Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet
Har nu fortsatt min lilla undersökning genom att bland annat läsa testrapporter samt att intervjua några representanter i branchen.
Testrapporter
De testrapporter som jag koncentrerat mig på gäller slagprov på olika utföranden av sandwich. Tyvärr så är det svårt att gämföra resultatet ifrån olika tester då de flesta standardiserade metoder som finns inte lämpar sig för sandwichar med den tjockleken som används till husbilar. Hittade en, enligt mig, bra rapport som ger en inblick i olika provningsmetoder men som även ger en bra inblick i de olika sorters skador som kan uppstå i en sandwichpanel. I denna rapport finns även resultat på vissa husbilsliknande sandwichpaneler. Här är en länk för de som önskar förkovra sig i ämnet:
http://www.vtt.fi/inf/pdf/publications/1996/P281.pdf
Intervjuer
Ringde till tre återförsäljare, Folksam och Motormännens Riksförbund.
När jag frågande om det var skillnad på den passiva säkerheten, i bodelen, så fick jag följande svar. Svaren är nedkortade och sammanfattade av mig. Många började prata om trepunksbälten och nackstöd, men det var ju konstruktionen på bodelen jag var intresserad av!
Representat #1: Bodelar med dubbelsidig aluminium säkrast sedan övriga.
Representat #2: Spelar ingen roll.
Representat #3: Aluminium på yttersida säkrast, sedan övriga sandwichkonstruktioner och efter dessa bodelar med konstruktion av reglar.
Folksam: Har ingen statestik.
Motormännens riksförbund: Sunt förnuft gäller. Sandwichkonstruktioner säkrast sedan bodelar med konstruktion av reglar.
Inte bara väggpanelen
Det är inte bara väggpanelen som är viktig i detta ämne, även hur golv och tak är konstruerade, hur panelerna är sammanfogade, hur inredningen är fastsatt, planlösningen och så vidare.
/David