• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dragmoment hjulmuttrar

L

Lelle_22

Guest
Har lagt på sommarhjulen ( 15" aluminiumfälgar). Dragit muttrarna med förlängare så gott jag kan.
Nu är frågan - när jag om några veckor efterdrar muttrarna med momentnyckel, hur stort skall momentet vara?

Lelle_22 med helt nya däck.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Dragmoment hjulmuttrar

I bakhuvudet klingar 160 Nm en vanlig bil brukar dragas med 100-120 Nm , därför är det
så svårt att byta däck på husbilar. Jag har i en annan tråd visat på en "krafthjulnyckel från jula".
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Dragmoment hjulmuttrar

Sökte i FIAT´s instukionsbok hur hårt plåtfälgarna skall dras. Efter mycket letande gav jag upp, det står inte. Är det någon som vet eller stött på detta moment?
Leffe
 
F

F.d. 53076

Guest
Sv: Dragmoment hjulmuttrar

På Fiat med 15 tums felger skall tiltrekkes med 160 Nm dvs. biler intil 37oo kg totalvekt
Fiat med 16 tums felger skall ettertrekkes med 180 Nm. dvs. biler over 3700 kg husk å tilterkk boltene i kryss se instruksjons boka
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Dragmoment hjulmuttrar

Allt enligt verkstadshandbok för Ducato x250

- For versions with 16" rims, tighten the wheel bolts to the recommended torque.

16" Wheel
Bolt M16x1.5
Value (daNm) 18.0

- For versions with 15" rims, tighten the wheel bolts to the recommended torque.

15" Wheel
Bolt M14x1.5
Value (daNm) 16.0
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Dragmoment hjulmuttrar

Om jag inte har helt fel så skall inte aluminiumfälgar dras lika hårt som stålfälgar. Det viktigaste är dock att efterdra efter ca 10 mil.

Det vanligaste felet gemene man gör är, iaf. enligt däckhandeln, att de drar åt pipan för hårt!
 
Toppen