• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Någon som provat denna domkraft?

Har en kund som har däckverkstad och han sa att husbilar tappar hjul ofta, vilket distributionsbilar inte gör. Så dom drar alltid extra på husbilar. Dom hjälpte mig när jag bytte till sommardäck första gången. Jag bor lite off så vill kunna byta själv, har haft muttermaskin länge med normal hobbykompressor, men omöjligt att lossa muttrarna (höll på över 15 minuter på samma mutter som ändå inte lossade). Köpte då en STOOOR kompressor med helt annan luftmängd och betydligt högre tryck, men icke sa nicke. Muttrarna lossnade inte ändå. Köpte då på Flinks en meter lång avdragare med spränghylsa i änden (se bild) och nu fick jag med möda loss muttrarna.IMG_3316[1].JPG När jag nu byter däck använder jag samma att efterdra alla muttrar när muttermaskinen gjort sitt. Så tror man skall ha ordentliga grejor om man skal byta hjul själv, vore ju inte så kul att tappa hjulen precis.
 
Slarvar gummigubbarna, så försvinner gängorna. Drar dom inte åt ordentligt, så lossnar hjulet, sånt händer i onödan.
Nej, jag använder inte egna grejor för hjulbyte. Jag använder Falck eller vid säsongsbyte en lokal hjulbytare. Min kropp är inte gjord för dessa avancerade uppgifter.
 
Men snälla! Varför krångla till något så enkelt som ett hjulmontage!?? Köp ett halvmeterlångt hylsskaft med passande hylsa och dra åt det du orkar utan att överdriva. Har du problem med att få loss hjulmuttrarna så "skräll" loss dom med hjälp av en slägga som du slår på hylsskaftet med.

Har du aluminiumfälgar och vill försäkra dig om att de sitter fast gör som ovan med spärrskaftet och dra sedan åt hjulmottrarna en gång till efter ca 100 mil.

Är du på väg att tappa ett dåligt åtdraget hjul så hörs det tydligt långt innan det lossnar.
 
Hej
På min HB skall åtdragningsmomentet för stålfälgar vara 240 Nm och för lättmetallsfälgarna 180 Mm.
Därför har jag köpt en "riktig" momentnyckel som är inställbar till 320 Nm. Jag efterdrar skruvarna efter 50 till 100 km.
20180317_083344.jpg
Mvh. Klas
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen