• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellåda Hur hittar man växellåda till Renault Trafic Rapido 1990?

danielgbg

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
44921
Medlemskap
2026
Hej!

Vi köpte vår första husbil en Renault Trafic Rapido från 1990 (bensin) i början av sommaren av privatperson. När jag körde den från säljaren till stället den skulle stå på började motorn sacka och jag fick ringa bärgare. Första verkstaden ville inte kolla på den för att den saknade OBD-port så jag fick bärga den till ny verkstad. Där bytte de tändkablar och tändstift. Här var säljaren snäll att hjälpa till med att leta verkstad och även betalade för reparationen. Under sommaren arbetade vi med att fixa till den, vi bytte oljor och de slitdelar vi kunde samt fräshade upp bodelen. Vi bokade vinterförvaring och på vägen dit slutade husbilen att driva och det inträffade på samma väg någon kilometer tidigare. När bärgaren kom valde vi att få den bärgad till den verkstad som lagade den första gången och bärgaren trodde att det var kopplingen som var trasig. När verkstaden undersökt kom de fram till att växellådan var trasig och de trodde att det skulle bli svårt att hitta ersättare.

Det gick inte att få i någon växel alls, men utanför verkstaden fick jag i ettans växel en gång. Jag har dålig koll på bilar och motorer, men jag hade gissat på att det skulle kunna vara växelförare som kanske gått sönder.

Jag har letat i bildelsbasen utan att hitta något. När jag sökt lite efter delar i Europa så kanske jag fått träff på rrr.lt. Finns det andra ställen att leta på? Hur funkar det med demonteringsställen, lägger de upp alla delar eller kan de ha fordon stående som de demonterar om det finns intresse för delar?

Nästa fråga är verkstad, om nuvarande ställe inte är intresserade av att laga den finns det någon verkstad i Göteborgsområdet som brukar vara duktiga på sådant? Finns det ställen som lagar gamla växellådor i området?

Tacksam för all hjälp vi kan få!
 
Hej!

Vi köpte vår första husbil en Renault Trafic Rapido från 1990 (bensin) i början av sommaren av privatperson. När jag körde den från säljaren till stället den skulle stå på började motorn sacka och jag fick ringa bärgare. Första verkstaden ville inte kolla på den för att den saknade OBD-port så jag fick bärga den till ny verkstad. Där bytte de tändkablar och tändstift. Här var säljaren snäll att hjälpa till med att leta verkstad och även betalade för reparationen. Under sommaren arbetade vi med att fixa till den, vi bytte oljor och de slitdelar vi kunde samt fräshade upp bodelen. Vi bokade vinterförvaring och på vägen dit slutade husbilen att driva och det inträffade på samma väg någon kilometer tidigare. När bärgaren kom valde vi att få den bärgad till den verkstad som lagade den första gången och bärgaren trodde att det var kopplingen som var trasig. När verkstaden undersökt kom de fram till att växellådan var trasig och de trodde att det skulle bli svårt att hitta ersättare.

Det gick inte att få i någon växel alls, men utanför verkstaden fick jag i ettans växel en gång. Jag har dålig koll på bilar och motorer, men jag hade gissat på att det skulle kunna vara växelförare som kanske gått sönder.

Jag har letat i bildelsbasen utan att hitta något. När jag sökt lite efter delar i Europa så kanske jag fått träff på rrr.lt. Finns det andra ställen att leta på? Hur funkar det med demonteringsställen, lägger de upp alla delar eller kan de ha fordon stående som de demonterar om det finns intresse för delar?

Nästa fråga är verkstad, om nuvarande ställe inte är intresserade av att laga den finns det någon verkstad i Göteborgsområdet som brukar vara duktiga på sådant? Finns det ställen som lagar gamla växellådor i området?

Tacksam för all hjälp vi kan få!
 
Tack alla för tipsen!

Jag har kontaktat en del företag om renovering av växellåda. Några (bl.a. Nordic Motor Center) säljer renoverade växellådor, men de renoverar inte kunders. Jag kommer att leta vidare.

Att leta upp liknande husbil på Blocket kan ju vara en möjlighet.

Rent allmänt verkar det finnas många varianter på växellådor som skulle kunna ha använts, så jag antar att man måste gå ner på modellbeteckning för att se att det passar till slut.

Jag har kontaktat demonteringsfirma och det verkar som om det kan finnas växellåda där.
 
Hej jag måste ställa några frågor som dyker upp i mitt huvud.

