Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Vem minns inte alla dessa fruktkorg av mahongny faner laminerade med epoxy från 70 talet när folk fortfarande ville göra saker själva.
Jag har inte gjort sådana själv, men jag har för mig att tekniken var att man hade kanske 1 mm tjock faner som man vätade med harts, polyester eller epoxy, och sedan ny lager och sist en lämplig mothåll som höll det hela i schack under härdningen. Resultatet var en lätt och tålig smycke på bordet. Vill man inte söla med plast, skall man använda bra lim i laminatet och sedan lacka ovansidan. Skall man bara böja plyfa till en kurvatur med eller utan värme, finns alltid en risk att den strävar mot ursprungsformen. I detta fall, en plåtisbygge, skall man se till att alla mjuka hörn i bilen får samma radie, så man kan använda samma rundböjda konstruktion, lite liksom en metervara....
Det är tanken också om det inte finns nåt bättreMed tanke på att den är dold, är det nödvändigt att böja? Tre längsgående "strips" kanske fungerar?![]()
Egentligen inte då det är själva syftet med att laminera, men såklart man kan bruka våld men eftersom du har en limning så riskerar den att släppa för den yttre delen måste bli längre och den inre kortare och hur ska det kunna gå egentligen utan att något brister.Är det någon som använt eller känner till böjbar plywood. Ca 4 mm. Måste ha detta i rundningen mellan sida och tak i min sprinter.
Förslag mottages gärna.![]()