• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Behövs reservhjulet?

NiclasSve

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Jönköping
Reservdäcket på vår husbil är tillverkat augusti 2001. Väger 28,7 kg
Är det dumt att lämna hemma och förlita sig på läckagespray vid pyspunka och vägassistans om däcket blir totalkvaddat?
Ska till Tyskland om en vecka.
Tänkte spara lite vikt så vi kan ta med cyklar med gott samvete.
Är det dumt att chansa eller är det t.o.m krav på att medföra reservhjul?
 
Hellre assistansförsäkring än att förlita sig på ett gammalt däck. Det är fullkomligt livsfarligt att själv byta däck längs tyska autobahn. Dessutom måste man ha en domkraft som klarar bilen. Vi har inget reservhjul och har klarat oss i 7 år hittills.
 
Kör utan gammalt reservdäck. Får du punka så ha en assistansförsäkring. Bärgaren kan komma med ett däck eller ta dig till en däcksfirma så får du ett nytt frächt däck och inte behöva stå efter vägen och byta själv.
Får du pyspunka så ha ett lagningskit med en kompressor. Då kan du fylla på däcket o kanske köra till en däcksfirma. Trevlig resa
 
Nackdelen med reservhjul är att det förmodligen är för gammalt när du behöver det. Kanske du kan ta dig till närmaste däckverkstad själv. Svenskar är överrepresenterade när det gäller däckexplosion på tyska vägar p g a att vi generellt kör på för gamla däck.
 
I Tyskland ser man ikke med velvilje på dæk, som er mere end 6 år gamle.

Man kan ikke få en Tempo 100 godkendelse i Tyskland, hvis dækkene er mere end 6 år gamle.

Så jeg vil klart anbefale, at du sparer lastvægten og lader dit gamle dæk være hjemme.

Jeg har selv haft en punktering i Frankrig en lørdag middag, netop som værkstedet havde lukket. Og der fik jeg hjælp fra den aftale jeg havde om Vejservice. Det tog nogle timer, men der kom en mand som kunne lave en nødreparation af dækket, så jeg kunne køre videre, og få det udskiftet om mandagen.
 
Min erfarenhet av lagnings-kit är begränsat till cyklar och om det är en ordentlig punka så blir det lagning-skit i stället. Funkar kanske på en liten punka. Inbillar mig att det är lika i bilen, så jag föredrar reservhjul för min del.
 
Lagningskit fungerar om du får tex. en spik i däcket, reservhjul har jag inte haft dom senaste 20 åren .
 
Svaret får man när det händer.:twitcy: Jag har under 7 år fått 3 punkteringar på H-bilen och utan reservhjul så hade jag inte kommit så lätt vidare... men vist det är ett himla jobb när hjulet sitter under bilen...och många gånger har jag funderat på att ta bort det.... men det sitter där fortfarande:eek:
 
Man har ju inte reserv för att göra jobbet själv utan för att man snabbt ska bli rullande igen! Assistans gör ju jobbet men är verkstaden stängd eller att det inte finns något däck hemma så blir det att vänta ett par dygn. Finns det plats och vikt för en reserv så är det en självklarhet tycker jag. Varför ha ett dåligt däck som reserv?
 
Nackdelen med reservhjul är att det förmodligen är för gammalt när du behöver det. Kanske du kan ta dig till närmaste däckverkstad själv. Svenskar är överrepresenterade när det gäller däckexplosion på tyska vägar p g a att vi generellt kör på för gamla däck.

Var kan man läsa statistik på vem som kör på för gamla däck ?
// Janne
 
Det skulle vara värdefullt om dom som haft punkteringar både med reservhjul och enbart lagningssats eller bådadera beskrev sina erfarenheter. Ibland kommer ju en punktering i hög fart med söndertrasat däck som följd, ibland på vildmarksvägar utan mobiltäckning.
 
Det skulle vara värdefullt om dom som haft punkteringar både med reservhjul och enbart lagningssats eller bådadera beskrev sina erfarenheter. Ibland kommer ju en punktering i hög fart med söndertrasat däck som följd, ibland på vildmarksvägar utan mobiltäckning.

Min bild visar en vildmarksväg utan vägnr och mycket dålig mobiltäckning dessutom 25 mil till närmsta
bärgare, vet inte hur det skulle gått utan reservhjul.
 
Tillbaka
Toppen