(Först en förvånande tanke då första verkstaden inte kunde laga eller inte ens titta på en bil som inte hade OBD uttag att kunna koppla in sig i och fråga om felkällan.
Svårt att beskriva känslan. men hur, vad, vart är vi på väg, en bilverkstad som inte kan laga bilar. Om de nu menade att de inte har någon prislista för att de själva måste leta/hitta felet, så kan det ju ev. vara en liten ursäkt...... :msn_weird:. )

Men jag undrar över just felet. Du skriver att lådan slutade driva och bärgaren trodde det kunde vara kopplingen vilket verkar vettigt om bilen inte driver framåt med växel i och kopplingen uppe.
Men sedan går det inte att växla lådan i stället? men du lyckades att få i en växel i alla fall...... var motorn igång och det då gick att få bilen att röra på sig.
Är det när motorn är igång som det inte går att lägga i en växel eller är det lika svårt när motorn inte är igång.....
Verkstaden kom fram till att lådan var trasig och inte kopplingen, är en väldigt diffus analys. På vilket sätt?

Raka frågor.
Om bilen är igång och man lyckas få i en växel med kopplingen nertryckt, går det då att få bilen att röra på sig om man släpper upp kopplingen.
Om motorn är avstängd,går det då att få i en växel, trycka ner kopplingen och starta motorn och då få bilen att flytta på sig genom att släppa upp kopplingen.
Med en växel i, motorn igång och kopplingspedalen uppsläppt så rör sig inte bilen alls/driver inte? som problemet först uppfattades.

Och sist men inte minst, Renault Traffic gen.1 finns med både fram eller bak "eller fyrhjulsdrift som troligen inte är aktuellt".
Kollade årtal m.m. nu, men lite diffust, de mindre minibussarna/plåtisar i husbilsvarianten var framhjulsdrivna, lite större Traffic P var bakhjulsdrivna.
Med tanke på köp av annan växellåda vilken variant är det på din, fast kanske troligast är framhjulsdrift?

Här har du ett ställe till med renoverade lådor.
Utbytesväxellåda, Renoverad växellåda till Renault

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Hej jag måste ställa några frågor som dyker upp i mitt huvud.

(Först en förvånande tanke då första verkstaden inte kunde laga eller inte ens titta på en bil som inte hade OBD uttag att kunna koppla in sig i och fråga om felkällan.
Svårt att beskriva känslan. men hur, vad, vart är vi på väg, en bilverkstad som inte kan laga bilar. Om de nu menade att de inte har någon prislista för att de själva måste leta/hitta felet, så kan det ju ev. vara en liten ursäkt...... :msn_weird:. )

Men jag undrar över just felet. Du skriver att lådan slutade driva och bärgaren trodde det kunde vara kopplingen vilket verkar vettigt om bilen inte driver framåt med växel i och kopplingen uppe.
Men sedan går det inte att växla lådan i stället? men du lyckades att få i en växel i alla fall...... var motorn igång och det då gick att få bilen att röra på sig.
Är det när motorn är igång som det inte går att lägga i en växel eller är det lika svårt när motorn inte är igång.....
Verkstaden kom fram till att lådan var trasig och inte kopplingen, är en väldigt diffus analys. På vilket sätt?

Raka frågor.
Om bilen är igång och man lyckas få i en växel med kopplingen nertryckt, går det då att få bilen att röra på sig om man släpper upp kopplingen.
Om motorn är avstängd,går det då att få i en växel, trycka ner kopplingen och starta motorn och då få bilen att flytta på sig genom att släppa upp kopplingen.
Med en växel i, motorn igång och kopplingspedalen uppsläppt så rör sig inte bilen alls/driver inte? som problemet först uppfattades.

Och sist men inte minst, Renault Traffic gen.1 finns med både fram eller bak "eller fyrhjulsdrift som troligen inte är aktuellt".
Kollade årtal m.m. nu, men lite diffust, de mindre minibussarna/plåtisar i husbilsvarianten var framhjulsdrivna, lite större Traffic P var bakhjulsdrivna.
Med tanke på köp av annan växellåda vilken variant är det på din, fast kanske troligast är framhjulsdrift?

Här har du ett ställe till med renoverade lådor.
Utbytesväxellåda, Renoverad växellåda till Renault

M.v.h. JANKRO.

Tack för att du tagit dig tid!

Första verkstaden ringde upp efter att den varit hos dem i någon vecka och sa "vi vet inte vad det kan vara, det är bättre att du tar den till någon Renault-specialist". Det var under sommaren och semestern hägrade, men jag blev lite förvånad.

Angående felet:
Det började när jag kom till en backe och skulle växla ner från femte växeln. Då gick motorn upp i varv och den drev inte. Försökte växla flera gånger med samma resultat. Jag kände inte att kopplingspedal kändes annorlunda efter att det hände.
När jag fick i växeln efter bärgningen så var motorn igång och bilen började dra när jag började släppa upp kopplingen. Det var första gången bara, senare försök att få i någon växel och få bilen att röra sig misslyckades.
Det känns inte något annorlunda i växelspaken heller, utan allt känns som vanligt.

Jo, verkstaden gav ingen detaljerad beskrivning av vad som var själva felet och jag frågade inte heller. Tankarna gick till att den kanske inte skulle gå att få i körbart skick igen.

