Hej!
Vi köpte vår första husbil en Renault Trafic Rapido från 1990 (bensin) i början av sommaren av privatperson. När jag körde den från säljaren till stället den skulle stå på började motorn sacka och jag fick ringa bärgare. Första verkstaden ville inte kolla på den för att den saknade OBD-port så jag fick bärga den till ny verkstad. Där bytte de tändkablar och tändstift. Här var säljaren snäll att hjälpa till med att leta verkstad och även betalade för reparationen. Under sommaren arbetade vi med att fixa till den, vi bytte oljor och de slitdelar vi kunde samt fräshade upp bodelen. Vi bokade vinterförvaring och på vägen dit slutade husbilen att driva och det inträffade på samma väg någon kilometer tidigare. När bärgaren kom valde vi att få den bärgad till den verkstad som lagade den första gången och bärgaren trodde att det var kopplingen som var trasig. När verkstaden undersökt kom de fram till att växellådan var trasig och de trodde att det skulle bli svårt att hitta ersättare.
Det gick inte att få i någon växel alls, men utanför verkstaden fick jag i ettans växel en gång. Jag har dålig koll på bilar och motorer, men jag hade gissat på att det skulle kunna vara växelförare som kanske gått sönder.
Jag har letat i bildelsbasen utan att hitta något. När jag sökt lite efter delar i Europa så kanske jag fått träff på rrr.lt. Finns det andra ställen att leta på? Hur funkar det med demonteringsställen, lägger de upp alla delar eller kan de ha fordon stående som de demonterar om det finns intresse för delar?
Nästa fråga är verkstad, om nuvarande ställe inte är intresserade av att laga den finns det någon verkstad i Göteborgsområdet som brukar vara duktiga på sådant? Finns det ställen som lagar gamla växellådor i området?
Tacksam för all hjälp vi kan få!
Vi köpte vår första husbil en Renault Trafic Rapido från 1990 (bensin) i början av sommaren av privatperson. När jag körde den från säljaren till stället den skulle stå på började motorn sacka och jag fick ringa bärgare. Första verkstaden ville inte kolla på den för att den saknade OBD-port så jag fick bärga den till ny verkstad. Där bytte de tändkablar och tändstift. Här var säljaren snäll att hjälpa till med att leta verkstad och även betalade för reparationen. Under sommaren arbetade vi med att fixa till den, vi bytte oljor och de slitdelar vi kunde samt fräshade upp bodelen. Vi bokade vinterförvaring och på vägen dit slutade husbilen att driva och det inträffade på samma väg någon kilometer tidigare. När bärgaren kom valde vi att få den bärgad till den verkstad som lagade den första gången och bärgaren trodde att det var kopplingen som var trasig. När verkstaden undersökt kom de fram till att växellådan var trasig och de trodde att det skulle bli svårt att hitta ersättare.
Det gick inte att få i någon växel alls, men utanför verkstaden fick jag i ettans växel en gång. Jag har dålig koll på bilar och motorer, men jag hade gissat på att det skulle kunna vara växelförare som kanske gått sönder.
Jag har letat i bildelsbasen utan att hitta något. När jag sökt lite efter delar i Europa så kanske jag fått träff på rrr.lt. Finns det andra ställen att leta på? Hur funkar det med demonteringsställen, lägger de upp alla delar eller kan de ha fordon stående som de demonterar om det finns intresse för delar?
Nästa fråga är verkstad, om nuvarande ställe inte är intresserade av att laga den finns det någon verkstad i Göteborgsområdet som brukar vara duktiga på sådant? Finns det ställen som lagar gamla växellådor i området?
Tacksam för all hjälp vi kan få!
. )