• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips: Skaffa OBD2-läsare!

Ett inte helt ovanligt problem är ju att sensorn till partikelfiltret krånglar vilket medför att motorlampan tänds. Motorn går ner i safemode i olika steg. I sista steget så går inte bilen fortare än ca 40km/h. Detta hände oss en fredag em. Ingen hjälp att få från någon verkstad. Tack vare OBD läsare så tog vi oss hem ca 25 mil. Kunde med jämna mellanrum släcka felkoden vilket nollställde safemode läget. Detta gjorde att vi kunde köra i någorlunda normal hastighet. Jag har en gammal ELM 327 och kör Car Scanner PRO på Apple telefon.

Har numera med mig en sensor i reserv. Lätt att byta.
 
Senast ändrad:
I appen Car Scanner så kan man länka felkoden direkt till Google där man sedan får beskrivet vad felet är.
 
Fick höra idag att det krävs Security Gateway på nyare bilar. Felkodsläsaren måste ha kontakt med internet och man måste ha ett abonnemang som kan kosta 2000:- spänn om året. Varför det blivet så kanske denna artikel kan ge svar på StackPath

gateway | Autel
Många nya bilar OTA dvs. du uppdaterar själv bilens programvara över nätet, innan var detta ett verkstadsjobb som krävde tillverkarens speciella system allt för att skinna dig på pengar.
Tillverkarna har hittills gjort det svårt och dyrt att ha sin bil uppdaterad, men vi får väl se hur hackersäkert dessa lösningar är.
 
Är den nån som vet om det funkar att tvinga igång regenerering på pdf filtret med en ICARSOFT EU PRO.
Står så här i beskrivningen
Dieselpartikelfilter (DPF) Regenereringsstyrsystem.
Men inget om att den kan starta regenerering.
 
Efter 7 felkoder så inköpte jag en OBD2-mätare på Biltema. Bilen gick ner i limp mode och hastigheten var bara 5-10 km/tim. 20 gånger har jag släckt motorlampan och kommit mellan 1 km till 80 km!
Felkod är EGR men trots att EGR-ventil är bytt 4 ggr visar felkod detta. Har stått på verkstad sammanlagt 5 1/2 månad!
 
Efter 7 felkoder så inköpte jag en OBD2-mätare på Biltema. Bilen gick ner i limp mode och hastigheten var bara 5-10 km/tim. 20 gånger har jag släckt motorlampan och kommit mellan 1 km till 80 km!
Felkod är EGR men trots att EGR-ventil är bytt 4 ggr visar felkod detta. Har stått på verkstad sammanlagt 5 1/2 månad!
Uppenbart att det är något annat än EGR som felar.
 
Hej,

Jag vill bara tipsa om ett relativt billigt verktyg som kan spara både tid och pengar: En OBD2-läsare.
Nyligen hade en bekant en felindikation från bilen som jag *visste* vad den berodde på och dessutom hjälpte till att åtgärda. Dock hade den triggat en "check-engine"-varning i bilen, och dessa varningar försvinner ofta inte även om problemet är åtgärdat: De måste "släckas".
Oftast sker detta hos verkstad vid åtgärd, och kostar annars 1-2000 för att verkstaden ska koppla in scanner, kolla felkoder, samt släcka dessa.

Med en egen läsare kan man:
1. Se vad problemet är, exakt. Eller iallafall vad bilen tror är fel.
2. Om man vet att problemet är löst, släcka felindikationen i bilen.
Bonus: Om bilen får allvarligare problem så vet man vad dessa är och kan bedöma offerten från verkstad.

Jag tycker numera att en OBD2-läsare är oumbärlig att ha med sig. Det finns olika på Biltema, Jula, osv. Men jag skulle starkt rekommendera en blåtand/wifi-dongle som kopplas mot telefon. Det finns ett gäng appar för både Android och iPhone som är både bättre och billigare än de läsare som finns i vanliga butikerna.

Bara ett tips. Om alla redan känner till detta och har läsare så ber jag om ursäkt för snodd tid. Annars kommer ni tacka mig en vacker dag! :)
Tack, jag skulle köpa en läsare men fick besked att Fiat lagt in en spärr för privata läsare fr.o.m. 2017, 2018 års modeller.Är det något du stött på?
 
