• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nu kostar HVO100 nästan 40% mer än diesel

Hornborg

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Växjö
HBK-Nr
40066
Medlemskap
2026
Jag fick som väl alla fick ett erbjudande från Preem och att skaffa deras truckkort när nu det gamla avtalet går ut. Kollade idag på deras priser för HVO100 i o m att vi förra året bestämde oss för att hålla oss till detta bränsle, i syfte att ta bort fossilutsläppen från vårt klimatavtryck. Då skiljde det ett par kronor mellan HVO100 och vanlig diesel, och med avtalsrabatten hamnade det på ungefär samma pris som vanlig diesel till normalpris.

Nu är diffen nästan 7 kr. Det kostar på allt mer att tänka på sitt klimatavtryck :/

1764163601848.webp
 
Minns när reduktionsplikten sänktes.
Då justerades även HVO ner trots att det inte berörs av reduktionsplikt…
Min tanke är att bensinbolagen tjänar stora pengar på HVO och att kostnaden för att tillverka den inte alls är så hög som vi vill tro att den är.
Prissättningen hålls uppe så länge folk vill betala för det.
Själv tankar jag vanlig diesel.
 
Min tanke är att bensinbolagen tjänar stora pengar på HVO och att kostnaden för att tillverka den inte alls är så hög som vi vill tro att den är.
Prissättningen hålls uppe så länge folk vill betala för det.
Själv tankar jag vanlig diesel.
Har du någon fakta som styrker att det är så här? Hur "stora" skulle de pengarna vara i förhållande till tillverkningskostnaden?

Annars så tycker jag det verkar mer rimligt att HVO är dyrare att tillverka, det prodiceras väl inte i lika stora mängder och kanske även med mindre mogen teknik än diesel? Sen kan man säkert diskutera rimligheten för vinster och påslag i all oändlighet..
 
När man läser om det sk fossilfria ursprunget till bränslet - Slaktavfall blir man nästan mörkrädd.
 
När man läser om det sk fossilfria ursprunget till bränslet - Slaktavfall blir man nästan mörkrädd.
Varför blir du rädd för det som i det gamla bondesamhället utgjorde en mycket stor del av den föda man åt? Det du kallar slaktavfall var och är fullgoda matvaror. Vi är nu så bortskämda att det är bara oxfile och fläskfile som duger. Det är då väldigt bra att det du kallar "avfall" då får en bra användning och utgör en råvara till ett mycket bra drivmedel.
Jag har använt HVO100 i tre år i både personbil och husbil. Motorerna går mycket bra,inga bränslefilterproblem, startar lätt i sträng kyla och
K-värde =0,0 vid besiktning. Bränsleförbrukningen marginellt lägre än vanlig diesel.
Varför priset stiger beror på en begränsad tillgång av HVO100 och en alltmer ökande efterfrågan.
 
HVO100 kostar 22,29 på Costco Malmö idag, vanlig diesel 15,79. Det är stor skillnad mot vanlig diesel men det finns ju en kostnad för miljön också,
Tycker det är rimligt att tanka HVO100 om man har råd, förstår att inte alla har råd med det. Beror ju på hur långt man kör också, jag kör mest korta sträckor så det känns bra, speciellt då hållbarheten på HVO är bättre. Är kanske tex lämpligt att tanka HVO om billen står avställd länge. Kör man väldigt långt blir det ju stor skillnad i pris.
 
Har du någon fakta som styrker att det är så här? Hur "stora" skulle de pengarna vara i förhållande till tillverkningskostnaden?

Annars så tycker jag det verkar mer rimligt att HVO är dyrare att tillverka, det prodiceras väl inte i lika stora mängder och kanske även med mindre mogen teknik än diesel? Sen kan man säkert diskutera rimligheten för vinster och påslag i all oändlighet..
jag förstår inte att folk vill betala mer för diseln...10 kr hade varit lagom...men folk troe att det har med miljön att göra...
 
"När man läser om det sk fossilfria ursprunget till bränslet - Slaktavfall blir man nästan mörkrädd."

Citat: Skotofobi, även känd som nyktofobi, achluofobi och mörkerrädsla, är en specifik fobi som innebär en överdriven och irrationell rädsla för mörker eller mörka platser

;)
 
"När man läser om det sk fossilfria ursprunget till bränslet - Slaktavfall blir man nästan mörkrädd."

Citat: Skotofobi, även känd som nyktofobi, achluofobi och mörkerrädsla, är en specifik fobi som innebär en överdriven och irrationell rädsla för mörker eller mörka platser

;)
Har för mig att jag läst någonstans om... Fläskofobi.

Fobi mot fläskig diesel. Sen är det bra med detta i tanken nu nu när det ska mätas mer noga i avgaserna...?

Tänker att husbilen kan gå mer fett...
 
Senast ändrad:
jag förstår inte att folk vill betala mer för diseln...10 kr hade varit lagom...men folk troe att det har med miljön att göra...
Nej, jag vill inte betala mer för dieseln, men jag vill vara så miljövänlig som möjligt. Då vore det (tyvärr) en bra motivation för mig om dieseln vore dyrare än HVO. Men det får ju helst ske genom att HVO blir billigare!
Läste en rapport för några år sen att ökat bränslepris faktiskt leder till minskad förbrukning. Och att minskad dieselanvändning ger bättre miljö känner vi ju alla till... ;)
 
Det är en hel del faktorer som påverkar dieselpriset, som subventioner, skatter, valutakurs m.m.

i Iran kostar 1L diesel ca. 0,006 US$ (2025)
i Hongkong kostar 1L diesel ca. 3,67 US$ (2025)

HVO100 verkar dock bara finnas i några få länder i europa, i usa är det främst Kalifornien kanske någon usa-stat till som har HVO100.

Hela världen förbrukar ca 4,6 miljarder liter diesel per dag. (2023)
Sverige som är näst störst på HVO100 förbrukade ca.240 miljoner liter HVO100 under ett helt år (2023), alltså en mycket liten produkt globalt.
Så vår förbrukning av bränslen är som en piss i atlanten.
Efterfrågan globalt på HVO100 beräknas stiga 5-6ggr fram till 2030, vad gissar ni den kostar då?
 
Efterfrågan globalt på HVO100 beräknas stiga 5-6ggr fram till 2030, vad gissar ni den kostar då?
Det beror naturligtvis på vad som händer med produktionskapaciteten och råvarupriset på resp. marknad. Om HVO idag bara finns i ett litet antal länder finns förmodligen potential att starta upp produktion på betydligt fler enheter än de som finns idag.
 
Tillbaka
Toppen