• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

solcell

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2025
Hej
Jag har monterat en solcell och ska nu koppla in den.Det jag undrar är om jag ska koppla den direkt på batteriet eller via EBL 226 blocket.På blocket finns anslutning för extra laddare,anslutning för solcellsregulator signal samt elektrisk.Min regulator är en moove duo battery solar controller och är ingen mppt regulator.Vad jag har förstått måste jag ha en schaudt regulator för att även kunna ladda bilbatteriet.

Mvh
Stefan
 
Senast ändrad:
Sv: solcell

Det finns massor av möjligheter till inkoppling. Jag går via schaudt regulator och EBL för då laddas även BIL-batteriet. Använder bilradion när jag ser på TV samt har 7 olika larm kopplade lite här och var.
 
Sv: solcell

Jag har kopplat via blocket med en schaudt LR1218 Solcellsregulator som även laddar bilbatteriet , funkar bra. Samt att du kan se laddningen från solpanelen.
 
Sv: solcell

Men vad är det bästa för mig med min enkla regulator.Koppla till EBL eller direkt till batteriet.
 
Sv: solcell

Hej
Jag har monterat en solcell och ska nu koppla in den.Det jag undrar är om jag ska koppla den direkt på batteriet eller via EBL 226 blocket.På blocket finns anslutning för extra laddare,anslutning för solcellsregulator signal samt elektrisk.Min regulator är en moove duo battery solar controller och är ingen mppt regulator.Vad jag har förstått måste jag ha en schaudt regulator för att även kunna ladda bilbatteriet.

Mvh
Stefan

Jag har samma elblock som dig, jag har kopplat regulatorn till elblocket.
Fördelen är att man ser laddning på kontrollpanelen...annars finns det nog inga fördelar...
 
Sv: solcell

Jag har precis förberett installation av en solpanel samtidigt som jag monterat en "strömförstärkare" CTEK D250S Dual. Den tjänar samtidigt som regulator för en solcell. Jag gjorde några mindre ändringar inne i EBL 226, bl a kopplades "Batteritrennrelais" ur.
Kanske lite vid sidan om eftersom du ju säkert har Schaudts egna LR1216-regulator.
Denna ansluts i två speciellt kontaktstycken i EBL-en (Block 4 och 7).
Om någon skulle vara intresserad av hur jag anslutit CTEK och EBL 226 bifogar jag en fil att titta på. Inkopplingar av CTEK med EBL har ju diskuterats tidigare i en lång tråd....
Visa bilaga CTEK till EBL.pdf
 
Sv: solcell

Jag har samma elblock som dig, jag har kopplat regulatorn till elblocket.
Fördelen är att man ser laddning på kontrollpanelen...annars finns det nog inga fördelar...
Har du en schaudt regulator.Jag har ingen sådan så det bästa för mig är nog att koppla direkt på batteriet och senare köpa en bättre regulator att koppla in på EBL och samtidigt få laddning på bilbatteriet :)
 
Sv: solcell

Hej
Jag har inte schaudt regulator. Kopplade min tracer MPPT till elblocket. Laddning endast bobatteri.
 
Sv: solcell

Jag kopplade solcellerna direkt till batterierna via en mppt-regulator. För de få gånger som startbatteriet behöver laddas så har jag en manuell omkopplare, det är bara att vrida på den så laddas startbatteriet istället för bodelsbatterierna.

Jag har även monterat andra instrument för batteriövervakningen, kontrollpanelen i husbilen visade sig vid en kontrollmätning visa ganska tvivelaktiga värden. Det skilde helt enkelt för mycket från det verkliga värdet.
 
Sv: solcell

Samma som Stig ovan, när man använder bilen behövs normalt ingen laddning av bilbatteriet (om det inte är uttjänt) men väl max till bobatterierna, står bilen däremot stilla under längre tid utan möjlighet till yttre laddning slår jag bara om strömbrytaren till bilbatteriet 1-2 dgr/månad (eller när det behövs enligt voltmetern).

Betr mätning av resp batteriers laddningstillstånd så tycker jag inte man behöver komplicera världen mer än nödvändigt, bilens ordinarie voltmetrar för bil- resp bodelsbatterier ger mig tillräcklig information, allt annat blir överkurs för mig.
 

Bilagor

  • Switch för solcellsladdn av bil- resp bodelsbattrei.JPG
    Switch för solcellsladdn av bil- resp bodelsbattrei.JPG
    173,2 KB · Visningar: 59
Sv: solcell

Kan man blanda en 140w och 55 w solpanel ? tänkte använda 55w som lös panel att kunna rikta mot solen..
 
Sv: solcell

Samma som Stig ovan, när man använder bilen behövs normalt ingen laddning av bilbatteriet (om det inte är uttjänt) men väl max till bobatterierna, står bilen däremot stilla under längre tid utan möjlighet till yttre laddning slår jag bara om strömbrytaren till bilbatteriet 1-2 dgr/månad (eller när det behövs enligt voltmetern).

Betr mätning av resp batteriers laddningstillstånd så tycker jag inte man behöver komplicera världen mer än nödvändigt, bilens ordinarie voltmetrar för bil- resp bodelsbatterier ger mig tillräcklig information, allt annat blir överkurs för mig.

Med min regulator kan jag ladda två batterier.Då skulle jag kanske kunna koppla in bilbatteriet oxå på regulatorn och sätta laddning 90/10 och därmed slippa en brytare för att koppla mellan bil och bodelsbatteriet.
 
Sv: solcell

Sacce: mitt tips är att du seriekopplar panelerna. Jag förutsätter att regulatorn klarar 24v, det gör de flesta. Sen rycker du loss den lilla och har den större kvar, men då på 12volt.
 
Sv: solcell

Då blir det bara en 12v-panel i taget! Parallell med två så olika är jag mycket skeptisk till.
 
Sv: solcell

Det går greit å parallell koble 2 paneler om de har samme antall celler - det vil i praksis si omlag samme spenning.
 
Sv: solcell

Med min regulator kan jag ladda två batterier.Då skulle jag kanske kunna koppla in bilbatteriet oxå på regulatorn och sätta laddning 90/10 och därmed slippa en brytare för att koppla mellan bil och bodelsbatteriet.
Det fungerar givetvis, har själv haft Schaudt LR1218 monterat i 2 st olika Bürstner 2010-or och då laddat både bil- och bodelsbatterierna. Tyvärr får man med LR1218 acceptera en som jag tycker en onödig effektförlust på ca 10%. En enkel strömbrytare gör att man slipper effektförlust och en som jag tycker onödig prylkostnad.

Funktionellt och ekonomiskt är jag efter drygt 2 år fullt nöjd med min enkla strömbrytare! Har bara nyttjat den vid två långtidsstopp på vardera ca 3-4 veckor och det har då varit enklare att bara slå om strömbrytaren än att koppla in bilen på 230 volten vid husknuten hemma (5 m ifrån) - inga problem (om batterierna är friska).

Möjligen exemplifierar mina tankar vad som finns att vinna resp förlora i dessa val, man vill helt klart i första hand få in max energi i förbrukningsbatterierna. Under säsongen då bilen rullar säg en/ggr varannan vecka laddas/prioriteras bilbatteriet före bodelsbatterierna, det innebär att bilbatteriet alltid är fulladdat och normalt inte behöver någon yttre tillskottladdning. Vem underhållsladdar fö en vanlig personbil som också kan bli stående veckovis.
 
Sv: solcell

Vi brukar köra på 230v 1 dag innan vi ska iväg, då laddas bilbatteriet. Mer än så behöver man nog inte ladda bilbatteriet.
 
Tillbaka
Toppen