• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla MPTT till EBL?

FLOWER

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Falun
HBK-Nr
9924
Medlemskap
2024
Har köpt en ny Adria 670 sl 2012 och monterat en 100 watts solcell på den och fick en regulator med på köpet,men inte en mppt utan en vanlig. Fick en kabel med som hade 3 st kablar och ett kontaktstycke som passade i Ebl,kopplade i den med 2 kablar och det verkar funka.Ser på displayen att det laddar ampere när solen skiner.Tror ej att den laddar bilens batteri.
Kan man montera i en MPPT regulator via ebl och få bättre laddning,samt kan man koppla in en till solcell av annat fabrikat utan att dom tar ut varann?Undrar också hur man kopplar för att även få laddning på bilbatteriet.
Har en Schaudt EBL 226C och en LT313B display.

Flower
 

FLOWER

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Falun
HBK-Nr
9924
Medlemskap
2024
Sv: Koppla MPTT till EBL?

Hejsan

Skickade ett Mail till Schaudt och ställde frågan och fick genast ett svar. Se nedan.


My name is Tomas and i am from Sweden and have some questions regarding the application of solar cells for my campervan.

I have a Adria 670 SL 2012 with a schaudt EBL 226 C + OVP and LT 313 (B) display, and wonder if you can plug in a MPPT controller via the EBL to charge both batteries? Will we be able to see the load onto the screen if connecting via EBL?

How should it be linked if possible?

Have seen that it comes some cables if you buy a LR 1218, can i use them,to connect an MPPT controller?

Can you charge AGM batteries through the charger in the EBL?

Dom svarade.


Dear Customar ,​
thank you for your mail.
No problem to connect any solar-charger to the EBL or directly to the battery you like to charge.
The indication of voltage you will have in a correct way at the panel anyway.

Please see in the attachment some information for the EBL and the solar-charger from Schaudt company.
With best regards,
i. o. Udo Lang.



Innebär det att man kan koppla en MPPT regulator via EBL med kablarna som följer med LR 1218 och se laddningen på displayen?Och funkar då laddningen även till bilbatteriet?
Någon som provat?
// Flower
 

Bilagor

  • 911.572 2008_10_02 EBL 226 b mit OVP BA_EN.pdf
    465,1 KB · Visningar: 663
  • 922.212 2009_09_22 LR1218 BA_EN.pdf
    139,6 KB · Visningar: 391
  • 922.212 2009_09_22 LR1218 MA_EN.pdf
    548 KB · Visningar: 336
  • Preisliste 2010 +11 + 12.pdf
    94,7 KB · Visningar: 253

FLOWER

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Falun
HBK-Nr
9924
Medlemskap
2024
Sv: Koppla MPTT till EBL?

Hej.
Har satt in en MPPT regulator och kopplat den via eblmed kabeln som jag fick med från LR 1218 ,och nu laddar den bara bodelsbatteriet,och det syns i originaldisplayen att den laddar.
Satt dock in en extra mätare för att vara säker.Finns ju bara en utgång för laddning från Regulatorn så det är svårt att få laddning på bilbatteriet.Satte också dit en till 100watts solcell på taket så nu har jag 200watt.
Börjar semestern om 1vecka och då ska det testas i 4veckor.
// Flower
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Koppla MPTT till EBL?

Så gott! Då ska även jag koppla så.
Det är bara ett stift som är uppmärkt med en 1:a och vad jag förstår så är det minus och plus ska vara i stift 3.
Rätta mig om jag har fel...
 
F

F.d. 50618

Guest
Sv: Koppla MPTT till EBL?

Så gott! Då ska även jag koppla så.
Det är bara ett stift som är uppmärkt med en 1:a och vad jag förstår så är det minus och plus ska vara i stift 3.
Rätta mig om jag har fel...



Håller på att koppla in Votronic MPPT 250 och är lite fundersam hur jag får laddning på startbatteriet?

Har en EBL kabel från Votronic som nu är inkopplad men kommer Schaudt blocket själv switcha över till att ladda bilbatteriet när förbrukningsbatterierna är fulla? Eller behöver man koppla startbatteri utgången Kontakt/Block 2 (pinne 2) till en Schaudt [226c]?

Någon som vet?
Hur har ni kopplat in era Votronics med startbatteri laddning?
 
Senast redigerad av en moderator:

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Koppla MPTT till EBL?

Vi har ett annat elblock, men där är tre stift in, en för minus, och en plus till bo-batteri och en plus till startbatteriet. Ebl brukar inte styra laddningen utan det gör regulatorn.
 
Toppen