• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Baklykteproblem

gastonjansson

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Gotland
HBK-Nr
44871
Medlemskap
2026
Hej.
Jag har en Fiat burstner t640 från 2006.
Har bytt höger baklykta men den vill inte lysa. Åkte till Mekonomen som inte heller fick den att fungera. Är det någon här som vet vad det kan vara för fel?

Hoppfull ny medlem
Christer
 
Ingen ström fram till baklyktan. Alla andra lampor fungerar. Mekonomen sa att det kunde vara fel någonstans i kablaget. Men var?
 
det blir till att följa kablage framåt. Jag brukar använda en knapphål och sticka igenom isoleringen när jag mäter.
Jag skulle aldrig göra detta i en bil-elhärva men jag hoppas att du isolerar dessa hål när du är klar annars har du ärg i
kabeln efter kortare tid än en sommar och mer problem med det du mäter till.
 
Är det jordfel, en bra fråga som gör att alla lyktans funktioner inte funkar.
Men var sätter du minuspinnen från Voltmetern?
Sätter du den på bilens chassi så kommer det att finnas spänning oavsett om det är jordfel på lyktan.

Börja med att mäta jord i lyktan, dvs den pol som är gemensam för alla lampor,
Men din mätare i Ohm-läge mät resistans till bilens jord eller helst batteriets minuspol.
Skall via nära noll Ohm då

Att alla lampor i baklyktan skulle vara fel, eller alla ledningar till blinkerns bakljus och bromsljus har varsin kabel, låter orimligt.
Alla är knappast av.

Därför måste man tänka på ett gemensamt fel.

Roysan
 
Finns en dragkrok på bilen, förekommer det att man tar signaler till kontakten för släpet, från kablaget till en av baklyktorna.
Det finns då chans att en sådan skarv, eller tjuvkoppling, (kan se ut som ett hundpaket av eltejp i sämsta fall), orsakar ditt problem.
Roysan
 
Finns en dragkrok på bilen, förekommer det att man tar signaler till kontakten för släpet, från kablaget till en av baklyktorna.
Det finns då chans att en sådan skarv, eller tjuvkoppling, (kan se ut som ett hundpaket av eltejp i sämsta fall), orsakar ditt problem.
Roysan
Kan också bli roliga elfel om det ärgar i dosan
 
För någon vecka sedan var det en verkstad som inte ville laga en bil för det fanns inget OBD uttag att läsa av. Nu är det en verkstad som inte kan få ett bakljus att fungera.............. Vart är det på väg med bilreparatörerna :msn_wall:.

??? M.v.h. JANKRO.
---------------------
Hej igen, man kanske skall vara lite förstående för en del verkstäders funderingar att laga vissa fel. De verkstäder som ligger åt hållet att läsa av OBD koder och förhoppningsvis, men inte alltid får en bra hint om vad som är felet och då byta en trasig del till en ny och allt funkar igen.
Det går då tämligen fort att "hitta" felet, för en viss debitering, sedan skaffa en ny del för ett visst pris och sist byta ut/montera delen många gånger till ett fast pris eller kanske timpenning beroende på hur och var.
Troligen en skaplig (hög) summa men ändå helt specificerad och inte mycket att bråka över.

En äldre bil som inte ens kan ge denna hint om vad felet är på en motor, eller varför det inte kommer fram ström till en lampa när det saknas OBD uttag. Eller det kanske finns OBD, men mest täcker upp endast motorfunktionerna, och elsystemet är av äldre modell utan mer översikt än en varningslampa som tänds om systemet drar för lite ström.
Om en "modern" verkstad ger sig på sådana fel och då övergår i någon fantasifull timdebitering, så kan reparationen bli för saftig på fakturan med några tusen för arbetet och 3:- till en ny "sockerbit" för en glappkontakt.

Man kan kanske hoppas att det är därför som de större firmorna backar på vissa reparationer som kommer att kräva mycket letande och tid och sedan bara några kronor i delar, och då för kundens bästa i tankarna tackar nej till reparationen...... eller?

Tyvärr så är ju "Kalle i Backen" som fixar allt från mopeder, MC, traktorer och bilar åt folk, och med stor tveksamhet plockar fram en påtvingad OBD läsare med uppgraderingstvång hela tiden för han inte är ansluten till rätta "kontakter" på bilmarknaden :confused:.......... ganska sällsynt numera och det finns inte många som ärver/fortsätter med slitet som det ofta innebär att hålla igång en sådan verkstad nu för tiden, och dessutom uppfylla olika krav som tillkommit med åren.
Sådana verkstäder måste man ju få vetskap om genom hörsägen och kan vara svåra att hitta bara genom att söka på internet eller i "Telefonkatalogen" även om den också ligger på data numera.

:msn_dontknow: M.v.h. JANKRO.
 
Jag tänker på TV serien på Kunskapskanalen, med de gamla bilreparatörerna som fixar klassiska bilar.
Sist försökte de pumpa en Austin med vätskefjädring.
Något som fanns i hundkojan och även den större kojan, BMC Austin 1100 en sån hade jag. Och då och då fick man pumpa upp den. Men fjädringen var otroligt bra.
LUCAS hette han som uppfann mörkret, men även elsystemet i den plusjordade bilen. Bara reläna för laddningskontroll av generatorn var en vetenskap i sig.
Så de stackars sladdar som kan krångla i en husbil är som en leksak jmft.

Men felsökning krävs ofta, en egenskap hos reparatörer och folk som är mer sällsynt numera.

Roysan
 
LUCAS hette han som uppfann mörkret, men även elsystemet i den plusjordade bilen. Bara reläna för laddningskontroll av generatorn var en vetenskap i sig.
Så de stackars sladdar som kan krångla i en husbil är som en leksak jmft.

Men felsökning krävs ofta, en egenskap hos reparatörer och folk som är mer sällsynt numera.

Roysan
Ja LUCAS finns det många historier om som nog tyvärr är sanna för det mesta. Jag hade en Ford Corsair GT (samma motor som satt i Ford Cortina GT..... Dåtidens Subarau Impreza....... nja nästan:msn_fingerscrossed:).
Jag köpte en dunderstereo:msn_hot: till bilen och fick ju isolera hela eländet som inte fick vara i kontakt med bilens plåtskal och ville ha "vanlig" minusjord.
Stunsen i basen var nog inte som nu, men största problemet var nog ändå att när man varvade upp motorn/generatorn lite så ökade varvtalet på kassettbandaren i takt med med motorns varvtal. Troligen beroende på obefintlig spänningsbegränsning på Lucas generatorn och lika obefintlig spänningsbegränsning på kasettspelaren, jag har för mig att den hette MECCA.

Ja vi halkade bort från ämnet igen, sorry, men montro om bilstereoapparater kan ha varit något sämre förr i tiden......... även om man satsade på en värsting.

M.v.h. JANKRO.
 
Men det finns bromssystem av fabr. LUCAS
Förra besiktningen av min HB fick jag beröm för dagens bästa och jämnaste bromsar.
Kul att höra, jag kontrade med att det är Lucas bromsar, besiktningsman hade ingen aaning om vd det var.....
Så jag kontrade igen och menade att bilen har ju luftbromsar, han var flygare så skämtet tog skruv.
Dvs en hög Alkovbil bromsar ju bra när man släpper gasen, sällan man behöver slita på bromsarna.

Får hoppas att bromsarna har hållit sig till vårens (våren 2026) besiktning, som sen blir vartannat år....

Ja nu får man kanske skräpa sig och hålla ämnet.....

Roysan
 
Hej.
Jag har en Fiat burstner t640 från 2006.
Har bytt höger baklykta men den vill inte lysa. Åkte till Mekonomen som inte heller fick den att fungera. Är det någon här som vet vad det kan vara för fel?