Tack, jag skulle köpa en läsare men fick besked att Fiat lagt in en spärr för privata läsare fr.o.m. 2017, 2018 års modeller.Är det något du stött på?
Service Gateway, som "spärren" heter, har införts vid olika tidpunkter för Fiats olika bilmodeller och Ducato var inte bland de första som fick den. Det finns lite olika uppgifter om när den gjorde entré i Ducato, det kan också ha varit skillnader inom en och samma årsmodell så att den funnits i vissa tillverkningsserier men inte i andra. Kanske kom den i vissa serier under 2020, kanske var det inte förrän senare.
 
Eller möjligtvis Secure Gateway eller Security Gateway eller Safety Gateway, förkortat SGW. Det verkar vara lite olika benämning på olika ställen. Men effekten är den samma, dvs det går inte att komma åt allt. Men åtminstone de standardiserade uppgifterna, t ex de som läses vid besiktning, måste vara öppna.
Jag har en Ducato årsmodell 2021 som är tillverkad i okt 2020. Jag har med enkel app kunnat läsa felkoder och även raderat dem. Men det har inte varit några allvarliga fel.
Jag har också, med hjälp av en hjälpsam och trevlig forumkamrat, kunnat ändra värde en tabell i som styr bl a hur stor tank bilen "tror" att det finns. Detta eftersom tanken rymmer 90 l men har i original begränsats till 75 l med hjälp av ett rör vid avluftningen. Detta rör har jag tagit bort för att kunna få i 90 l. Men då visade tankmätare och färddator fel värden. Det kunde vi alltså fixa genom att ändra i datorn med hjälp av MES.
Jag tolkar det som om min bil inte har SGW.
 
Men som jag skrivit i ett annat inlägg så stannade en tidigare husbil i Ernst/ Model för oss. Vi blev stående i tre dygn innan en bärgare körde oss till en verkstad. Vi fick felkod på luftmassemätaren. Man nollade bilen och vi kunde köra till Åhus innan bilen felkodade igen. Ny verkstad som fick upp luftmassemätaren igen. Bilen bollades och vi kom till Uppsala innan koderna dök upp igen och en verkstad konstaterade luftmassemätaren. Bilen nollades och vi tog oss hem och bokade en tid i Östersund för byta av luftmassemätaren. I verkstaden konstaterades att bilens luftfilter var helt sönder tuggat. Även filterburken var det hål i. Man hittade majs och olika sädesslag i burken.Tnill på köpet så låg det åtta döda möss i anslutning till luftmassemätaren och i röret ned till luftburken. Dessa hade stängr luftflödet i utförsbacke och åkte ned i burken igen vid uppförsbacke. Fyra verkstäder förlitade sig på tekniken men ingen hittade felet.
 
Någon som testat Top scan?
Den har fått riktigt bra recensioner och verkar intressant i förhållande till priset, det ingår ett års licens som sedan måste förnyas 50-100$ per år.
Det är en scanner med ett flertal service-funktioner, den finns i två modeller.
Internetuppkoppling krävs för att ladda ner aktuella märkesfiler till mobil/surfplatta.
Har inte testat den själv utan bara kollat på användare på YT. Denna scanner kan inte jämföras med en enkel felkodsläsare, de säger inte mycket och är inte till någon större nytta.
Själv använder jag en Icarsoft som jag är hyffsat nöjd med.

Topscan Pro för mobiltelefon diagnosverktyg felkodsläsare med blåtand | Prylteknik Topdon Topscan Pro | OBD2 felkodsläsare diagnosverktyg för telefon (IOS & Android)
 
Senast ändrad:
Om man gärna vill ha möjlighet att diskutera problem och lösningar i samband med användning av diagnosverktyg på den egna bilen kan det vara en god ide att kolla på ett märkesspecifikt forum vilka verktyg många använder och rekommenderar. För Fiat kan man t.ex. kolla fiatforum.com. Det finns säkert användarforum för andra vanliga husbils-drivlinor också men de har jag inte koll på.
 
Tillbaka
Toppen