Jag har inte möjlighet att testa mer, den är fortfarande hos verkstaden och jag väntar på att de ska hitta något modellnummer på växellådan.

Det är en relativt kort husbil, den är 5.75m lång. Den är framhjulsdriven och har en motor som är satt på längden.

Tack för länken! Jag fick svar från dem att de inte hade någon i lager för tillfället.
 
Tack för att du tagit dig tid!

Första verkstaden ringde upp efter att den varit hos dem i någon vecka och sa "vi vet inte vad det kan vara, det är bättre att du tar den till någon Renault-specialist". Det var under sommaren och semestern hägrade, men jag blev lite förvånad.

Angående felet:
Det började när jag kom till en backe och skulle växla ner från femte växeln. Då gick motorn upp i varv och den drev inte. Försökte växla flera gånger med samma resultat. Jag kände inte att kopplingspedal kändes annorlunda efter att det hände.
När jag fick i växeln efter bärgningen så var motorn igång och bilen började dra när jag började släppa upp kopplingen. Det var första gången bara, senare försök att få i någon växel och få bilen att röra sig misslyckades.
Det känns inte något annorlunda i växelspaken heller, utan allt känns som vanligt.

Jo, verkstaden gav ingen detaljerad beskrivning av vad som var själva felet och jag frågade inte heller. Tankarna gick till att den kanske inte skulle gå att få i körbart skick igen.

Jag har inte möjlighet att testa mer, den är fortfarande hos verkstaden och jag väntar på att de ska hitta något modellnummer på växellådan.

Det är en relativt kort husbil, den är 5.75m lång. Den är framhjulsdriven och har en motor som är satt på längden.

Tack för länken! Jag fick svar från dem att de inte hade någon i lager för tillfället.
Kopplingsfel.
 
Hej och Ok.
Jag funderade på ett till synes underligt fel som kan hända men då bör det vara en framhjulsdriven bil som det ju är, eller en svensk fyrhjulsdriven låtsasjeep som delvis tappar drivning.
Det skulle ju kunna vara att ex. lamellcentrumet/lamellen är trasigt så kraften inte överförs där när kopplingspedalen är uppe men då borde det inte vara svårt att lägga i en växel när bilen står still och hjulen då håller fast all "utgående" mekanik inne i lådan. (Det var därför jag undrade om det går att lägga i växlar när motorn är avstängd).

OBS. bara en gissning..
Eftersom det upplevs som kopplingen funkar som vanligt och det även troligen går att växla, samt att det hände när du skulle växla ner och "satsa" lite extra uppför så kan man fundera på om den splinesade tappen på en av drivaxlarna som går in i växellådan är av samma modell som första generationens Ducato och går in i en hylsa så att den ligger "i det fria" och inte badar i olja. i så fall kan det med åren kommit in vatten och splinesen helt enkelt rostat så mycket att det som fanns kvar till slut blev renrakat och inte greppar längre.
Det gör att när bilen står still men motorn är igång och båda drivaxlarna inte har grepp och håller fast de utgående delarna inne i lådan så driver lådan runt lite där inne för att slutdiffen snurrar lite och då också de delar som hänger samman med utgående delen av lådans innehåll (det blir samma som att ha ett drivhjul upphissat och bara det snurrar lite fast det andra står stilla på backen, som även kan ske om friläget är i lådan så kan det bli svårt att lägga i en växel när motorn är igång. för allt driver runt lite (fenomenet finns bl.a. på just första gen. Ducato att det ibland är svårt att lägga i ettans växel innan bilen står helt stilla, och synkningen inte gör den nytta som den borde).
När man då skall åka iväg med bilen så börjar slutdiffen snurra runt med full fart och bilen kommer inte framåt, (ungefär som när ett drivhjul står på en isfläck och bara snurrar och det på asfalten står still utan drivkraft).
Om det nu skulle vara det här rätt udda felet och man har stor tur att det är splinesen på drivaxelns axeltapp som försvunnit och splinesen inne i växellådans hylsa klarat sig bättre så kan det räcka med en ny drivaxel. Men var då gränsen går att godkänna eller underkänna det som ev. finns kvar av hylsans splines i växellådan är svårt att veta.....
( Det är p.g. av det här som det är viktigt att smörja splinesen med mollybydenfett och kolla upp om det borde finnas någon O-ring eller liknande som håller fettet inne och fukten ute. Att drivfelet skulle vara inne i en drivknut är också sällsynt.
Måste tillägga att i många lådor så är tätningen runt tappen på drivaxeln och splinesen ligger och badar inne i växellådsoljan utan en chans att rosta.)

Som sagt bara en vild gissning, men ibland med underliga fel så kan förklaringen vara rätt enkel ??......... Hoppas texten och ev. fel blev begripligt förklarat utan bilder.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen