Glöm litiumbatteriet

knarrevik

HBK Medlem
Inlägg
17.676
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Sv: Glöm litium batteriet

Det är fortfarande litium!
Laddningstiden och också storlek och vikt kommer drastiskt att minska under den närmaste tiden.

Om några år kommer troligen elhusbilen att bli betydligt lättare än nuvarande dieselbil. Alltså elmotorer och batteri kommer att väga mindre än dieselmotor, transmission, nuvarande blybatterier och fylld bränsletank.
 

GTV6

HBK Medlem
Inlägg
1.680
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Sv: Glöm litium batteriet

Nu pratar vi 20 års planer, det är otroligt långt från lab till konsument och flyg od kommer att vara de första på detta inte bodelsbatterier:D
 

knarrevik

HBK Medlem
Inlägg
17.676
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Sv: Glöm litium batteriet

Utvecklingen och efterfrågan har tagit fart ordentligt. Mercedes hann före Tesla med sin tunga eldrivna lastbil, en husbil är betydligt enklare att tillverka även inom 3,5-tonsgränsen. Om bonus-malussystemet hade dröjt ytterligare ett år hade husbilsköparen haft möjlighet att välja en elvariant.

För övrigt är efterfrågan på elbilar så stor att väntelistan hos vissa tillverkare är upp till två år (Opel).
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
827
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Sv: Glöm litium batteriet

Äntligen en LCA-analys som visar skillnaden mellan el-och fossilbränsledrivna fordon. 85% mindre CO2-utsläpp med el är ju inte att förakta.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
665
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
9195

GTV6

HBK Medlem
Inlägg
1.680
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Sv: Glöm litium batteriet

Nej, det gört vi inte.

Är det någon som testat dessa Titan batterier?

https://www.ev-power.eu/LTO-technology/Lithium-Titanate-Oxid-Battery-Cell-LTO-2-4V-30AH.html

Lite snålt med 30AH men man klarar sig kanske på 60 - 90AH med ett sådant batteri..


//Freddy
Tyvärr har jag nog inte fel, det batteri som du frågar om är inte nytt och det finns en massa mer eller mindre exotiska varianter som alla har sina för och nackdelar men innan vi har ett batteripaket som är likvärdigt med tex bly map normal drift så kommer det nog att ta tid tyvärr.

EV-power verkar rätt vakna och har en del spännande prylar faktiskt kul att dom tagit in flera batterimodeller som detta.

För att använda LTO som behövs det tror jag 6 celler för att greja 12V men då får man en rätt hög spänning under laddning istället vilket kräver sina funderingar.

Egentligen skulle man kanske bygga om EBL och istället för att installera batteri->EBL installera batteri->DC/DC-> EBL i syfte att kunna ha en stabil 12V i bodelen men tillåta olika batterier att mata EBL(pga av dess olika egenskaper) .
 

Try again

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
28028
LTO är intressant! Livslängd 54 år vid normalanvändande och en otroligt kort laddtid. Har man solceller så blir man i stort sett oberoende av strömsvackor. Spänningen ligger konstant på över 13 volt. Betänk dock att ett 40 ah LTO kan leverera. 5000 wH vilket motsvarar ca 5 normala 75 ah fritidsbatteri som då levererar kanske runt 11 volt och tar en evighet att ladda upp till 100% utan 220 laddare. Så räkna på livslängd så är dessa batterier billiga över tid men dyra i inköp.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
3.808
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Om bonus-malussystemet hade dröjt ytterligare ett år hade husbilsköparen haft möjlighet att välja en elvariant.
Detta påstående tarvar en förklaring!

Det är nu drygt 1½ år sedan som bonus-malus-systemet infördes, och ännu har vi inte sett några serieproducerade husbilar med el-drift - eller ens hybriddrift.

Pålle
 
Senast ändrad:

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Det är ju fortfarande behov av ladd utrustning för att klara att ladda ett sådant batteri på sex minuter så krävs en hög ladd effekt. Energibehov ca 32x1.5 KWh =48 KWh som laddas på sex minuter kräver då teoretiskt 480 KW ladd effekt och då är inga förluster inräknade. Jag tror inte detta är så lätt att åstadkomma.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
17.961
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Både under ladning og utladning tapes det energi i form av varm i både batteri og kabler. Noen batterier taper og energi i kjemien.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.087
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Sv: Glöm litium batteriet

Utvecklingen och efterfrågan har tagit fart ordentligt. Mercedes hann före Tesla med sin tunga eldrivna lastbil, en husbil är betydligt enklare att tillverka även inom 3,5-tonsgränsen. Om bonus-malussystemet hade dröjt ytterligare ett år hade husbilsköparen haft möjlighet att välja en elvariant.

För övrigt är efterfrågan på elbilar så stor att väntelistan hos vissa tillverkare är upp till två år (Opel).
Mecedes tunga el-lastbil har en räckvidd på 20 mil en effekt på 125 Kw och kräver 100 Kw i laddström. Den har en en effekt som är en femtedel av Scanias tunga lastbil.
En sådan här lastbil har möjligtvis ett användningsområde för korta (och relativt lätta) transporter inom en stad eller liknande avgränsat område i övrigt är den oanvändbar.
 

RobbeS

HBK Medlem
Inlägg
509
Kommun
Kalix
HBK-Nr
25202
Jag är ju inte lika insatt som er andra i teknik och batteriers funktioner. Köpte en multimeter för att jag fick förklarat att en sådan måste man ha då man äger en husbil. Problemet är väl bara att jag inte har en aning om hur man använder en multimeter och hur man ska vrida ratten på instrumentet för att mäta det man tydligen ska mäta mest hela tiden.

När det gäller ny teknik verkar dock allting vara möjligt så fort de stora företagen blir tvungna att ta fram ny teknik på grund av lagstiftning, skatter och annat som riskerar minska deras försäljning.
Jag var med på den tiden då Volvo förklarade att det var omöjligt att ta fram en motor som drar mindre än en liter milen i bränsle. Idag måste man köpa en amerikansk pickup med V8 eller en extrem supersportbil för att komma över en liter på en personbil. Min husbil på totalvikt 4200 kg drar under litern om jag håller mig under 100 strecket på landsvägarna. Till och med premiumbilar som Mercedes, BMW och Audi ligger på en halvliter milen.
Likadant var det med snöskotrar som låg på 3-5 liter milen och absolut inte kunde utrustas med fyrtaktsmotorer. Idag finns det skotrar med fyrtaktsmotorer och även tvåtaktsmotorer som drar mellan en och tre liter milen. Båtmotorer har vandrat samma väg. Kort och gott finns viljan hos företagen som tillverkar fordon går det mesta att lösa med en spark där bak om dom riskerar att förlora inkomster.

Detta kommer även att hända med batterier. Företagen ser att myndigheterna nu beskattar fossila bränslen vilket gör att kunderna börjar söka alternativ till fordon med fossildrift. Då utvecklas batterierna och jag tror att det kommer att gå snabbt. Inom fem år kommer vi att ha lätta batterier som laddas snabbt och ger räckvidd på 50 mil. Co2 utsläppet vid produktionen kommer att vara lågt och om statsmakterna ställer hårda miljökrav på återvinning kommer även detta att lösa sig. Allt beror helt enkelt på hur mycket pengar företagen är tvungna att lägga på produktutveckling för att finnas kvar på marknaden och tjäna pengar.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.087
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Man kan säkert få ner Co2 utsläppen vid tillverkning av batterierna men det är ju inte de som driver bilen, det är generatorn som alstrar elen och här är det höga utsläpp. Batterierna är bara ett lager för den av generatorn producerade elen.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
17.961
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Mesteparten av energiforbruket ved produksjon av battericeller ligger i prosessen med å få den første 50% ladning på plass.
 

RobbeS

HBK Medlem
Inlägg
509
Kommun
Kalix
HBK-Nr
25202
Man kan säkert få ner Co2 utsläppen vid tillverkning av batterierna men det är ju inte de som driver bilen, det är generatorn som alstrar elen och här är det höga utsläpp. Batterierna är bara ett lager för den av generatorn producerade elen.
Det är alltså själva den externa elproduktionen som alstrar Co2? Eller menar du tillverkningen av själva elmotorn som i vissa fall även fungerar som en generator vid motorbromsningar.
 
Toppen