• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Baklykteproblem

gastonjansson

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Gotland
HBK-Nr
44871
Medlemskap
2026
Hej.
Jag har en Fiat burstner t640 från 2006.
Har bytt höger baklykta men den vill inte lysa. Åkte till Mekonomen som inte heller fick den att fungera. Är det någon här som vet vad det kan vara för fel?

Hoppfull ny medlem
Christer
 
Ingen ström fram till baklyktan. Alla andra lampor fungerar. Mekonomen sa att det kunde vara fel någonstans i kablaget. Men var?
 
det blir till att följa kablage framåt. Jag brukar använda en knapphål och sticka igenom isoleringen när jag mäter.
Jag skulle aldrig göra detta i en bil-elhärva men jag hoppas att du isolerar dessa hål när du är klar annars har du ärg i
kabeln efter kortare tid än en sommar och mer problem med det du mäter till.
 
Är det jordfel, en bra fråga som gör att alla lyktans funktioner inte funkar.
Men var sätter du minuspinnen från Voltmetern?
Sätter du den på bilens chassi så kommer det att finnas spänning oavsett om det är jordfel på lyktan.

Börja med att mäta jord i lyktan, dvs den pol som är gemensam för alla lampor,
Men din mätare i Ohm-läge mät resistans till bilens jord eller helst batteriets minuspol.
Skall via nära noll Ohm då

Att alla lampor i baklyktan skulle vara fel, eller alla ledningar till blinkerns bakljus och bromsljus har varsin kabel, låter orimligt.
Alla är knappast av.

Därför måste man tänka på ett gemensamt fel.

Roysan
 
Finns en dragkrok på bilen, förekommer det att man tar signaler till kontakten för släpet, från kablaget till en av baklyktorna.
Det finns då chans att en sådan skarv, eller tjuvkoppling, (kan se ut som ett hundpaket av eltejp i sämsta fall), orsakar ditt problem.
Roysan
 
Finns en dragkrok på bilen, förekommer det att man tar signaler till kontakten för släpet, från kablaget till en av baklyktorna.
Det finns då chans att en sådan skarv, eller tjuvkoppling, (kan se ut som ett hundpaket av eltejp i sämsta fall), orsakar ditt problem.
Roysan
Kan också bli roliga elfel om det ärgar i dosan
 
För någon vecka sedan var det en verkstad som inte ville laga en bil för det fanns inget OBD uttag att läsa av. Nu är det en verkstad som inte kan få ett bakljus att fungera.............. Vart är det på väg med bilreparatörerna :msn_wall:.

??? M.v.h. JANKRO.
 
För någon vecka sedan var det en verkstad som inte ville laga en bil för det fanns inget OBD uttag att läsa av. Nu är det en verkstad som inte kan få ett bakljus att fungera.............. Vart är det på väg med bilreparatörerna :msn_wall:.

??? M.v.h. JANKRO.
---------------------
Hej igen, man kanske skall vara lite förstående för en del verkstäders funderingar att laga vissa fel. De verkstäder som ligger åt hållet att läsa av OBD koder och förhoppningsvis, men inte alltid får en bra hint om vad som är felet och då byta en trasig del till en ny och allt funkar igen.
Det går då tämligen fort att "hitta" felet, för en viss debitering, sedan skaffa en ny del för ett visst pris och sist byta ut/montera delen många gånger till ett fast pris eller kanske timpenning beroende på hur och var.
Troligen en skaplig (hög) summa men ändå helt specificerad och inte mycket att bråka över.

En äldre bil som inte ens kan ge denna hint om vad felet är på en motor, eller varför det inte kommer fram ström till en lampa när det saknas OBD uttag. Eller det kanske finns OBD, men mest täcker upp endast motorfunktionerna, och elsystemet är av äldre modell utan mer översikt än en varningslampa som tänds om systemet drar för lite ström.
Om en "modern" verkstad ger sig på sådana fel och då övergår i någon fantasifull timdebitering, så kan reparationen bli för saftig på fakturan med några tusen för arbetet och 3:- till en ny "sockerbit" för en glappkontakt.

Man kan kanske hoppas att det är därför som de större firmorna backar på vissa reparationer som kommer att kräva mycket letande och tid och sedan bara några kronor i delar, och då för kundens bästa i tankarna tackar nej till reparationen...... eller?

Tyvärr så är ju "Kalle i Backen" som fixar allt från mopeder, MC, traktorer och bilar åt folk, och med stor tveksamhet plockar fram en påtvingad OBD läsare med uppgraderingstvång hela tiden för han inte är ansluten till rätta "kontakter" på bilmarknaden :confused:.......... ganska sällsynt numera och det finns inte många som ärver/fortsätter med slitet som det ofta innebär att hålla igång en sådan verkstad nu för tiden, och dessutom uppfylla olika krav som tillkommit med åren.
Sådana verkstäder måste man ju få vetskap om genom hörsägen och kan vara svåra att hitta bara genom att söka på internet eller i "Telefonkatalogen" även om den också ligger på data numera.

:msn_dontknow: M.v.h. JANKRO.
 
Tillbaka
Toppen