Hoppfull ny medlem
Christer
Hej, ofta så jordas baklyktorna i ramen följ kabelstammen från lyktan en liten bit framåt (ca 1-2meter) där brukar det komma ut oftast en vit kabel från kabelstammen som sitter fastskruvad i ramen. Vid den anslutningen så är det vanligt förekommande med oxidation.
 
Hej.
Jag har en Fiat burstner t640 från 2006.
Har bytt höger baklykta men den vill inte lysa. Åkte till Mekonomen som inte heller fick den att fungera. Är det någon här som vet vad det kan vara för fel?

Hoppfull ny medlem
Christer
Har du testat med enbart parkeringsljuset på eller med tändningen på.
 
---------------------
Hej igen, man kanske skall vara lite förstående för en del verkstäders funderingar att laga vissa fel. De verkstäder som ligger åt hållet att läsa av OBD koder och förhoppningsvis, men inte alltid får en bra hint om vad som är felet och då byta en trasig del till en ny och allt funkar igen.
Det går då tämligen fort att "hitta" felet, för en viss debitering, sedan skaffa en ny del för ett visst pris och sist byta ut/montera delen många gånger till ett fast pris eller kanske timpenning beroende på hur och var.
Troligen en skaplig (hög) summa men ändå helt specificerad och inte mycket att bråka över.

En äldre bil som inte ens kan ge denna hint om vad felet är på en motor, eller varför det inte kommer fram ström till en lampa när det saknas OBD uttag. Eller det kanske finns OBD, men mest täcker upp endast motorfunktionerna, och elsystemet är av äldre modell utan mer översikt än en varningslampa som tänds om systemet drar för lite ström.
Om en "modern" verkstad ger sig på sådana fel och då övergår i någon fantasifull timdebitering, så kan reparationen bli för saftig på fakturan med några tusen för arbetet och 3:- till en ny "sockerbit" för en glappkontakt.

Man kan kanske hoppas att det är därför som de större firmorna backar på vissa reparationer som kommer att kräva mycket letande och tid och sedan bara några kronor i delar, och då för kundens bästa i tankarna tackar nej till reparationen...... eller?

Tyvärr så är ju "Kalle i Backen" som fixar allt från mopeder, MC, traktorer och bilar åt folk, och med stor tveksamhet plockar fram en påtvingad OBD läsare med uppgraderingstvång hela tiden för han inte är ansluten till rätta "kontakter" på bilmarknaden :confused:.......... ganska sällsynt numera och det finns inte många som ärver/fortsätter med slitet som det ofta innebär att hålla igång en sådan verkstad nu för tiden, och dessutom uppfylla olika krav som tillkommit med åren.
Sådana verkstäder måste man ju få vetskap om genom hörsägen och kan vara svåra att hitta bara genom att söka på internet eller i "Telefonkatalogen" även om den också ligger på data numera.

:msn_dontknow: M.v.h. JANKRO.

Jag följer en klurig mek, här är ett typexempel från han på skillnader på en stor märkesverkstad samt på de små kluriga enmansverkstäderna.

 
Mycket intressant film. När man ser det där eländet med kabelstammar tjocka som armar i kombination med fukt och inte minst spol/vattenslangar insnurrade bland kablarna.......... och till slut sammanknölade till en härva som knappt går att reda ut med förintat kopparinnehåll inne i isoleringen.
Det kan ju inte funka till slut i fukt, kyla, värme och vibrationer och så dessutom galvaniska strömmar m. mycket m. och funkar det inte så är bilen värdelös dessutom.
Även intressant att se en äkta "Kalle i Backen" i full fart med en felkodsläsare och införstådd med alla smådatorer, styrdon m.m. och på det ändå kunna tänka sig laga trasiga delar i stället för att bara byta ut allt.
Det är t.o.m. möjligt att LUCAS skulle kunna vinna en strid mot moderna kabelhärvor..... tyvärr får man väl säga.

M.v.h. JANKRO.
 
Tillbaka
Toppen