortslutter, det som først skjer da er at de andre cellene i dette batteriet blir overladet og tørker ut til en celle blir åpen eller varmeutviklingen gir vond lukt som alarmerer brukeren. Underveis vil belastningen på det andre batteriet bli større enn normalt og dette kan ta skade, jeg vil ikke påstå at det blir skadet.
 
Knepigt detta med två bodelsbattrier 2x 115 är ganska mycket, 11,4 ..11,0 helt urladdad.
Problemet kan vara..Att har man inte kapacitet i HB att kunna ladda opp båda fullt.
Och den ena batteriet får först allt..Då kör man snart Slut på de andra.
Viktigt oxå är att båda batterier är av samma kvalitet, tänk på detta om man ska behålla de ena.
Ofta klara man sej med ett batteri, jag har ett på 115 amp och led lampor och led tv .mm
Solpanel, har aldrig varit utan ström. På dessa 10 år.
Bättre att ett batteri får max laddning, än två blir halvladdade.
Leffe S
 
Leffe S, Funderar själv på att montera in ett extra batteri och om jag förstår dig rätt så får det ena batteriet först laddning och sedan laddas det andra. Laddas inte båda batterier samtidigt?
 
Vet inte om detta är rätt tråd...men: Många har minst två husdelsbatterier. Dessa kan behöva underhållsladdas - framför allt då bilen står stilla under en längre period. Underhållsladdning sker med speciella laddare vilket skulle innebära att man har två (eller fler laddare) igång samtidigt. Borde inte det finnas underhållsladdning som sker till batterierna via den "vanliga" elanslutningen på utsidan av fordonet? Tacksam för svar.
 
Om jeg ikke tar helt feil så vil de fleste nyere elblokk ladere gå over i vedlikeholdsladning etter en tid. Det finnes noen gamle (før 2000) varianter som i praksis ligger med en vedlikeholds spenning hele tiden og aldri topplader batteriene.
 
Vet inte om detta är rätt tråd...men: Många har minst två husdelsbatterier. Dessa kan behöva underhållsladdas - framför allt då bilen står stilla under en längre period. Underhållsladdning sker med speciella laddare vilket skulle innebära att man har två (eller fler laddare) igång samtidigt. Borde inte det finnas underhållsladdning som sker till batterierna via den "vanliga" elanslutningen på utsidan av fordonet? Tacksam för svar.

Jag antar att detta gäller när man ställer av husbilen över vintern...
Jag laddar upp bodelsbatterierna helt på hösten. Sedan kopplar jag bort dem med brytaren på Elektroblocket (den vanliga brytaren som oftast sitter i närheten av bodelsdörren bryter inte alla förbrukare i bilen).
Sedan klarar sig bodelsbatterierna tills våren kommer. De brukar ha ca 12.7-13 V då. Något år har jag kopplat på bilens laddare (Elektroblocket) runt nyår i några dagar.

Betr. startbatteriet gör jag på annat sätt.
Om det förblir inkopplat (utan laddning) sjunker polspänningen till 12.4 V på ca 2 veckor, och då är det dags att ladda upp det igen.
Just spänningen 12.4 V ska batteriet aldrig underskrida, då blir det förstört på sikt.

Därför har jag en Ctek MXS 5.0 på startbatteriet. Det kopplar jag alltså inte bort helt (det medför ju i så fall bl.a. att radio och färddator m.m. tappar alla inställningar).

Ctek-laddaren går över till ett speciellt långtidsladdningsläge efter ca 10 dagar och håller då en spänning på ca 12.8 V via en speciell pulsladdning.

Så gör jag, andra får göra som de vill....

Bra länk för den som vill "grotta ner sig":
http://tudor.se/wp-content/uploads/sites/13/2014/09/Laddning-av-batterier.pdf
 
Vi har fyra bodelsbatterier, Biltema 95 Ah AGM, fungerar utmärkt. De har olika ålder, aldrig varit under 12,3 V, står alltid på laddning.
Björn är det 220v laddning eller solceller som laddar .har samma idé att skaffa Biltema AGM men det blir solceller som blir huvudladdning för mig 150w
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen