• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

F

F.d. 1997

Guest
Hej forumdeltagare!

Har ägnat en hel del tankemöda åt den passiva säkerheten i husbilar. Då vi är två vuxna och två barn så går funderingarna kring vilka lösningar som erbjuder ett högt eller åtminstånde ett högre skydd för samtliga passagerare i husbilen om olyckan är ett faktum.

Det jag syftar på är till exempel:
* olika (sandwish)konstruktioner
* olika planlösningar
* olika husbilslösningar som t.ex. husbil med dubbelhytt
* andra aspekter

Olika (sandwish) konstruktioner
T.ex. glasfiber/skum/trä, glasfiber/skum/glasfiber, alu/skum/alu. . .
Är det alu/skum/alu som klarar sig bäst om man t.ex. lägger husbilen på sidan? Eller får "oväntat besök"? Kanske är det Frankias konstruktion med glasfiber/skum med infrästa aluminiumbalkar som klarar sig bäst?
Eller....? Vad tror/vet ni?

Olika planlösningar
Det är trevligt att sitta framåt, även för barnen, men de flesta husbilar har dinetten och därmed en färdplats direkt intill ena ytterväggen. Har sett några alternativ som gör att passagararna i bodelen sitter en bit ifrån ytterväggarna t.ex:
- Niesmann+Bischoff 8000i, en äldre modell (har tyvärr inte möjlighet att köpa en hb med allt för högt pris). Denna har två kaptensstolar vid dinetten och passagerarna hamnar då en bit från ytterväggen. Se bild NB_8000i. Tyvärr tycker jag denna bil är för stor för oss.

- Giottiline har en planlösning med tre (3) platser, framåtåkande, i dinettens soffa. Se bild GL_1. Med två barn kan man använda de två platser närmast bilens mitt. Tyvärr för högt pris för oss.

- Giottiline (igen!) har en annan husbil med en centralt placerad dinette där man åker i färdriktningen. Även här sitter då passagerarna en bit från väggen. Tyvärr för högt pris för oss.

Finns det några andra planlösningar som bör ge ett högre skydd?

Husbil med dubbelhytt
Tror det heter dubbelhytt när det finns ett riktigt baksäte i förardelen. Se bild Bimobil. Ibland kommer det ut bilar som dessa på begagnatmarknaden men det är inte ofta.

Finns det några andra husbilslösningar som kan tänkas ge ett högre skydd? Jag känner till "husbil-skåpbilar-med-plåtskåp" men finns det andra lösningar?

Andra aspekter
Chassit bör spela en stor roll för passagerarnas skydd. Finns det några fördelar med vissa chassis?
Vilka andra aspekter finns det?

Tacksam för era synpunkter i detta ämne som är ett så viktigt försäljningsargument när det gäller vanliga personbilar.

/David
 

Bilagor

  • NB_8000i.jpg
    NB_8000i.jpg
    65,4 KB · Visningar: 17
  • GL_1.jpg
    GL_1.jpg
    41,2 KB · Visningar: 16
  • Bimobil.jpg
    Bimobil.jpg
    56,5 KB · Visningar: 25

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Säkerheten, ett viktigt försäljningsargument, högt prioriterat av försäljare som har till uppgift att kränga produkter som kanske inte alltid är så säkra att framföra i dagens "hårda" trafik, är ett begrepp som har olika betydelse beroende på vilken aspekt det kan tänkas inrymmas uti.

Barnfamiljen, en ganska vanligt förekommande familj, tillhör den kundkategori som idag är en växande målgrupp för "duktiga" försäljare, där egentligen hänsynen till det egna företagets nettoresultat är viktigare än kundens säkerhet. Inte sjutton skulle jag sätta mig frivilligt i förarstolen i ett fordon där karossen är hopkommen av tunn aluminiumplåt och plywood tämligen slarvigt påmonterad ett ordinärt lastbilschassi.

Alla har vi någon kört ner i diket
detta har hänt många av oss här uti riket
kommer man så utomlands så måste man sig extra gardera (försäkringsbolagen)
en guldgruva för den som vill sin förmögenhet förmera
skulle jag då sätta mig i ett sådant schabrak och köra
aldrig i livet, det skulle få hela mitt väsen att sig uppröra
nej hellre kör jag min gamla skrott med en riktig plåtkaross
ty när det gäller säkerheten, så är sådan bil bäst förståss

Jag har ju sett resultatet av enklare dikeskörning med ordinärt hopbyggd husbil
påminner litegrann om husvagnsrally, skoj i och för sig, men det ger inga smil
hos dom som varit med om sådana saker
skapar mycken nöd och försakelser

Människa, när du sätter dig i ett fordon med dina nära och kära
och far ut i världen för att mer om exempelvis Europas länder lära
betänk då att det som skiljer dig från vägens alla andra "dårar"
en halv millimeter aluminiumplåt plus lite plywood och ger det dig inga kalla kårar
så vet jag inte vad som har styrt ditt val
när du far fram i hundra i ett sådant bräckligt skal

Äsch, säger du då, stolt och oförvägen
jag är ju kung här uppå vägen
det är ju jag själv som styr
om andras bestyr jag mig mig inte bryr

Så lunka vi på lagomt vis i lugn och maklig takt förhoppningsvis
och inte kan oss något som stör vår sinnesfrid inträffa
som våran lycka kan kan störa på något vis
det gäller bara att rätt på Fortunas hjul träffa

Avundsjuk Jappe med en gammal Boxer
 
F

F.d. 3353

Guest
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Jappe: :yes:

Skulle vara intressant med fler inlägg. Hur är det t ex med helintegrerade bilar, enligt försäljarna är de lika säkra, men förarhytten är väl ändå säkrare om den är av plåt?

För 20 år sedan såg jag en husbil där bodelen blivit påkörd, det var inte mycket kvar av den... sa att jag aldrig skulle köpa husbil, men jag får nog äta upp de orden ;)

/Ulla
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Det er stor forskjell på styrken på de forskjellige konstruksjonene som benyttes. Det spinkleste påbygg jeg har sett var med tynn treramme, en 0,3 mm hamret aluplate utvendig og en 3 mm fiberplate (nesten som papp) innerst. Fyllet var lett formskum. Denne bilen hadde berørt et tregjerde og det var hull helt inn - skal ikke neven hvilket merke, men det var et kjent merke.

De tyngre helintegrerte har ofte en sandwich av alu-isolasjon-alu. Aluplatene varierer fra 0,6 til 1 mm tykkelse, men type isolasjon har nesten like mye å si.
Noen kontruksjoner trenger innlegg av hardere materiale der innredning skal monteres, andre trenger det ikke. En fabrikk som N+B bruker hardeste type styrofoam i sandwichen, dette gir et meget sterkt hus. En av de gangene jeg var innom fabrikken sto det en Clou som hadde kjørt av veien og trillet rundt.
12 tonn lastebil og huset var skjevt, men ikke trykken ned i vesentlig grad. En stor bule i taket etter en stor stein.

Selv har jeg hatt en kollisjon med en Flair helintegrert, personbilen fikk flerret av bakdør og bakskjerm - jeg trengte å bytte en støtfanger, ellers så var bilen uskadd.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Jappe,
Å nej, å nej
som någon kung jag ej känner mej

Jag bryr mig om hur andra kör,
därav mig i detta forum rör

För att finna råd,
i denna tråd

Så att jag slipper min familj sörja,
bara för att vi sladdat i någon jäkla smörja

Jappe, inte behöver du känna dig avundsjuk, någon nyare husbil blir det ej,
snarare en robust gammal grej!
-------------
knugrone,
Jag misstänker vilket märke du syftar på och jag misstänker att det finns några till med liknade konstruktioner.

Som du säkerligen har förstått från tidigare inlägg av mig så ligger N+B högt upp på önskelistan. Cluo blir ju dessutom extra stark med sitt 50mm tjocka skum, men att konstruktionen är så stark som du beskriver den är imponerande. Har precis som du nämner även noterat att vissa tillverkare använder en förstärkning vid infästningen för inredningen vilket borde bidra till att inredningen sitter (mer) fast vid en olycka.
--------------
/David
 

Miata

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

En husbilsresenär från Stenungsund
har om säkerhet, en åsikt så sund,
köp en bil utav plåt
så slipper då tandagnissel och gråt
på nå'n "äggskalsbil" blir jag ej kund!

:swoon:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Miata, nu har du och jag dömt ut nästan hela husbilsbeståndet i Sverige och Europa. Jag har faktiskt aldrig tänkt på det här tidigare, men nog är en stabil plåtkaross att föredra om det skulle smälla till i trafiken. "Äggskalsbil" är väl att ta i, men många bodelar verkar ju lite klent byggda. Dessutom måste det ju vara en stor fördel att ha en stabil vägg mellan förar- och bodelen. Det är ju inte så trevligt om delar av inredningen kommer flygande framåt vid en frontalkrock. Det kan ju bli många små "elefanter" av det.

Jösses, nu har vi kanske skrämt upp många husbilsägare! Man ska väl inte överdriva vad som kan hända om det värsta scenariot skulle bli verklighet, men nog kommer jag att uppskatta min plåtbil mer i fortsättningen.

Det är ju himla trevligt med en stor "öppen" bil jämfört med min lilla plåtskrott och det ger ju stora fördelar när det gäller komfort och trevnad, men säkerhetsaspekten blir nog lite lidande på den sortens konstruktioner.

Som vanligt gäller dock att köra lugnt och säkert, ha god framförhållning och att aldrig ha bråttom!

Vad har vi ställt till med!!?

Förlåt oss, ty vi visste inte vad ställde till med! (Josahonnenon 26:10).

Jappe
 
Senast ändrad:

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Råkade vara inne på SMCs hemsida.
De såg ut att göra rejäla stryktåliga husbilar.

Annars skulle jag själv föredra en i "helplåt"! :)
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Att köra in i en betongmur rakt framifrån i 33 km/tim är nog inte vad jag skulle vilja kalla krocktest, Det motsvarar ju ungefär en smäll i ett gathörn i stan, den krocken klarar nog de flesta bilar oavsett om de är av plåt eller plast.Mest relevant vore väl att köra en radiostyrd bil ned i ett dike så att den välter i ca 70-90 km och se vad som händer då. Det är väl det som kan hända vid en landsvägskrock. Alternativt en smäll på vänster sida fram mot en lastbil eller annat tungt fordon, där smällen får ta på hörnet. Då kunde man ju få en uppfattning om vad som händer. Men jag känner mej ganska mycket säkrare sittande i husbilen än när jag kör ut på en större väg med min lilla Lupo. Rätt eller fel men det känns tryggare ju större fordon man sitter i.
Ove.G
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Att köra in i en betongmur rakt framifrån i 33 km/tim är nog inte vad jag skulle vilja kalla krocktest, Det motsvarar ju ungefär en smäll i ett gathörn i stan, den krocken klarar nog de flesta bilar oavsett om de är av plåt eller plast.Mest relevant vore väl att köra en radiostyrd bil ned i ett dike så att den välter i ca 70-90 km och se vad som händer då. Det är väl det som kan hända vid en landsvägskrock.NDR Online - Nachrichten - Niedersachsen- Ein Toter bei Wohnmobil-Unfall auf A 7
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Det här med säkerhet är mycket viktigt jag har ingen husbil men är intreserad av att inhandla en sådan och kvalitetsmäsigt är jag på det klara med vilken det blir. men sen har vi ju säkerheten som är urusel i alla husbilar där fins inte någon krocktest på sådana jag kör sedan 36-år den säkraste dragbilen på marknaden SAAB enligt folksam i många år det är synd att inte SAAB eller VOLVO har någon bil som det går att bygga på då hade jag haft husbil för många år sedan.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

All heder åt Hymer, som ändå gör någonting!! Men visst kan man göra saker och ting ännu bättre.

Att utföra och genomföra en test på ett visst sätt, är en del av det hela. Att utvärdera tesresultaten och relatera dem till realistiska förhållanden vid genomsnittliga användningsförhållanden är en annan del, som naturligtvis alltid kan ifrågasättas och diskuteras.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Miata;

Jag undrar om herr Miata har sett en Miata som gått runt utan båge någon gång:wink: Jag tycker mig inte se någon skyddsbåge i avataren!!!!!!!

Förlåt, men jag kunde inte låta bli:eek:

Anders
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Det jag funderar mest på är vad som händer med bodelen om husbilen välter och hamnar på sidan eller taket. Alternativt om en personbil kör in i sidan på bodelen.

Spontant sett borde det vara en ganska stor skillnad mellan en sandwichkonstruktion av:
A) glasfiber/skum/plywood
B) glasfiber/skum/glasfiber
C) aluminium/skum/aluminium

Vissa tillverkare lägger in förstärkningar i form av aluminiumbalkar i golv och/eller väggar. Men jag tror att det bara är vissa av "glasfiberbilarna" som har detta.

Vid en frontalkollision bör det vara chassits krockegenskaper som huvudsakligen avgör olyckans utgång, givetvis under förutsättning att bältena är monterade på ett korrekt sätt och att inredningen sitter kvar. Hymers test på med 33km/h är bättre än ingen test överhuvudtaget. Tänk dock på att Euro NCAP testar med 64km/h, det är nästan 4ggr mer energi som skulle absorberas i den smällen. . . Tycker det hade varit ännu mer intressant om Hymer hade utfört en sidokollision.

Det går att göra "krocksäkra" konstruktioner av glasfiber. Om jag minns rätt så är till exempel fronten på X2000 tillverkad av glasfiberarmerad polyester men det är stor skillnad på denna front och en sidopanel/golvpanel på en husbil.

Finns det någon som sett en husbil tillverkad av A eller B ovan som hade lagt sig på sidan?
-------------
knugrone, hade du möjlighet att titta in i Clou:n som hade slagit runt? Kommer du i så fall ihåg om inredningen satt kvar på sin plats eller om den hade lossnat?
-------------
/David
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Det lille jeg såg var stort sett på plass, men med en god del sprekker i treverket - det kunne se ut til at noen hengsler var ødelagt, men festet i sandwitchen så ut til å holde.

Ståtfangeren som jeg måtte bytte var i glssfiberarmert epoxy og veide nesten som stål. Skaden som Sierraen laget var et hull på ca 10 cm til det brukte den opp en ståldør og en stålskjerm.
 

Miata

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Miata;

Jag undrar om herr Miata har sett en Miata som gått runt utan båge någon gång:wink: Jag tycker mig inte se någon skyddsbåge i avataren!!!!!!!

Förlåt, men jag kunde inte låta bli:eek:

Anders


Nej, jag har ingen skyddsbåge i Miatan. Om jag prioriterar säkerheten tar jag nog min V70 i stället. Dessutom har vi själva en "äggskals"-husbil. Cyklar jag så använder jag, ve och fasa, inte hjälm heller, och ibland går jag mot röd gubbe. Sån är jag!

Jag skrev min limerick mest för att "tjöta" med Jappe - förlåt mej.

"Herr" Miata
:swoon:
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Och jag skojade bara lite, menade heller inget illa!! Jag har själv två Miator i garaget. En med fuskbåge och en med godkänd båge!

Anders
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Ska erkänna att jag inte tittat så mycket på "plåthusbilar" men har nu tagit mig i kragen och gjort det. Jag har tittat på plåthusbilar från:
* Knaus
* Adria
* Hymer
* SMC
* Scandimobil
* Concorde
* Laika
* Pössl
* Globecar
* Diverse begagnade på Blocket och Mobile.de, t.ex. Vestfalia, Marco Polo.

Detta har varit mycket lärorikt men samtidigt har det fått mig till att fundera.

För att komma fram till lämpliga bilmodeller har jag som grovsortering använt vårt först formulerade krav: "Det ska gå att lägga barnen och ha kvar sittplatser vid ett bord. Det ska sedan finnas möjlighet till en tillräckligt stor säng för två vuxna."

De flesta plåthusbilar är för två personer eller planerade enligt filosofin att alla ska lägga sig samtidigt. Det finns dock några undantag, de jag hittat, med tillräckligt stor säng är:
* Pössl Win2 Vario med nedfällbar taksäng
* Globecar Vario med nedfällbar taksäng
Dessa har en taksäng, 215x135cm, vilket är på gränsen till OK m.a.p. bredden.

Tittar vi på dinetten, eller rättare sagt halvdinetten, se bild, så ser vi att den är placerad intill bilens vänstra yttervägg. Soffan är bara 90cm bred (vanligtvis minst 100cm). Det är två bältesstolar som ska få plats på denna soffa, en smal bältesstol är ca 44cm bred en mer normal är ca 50cm bred. Detta får till följd att det ena barnet kommer sitta som klistrad mot ytterväggen. Väggen är 20mm tjock, inkluderat är då 10mm isolering. . .

En 20mm lång (kort?) deformationszon!!!??? Jag var för nöjets skull ute och mätte på våra bilar, där var motsvarande mått ca:220mm respektive 300mm. En skrämmande stor skillnad tycker jag.

Jag är inte ute efter någon "Volvo-240-husbil" bara en husbil som är någorlunda säker och tyvärr ser jag inte plåthusbilen som varken säkrare eller farligare jämfört med en husbil som har en sandwishkonstruktion av alu/skum/alu.

Låter jag pessimistisk? Kanske. Har jag fel? Kanske. Behöver jag hjälp? Ja! Utan tvivel!

Är det någon som vet någon tillverkare av husbilar med dubbelhytt? Såsom visas på bild i inlägg #1. Säg mig, varför är inte denna typ av husbilar vanligare?
/David
 

Bilagor

  • Vario.jpg
    Vario.jpg
    63,7 KB · Visningar: 10
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Husbilar med hög(re) passiv säkerhet

Håller helt och hållet med! Saknar verkligen husbilar med riktig åk komfort och säkerhet även i bodelen,det är ju trots allt där vi brukar placera våra barn. Och tanken med husbilar är väl ändå att man ska köra omkring en hel del och då borde man ju kunna sitta ordentligt med justerbart ryggstöd och svankstöd,gärna även armstöd.
 
Toppen