F
F.d. 1997
Guest
Hej forumdeltagare!
Har ägnat en hel del tankemöda åt den passiva säkerheten i husbilar. Då vi är två vuxna och två barn så går funderingarna kring vilka lösningar som erbjuder ett högt eller åtminstånde ett högre skydd för samtliga passagerare i husbilen om olyckan är ett faktum.
Det jag syftar på är till exempel:
* olika (sandwish)konstruktioner
* olika planlösningar
* olika husbilslösningar som t.ex. husbil med dubbelhytt
* andra aspekter
Olika (sandwish) konstruktioner
T.ex. glasfiber/skum/trä, glasfiber/skum/glasfiber, alu/skum/alu. . .
Är det alu/skum/alu som klarar sig bäst om man t.ex. lägger husbilen på sidan? Eller får "oväntat besök"? Kanske är det Frankias konstruktion med glasfiber/skum med infrästa aluminiumbalkar som klarar sig bäst?
Eller....? Vad tror/vet ni?
Olika planlösningar
Det är trevligt att sitta framåt, även för barnen, men de flesta husbilar har dinetten och därmed en färdplats direkt intill ena ytterväggen. Har sett några alternativ som gör att passagararna i bodelen sitter en bit ifrån ytterväggarna t.ex:
- Niesmann+Bischoff 8000i, en äldre modell (har tyvärr inte möjlighet att köpa en hb med allt för högt pris). Denna har två kaptensstolar vid dinetten och passagerarna hamnar då en bit från ytterväggen. Se bild NB_8000i. Tyvärr tycker jag denna bil är för stor för oss.
- Giottiline har en planlösning med tre (3) platser, framåtåkande, i dinettens soffa. Se bild GL_1. Med två barn kan man använda de två platser närmast bilens mitt. Tyvärr för högt pris för oss.
- Giottiline (igen!) har en annan husbil med en centralt placerad dinette där man åker i färdriktningen. Även här sitter då passagerarna en bit från väggen. Tyvärr för högt pris för oss.
Finns det några andra planlösningar som bör ge ett högre skydd?
Husbil med dubbelhytt
Tror det heter dubbelhytt när det finns ett riktigt baksäte i förardelen. Se bild Bimobil. Ibland kommer det ut bilar som dessa på begagnatmarknaden men det är inte ofta.
Finns det några andra husbilslösningar som kan tänkas ge ett högre skydd? Jag känner till "husbil-skåpbilar-med-plåtskåp" men finns det andra lösningar?
Andra aspekter
Chassit bör spela en stor roll för passagerarnas skydd. Finns det några fördelar med vissa chassis?
Vilka andra aspekter finns det?
Tacksam för era synpunkter i detta ämne som är ett så viktigt försäljningsargument när det gäller vanliga personbilar.
/David
Har ägnat en hel del tankemöda åt den passiva säkerheten i husbilar. Då vi är två vuxna och två barn så går funderingarna kring vilka lösningar som erbjuder ett högt eller åtminstånde ett högre skydd för samtliga passagerare i husbilen om olyckan är ett faktum.
Det jag syftar på är till exempel:
* olika (sandwish)konstruktioner
* olika planlösningar
* olika husbilslösningar som t.ex. husbil med dubbelhytt
* andra aspekter
Olika (sandwish) konstruktioner
T.ex. glasfiber/skum/trä, glasfiber/skum/glasfiber, alu/skum/alu. . .
Är det alu/skum/alu som klarar sig bäst om man t.ex. lägger husbilen på sidan? Eller får "oväntat besök"? Kanske är det Frankias konstruktion med glasfiber/skum med infrästa aluminiumbalkar som klarar sig bäst?
Eller....? Vad tror/vet ni?
Olika planlösningar
Det är trevligt att sitta framåt, även för barnen, men de flesta husbilar har dinetten och därmed en färdplats direkt intill ena ytterväggen. Har sett några alternativ som gör att passagararna i bodelen sitter en bit ifrån ytterväggarna t.ex:
- Niesmann+Bischoff 8000i, en äldre modell (har tyvärr inte möjlighet att köpa en hb med allt för högt pris). Denna har två kaptensstolar vid dinetten och passagerarna hamnar då en bit från ytterväggen. Se bild NB_8000i. Tyvärr tycker jag denna bil är för stor för oss.
- Giottiline har en planlösning med tre (3) platser, framåtåkande, i dinettens soffa. Se bild GL_1. Med två barn kan man använda de två platser närmast bilens mitt. Tyvärr för högt pris för oss.
- Giottiline (igen!) har en annan husbil med en centralt placerad dinette där man åker i färdriktningen. Även här sitter då passagerarna en bit från väggen. Tyvärr för högt pris för oss.
Finns det några andra planlösningar som bör ge ett högre skydd?
Husbil med dubbelhytt
Tror det heter dubbelhytt när det finns ett riktigt baksäte i förardelen. Se bild Bimobil. Ibland kommer det ut bilar som dessa på begagnatmarknaden men det är inte ofta.
Finns det några andra husbilslösningar som kan tänkas ge ett högre skydd? Jag känner till "husbil-skåpbilar-med-plåtskåp" men finns det andra lösningar?
Andra aspekter
Chassit bör spela en stor roll för passagerarnas skydd. Finns det några fördelar med vissa chassis?
Vilka andra aspekter finns det?
Tacksam för era synpunkter i detta ämne som är ett så viktigt försäljningsargument när det gäller vanliga personbilar.
/David