• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glöm litiumbatteriet

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Glöm litium batteriet


Det är fortfarande litium!
Laddningstiden och också storlek och vikt kommer drastiskt att minska under den närmaste tiden.

Om några år kommer troligen elhusbilen att bli betydligt lättare än nuvarande dieselbil. Alltså elmotorer och batteri kommer att väga mindre än dieselmotor, transmission, nuvarande blybatterier och fylld bränsletank.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Glöm litium batteriet

Utvecklingen och efterfrågan har tagit fart ordentligt. Mercedes hann före Tesla med sin tunga eldrivna lastbil, en husbil är betydligt enklare att tillverka även inom 3,5-tonsgränsen. Om bonus-malussystemet hade dröjt ytterligare ett år hade husbilsköparen haft möjlighet att välja en elvariant.

För övrigt är efterfrågan på elbilar så stor att väntelistan hos vissa tillverkare är upp till två år (Opel).
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Glöm litium batteriet

Nej, det gört vi inte.

Är det någon som testat dessa Titan batterier?

https://www.ev-power.eu/LTO-technology/Lithium-Titanate-Oxid-Battery-Cell-LTO-2-4V-30AH.html

Lite snålt med 30AH men man klarar sig kanske på 60 - 90AH med ett sådant batteri..


//Freddy
Tyvärr har jag nog inte fel, det batteri som du frågar om är inte nytt och det finns en massa mer eller mindre exotiska varianter som alla har sina för och nackdelar men innan vi har ett batteripaket som är likvärdigt med tex bly map normal drift så kommer det nog att ta tid tyvärr.

EV-power verkar rätt vakna och har en del spännande prylar faktiskt kul att dom tagit in flera batterimodeller som detta.

För att använda LTO som behövs det tror jag 6 celler för att greja 12V men då får man en rätt hög spänning under laddning istället vilket kräver sina funderingar.

Egentligen skulle man kanske bygga om EBL och istället för att installera batteri->EBL installera batteri->DC/DC-> EBL i syfte att kunna ha en stabil 12V i bodelen men tillåta olika batterier att mata EBL(pga av dess olika egenskaper) .
 

Try again

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
28028
Medlemskap
2024
LTO är intressant! Livslängd 54 år vid normalanvändande och en otroligt kort laddtid. Har man solceller så blir man i stort sett oberoende av strömsvackor. Spänningen ligger konstant på över 13 volt. Betänk dock att ett 40 ah LTO kan leverera. 5000 wH vilket motsvarar ca 5 normala 75 ah fritidsbatteri som då levererar kanske runt 11 volt och tar en evighet att ladda upp till 100% utan 220 laddare. Så räkna på livslängd så är dessa batterier billiga över tid men dyra i inköp.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Om bonus-malussystemet hade dröjt ytterligare ett år hade husbilsköparen haft möjlighet att välja en elvariant.

Detta påstående tarvar en förklaring!

Det är nu drygt 1½ år sedan som bonus-malus-systemet infördes, och ännu har vi inte sett några serieproducerade husbilar med el-drift - eller ens hybriddrift.

Pålle
 
Senast ändrad:

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Det är ju fortfarande behov av ladd utrustning för att klara att ladda ett sådant batteri på sex minuter så krävs en hög ladd effekt. Energibehov ca 32x1.5 KWh =48 KWh som laddas på sex minuter kräver då teoretiskt 480 KW ladd effekt och då är inga förluster inräknade. Jag tror inte detta är så lätt att åstadkomma.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Glöm litium batteriet

Utvecklingen och efterfrågan har tagit fart ordentligt. Mercedes hann före Tesla med sin tunga eldrivna lastbil, en husbil är betydligt enklare att tillverka även inom 3,5-tonsgränsen. Om bonus-malussystemet hade dröjt ytterligare ett år hade husbilsköparen haft möjlighet att välja en elvariant.

För övrigt är efterfrågan på elbilar så stor att väntelistan hos vissa tillverkare är upp till två år (Opel).

Mecedes tunga el-lastbil har en räckvidd på 20 mil en effekt på 125 Kw och kräver 100 Kw i laddström. Den har en en effekt som är en femtedel av Scanias tunga lastbil.
En sådan här lastbil har möjligtvis ett användningsområde för korta (och relativt lätta) transporter inom en stad eller liknande avgränsat område i övrigt är den oanvändbar.
 
R

RobbeS

Guest
Jag är ju inte lika insatt som er andra i teknik och batteriers funktioner. Köpte en multimeter för att jag fick förklarat att en sådan måste man ha då man äger en husbil. Problemet är väl bara att jag inte har en aning om hur man använder en multimeter och hur man ska vrida ratten på instrumentet för att mäta det man tydligen ska mäta mest hela tiden.

När det gäller ny teknik verkar dock allting vara möjligt så fort de stora företagen blir tvungna att ta fram ny teknik på grund av lagstiftning, skatter och annat som riskerar minska deras försäljning.
Jag var med på den tiden då Volvo förklarade att det var omöjligt att ta fram en motor som drar mindre än en liter milen i bränsle. Idag måste man köpa en amerikansk pickup med V8 eller en extrem supersportbil för att komma över en liter på en personbil. Min husbil på totalvikt 4200 kg drar under litern om jag håller mig under 100 strecket på landsvägarna. Till och med premiumbilar som Mercedes, BMW och Audi ligger på en halvliter milen.
Likadant var det med snöskotrar som låg på 3-5 liter milen och absolut inte kunde utrustas med fyrtaktsmotorer. Idag finns det skotrar med fyrtaktsmotorer och även tvåtaktsmotorer som drar mellan en och tre liter milen. Båtmotorer har vandrat samma väg. Kort och gott finns viljan hos företagen som tillverkar fordon går det mesta att lösa med en spark där bak om dom riskerar att förlora inkomster.

Detta kommer även att hända med batterier. Företagen ser att myndigheterna nu beskattar fossila bränslen vilket gör att kunderna börjar söka alternativ till fordon med fossildrift. Då utvecklas batterierna och jag tror att det kommer att gå snabbt. Inom fem år kommer vi att ha lätta batterier som laddas snabbt och ger räckvidd på 50 mil. Co2 utsläppet vid produktionen kommer att vara lågt och om statsmakterna ställer hårda miljökrav på återvinning kommer även detta att lösa sig. Allt beror helt enkelt på hur mycket pengar företagen är tvungna att lägga på produktutveckling för att finnas kvar på marknaden och tjäna pengar.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Man kan säkert få ner Co2 utsläppen vid tillverkning av batterierna men det är ju inte de som driver bilen, det är generatorn som alstrar elen och här är det höga utsläpp. Batterierna är bara ett lager för den av generatorn producerade elen.
 
R

RobbeS

Guest
Man kan säkert få ner Co2 utsläppen vid tillverkning av batterierna men det är ju inte de som driver bilen, det är generatorn som alstrar elen och här är det höga utsläpp. Batterierna är bara ett lager för den av generatorn producerade elen.

Det är alltså själva den externa elproduktionen som alstrar Co2? Eller menar du tillverkningen av själva elmotorn som i vissa fall även fungerar som en generator vid motorbromsningar.
 
Toppen