• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ta ut hastighetspuls till farthållare

  • Startad av Startad av Krukmakarn
  • Startdatum Startdatum
Affezell ge inte upp, ordspråket "trägen vinner" är inte helt fel. Skall det verkligen vara så besvärligt? Nog borde väl PDQ eller en auktoriserad Mercedes-verkstad kunna hjälpa till med detta. Mercedes-verkstaden måste väl ha el-scheman på bilen? För hur gör dom annars om dom får in en med el-fel & hur skulle dom gjort om du anlitat dom att montera in din farthållare?
 
Senast redigerad av en moderator:
Affezell ge inte upp, ordspråket "trägen vinner" är inte helt fel. Skall det verkligen vara så besvärligt? Nog borde väl PDQ eller en auktorisera Mercedes-verkstad kunna hjälpa till med detta. Mercedes-verkstaden måste väl ha el-scheman på bilen? För hur gör dom annars om dom får in en med el-fel & hur skulle dom gjort om du anlitat dom att montera in din farthållare?
Har talat med Mercedes tekniska support i Malmö,dom skulle undersöks saken.Skickat mail till PDQ så man får väl höra vad dom säger men instruktionerna dom skickat till mig för montering i en Sprinter-96 men den stämmer inte alls. Har nu plockat ner hela instrumentbrädan men inte alls efter deras beskrivning. Min bil importera från Tyskland och i den sitter en färdskrivare monterad i kombination med instrumentet det är väl det som är problemet. Köpte farthållaren på Mekonomen men eftersom det var en extra beställning så får jag nog inte returnera den. Får väl annonsera den på Blocket el dyl.
 
I det finns inte min bil 1996. Har köpt Haynes men ingen beskrivning mer än vad kontakten sitter på växellådan. Tänkte ett tag att byta ut hastighetsinstrumentet men der var alldeles för omfattande,annars hade det varit lätt för en kompl kostar bara en tusenlapp
 
Eftersom du köpt farthållaren på Mekonomen kan du väl låta dom koppla in den? Fixar dom inte detta så blir dom ju tvugna att ta tillbaka den. Gissningsvis fixar dom detta. När jag skulle montera en LED-ramp på min V60 så sa Volvo att detta inte var möjligt med tanke på canbus-systemet, men Mekonomen kopplade in rampen & den fungerar som den ska & den stör inte canbus-systemet.
 
Eftersom du köpt farthållaren på Mekonomen kan du väl låta dom koppla in den? Fixar dom inte detta så blir dom ju tvugna att ta tillbaka den. Gissningsvis fixar dom detta. När jag skulle montera en LED-ramp på min V60 så sa Volvo att detta inte var möjligt med tanke på canbus-systemet, men Mekonomen kopplade in rampen & den fungerar som den ska & den stör inte canbus-systemet.
Det blir nog inte billigt bättre kanske att skippa projektet :)
 
Fick ett svar nu på morgonen från PDQ.
Jag skall använda den vita kabeln, har dom fel så kan jag aldrig returnera den om jag har öppnat den. Svårt att testa nu eftersom bilen står i ett garage. Kanske får ställa den på pallbockar för att testa.
Skall först avvakta nåt svar från MB tekniska support
Än så länge nu ett poäng till Sacce :)
 
Om man får lov att gissa, så har du en typ av givare med inbyggd förstärkare/ pulsformare. De fyra kablarna bör därför vara + och - matningsspänning samt + och - utsignal. Om du tror att vit är + signal, stick en knappnål genom isoleringen och mät om du får en signal Ac eller Dc som varierar med hastigheten. ja då hade du rätt! Vilka trådar som är matning och - behöver du inte bry dig om helt enkelt.
Men för sjutton ge inte upp!!
 
Om man får lov att gissa, så har du en typ av givare med inbyggd förstärkare/ pulsformare. De fyra kablarna bör därför vara + och - matningsspänning samt + och - utsignal. Om du tror att vit är + signal, stick en knappnål genom isoleringen och mät om du får en signal Ac eller Dc som varierar med hastigheten. ja då hade du rätt! Vilka trådar som är matning och - behöver du inte bry dig om helt enkelt.
Men för sjutton ge inte upp!!
Synd för bilen står i ett garage under ombyggnad. Möjligen kan jag palla upp bilen och prova
 
Fick svar från MB technical support idag och då sa dom att den vita kabeln ger signal från färdskrivaren till v-lådan,alltså helt omvänt mot PDQ. Dom frånsa sig också fler frågor. Konstigt från MB service
 
Enligt standard för kablar med induktiva givare/fotoceller är den bruna 12 v matning den blå minus den svarta är puls positiv den vita negativ puls jag skulle kolla med den svarta kabeln med sticka provlampan i den vrida hjulet ock se pulsen
 
Tillbaka
Toppen