• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

DC-DC laddare tips

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.422
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Igår startade vi vår övervintringsresa för att upptäcka med förskräckelsen att vår Victron dc-dc Lithium har pajat! Alltså ingen ström under färd, risk för att mista ”50 kg” oxfilé i frysen, osv. (lite humor under all elände)…

Min fråga är, vad rekommenderas att vi inhandlar i Tyskland under morgondagen, skall vara enkelt att ansluta och vara en liten grunka. Hinner inte surfa och leta så mycket så några bra tips är mycket välkomna.

Ranko
 
Igår startade vi vår övervintringsresa för att upptäcka med förskräckelsen att vår Victron dc-dc Lithium har pajat! Alltså ingen ström under färd, risk för att mista ”50 kg” oxfilé i frysen, osv. (lite humor under all elände)…

Min fråga är, vad rekommenderas att vi inhandlar i Tyskland under morgondagen, skall vara enkelt att ansluta och vara en liten grunka. Hinner inte surfa och leta så mycket så några bra tips är mycket välkomna.

Ranko
Köp en lika som den trasiga. Bara flytta kablar så är det klart
 
Jag blev lite förvirrad. Är det en Victron eller en Votronic du har?
Jag har rivit ur en Votronic och satt in Victron. Ja - det är bökigt. Orion XS har förutsätter gemensam jord i bil och bodel.
 
Minns inte vilken modell du har nu, men jag skulle satsa på den nyare Victronmodellen med högre verkningsgrad.

Victron Orion XS 12/12-50A, DC-DC-laddare (oisolerad) - Sunlux.se Victron Orion XS 12/12-50A, DC-DC-laddare (oisolerad)
Ser ut att kunna få plats under Mariannes fötter (hon får ta risken, lol…) och 50A låter mer än vi har nu.

Fanns det inte en bra butik i norra Tysklsnd?
Jag blev lite förvirrad. Är det en Victron eller en Votronic du har?
votronic 1212-20 (eller 25) Li köpt för så där 8-9 år sen
 
Ser ut att kunna få plats under Mariannes fötter (hon får ta risken, lol…) och 50A låter mer än vi har nu.

Fanns det inte en bra butik i norra Tysklsnd?

votronic 1212-20 (eller 25) Li köpt för så där 8-9 år sen
Har du gemensam jord, så går det "ganska" lätt att byta. 16mm kablar räcker, annars kan du ju ställa ned Orion till 25A om du har klenare
 
Det finns en Berger-camping butik innan Hamburg, håller på att kolla öppettider och om dom har något typ Victron Energy Orion-Tr Smart DC-DC charging booster 12/12 V 50 A eller 30A
 
Det är inte bara någon säkring eller anslutning som krånglar?
Inte i el”skåpet”, kan inte se i själva laddaren om det finns något sådant, mycket trångt annars. Inst.schemat är hemma så klart, har lite 8m2 kablar med mig, men gamla sitter kvar så det bör inte bli problem. Måste hitta Brrger-camping eller annat liknande först. Svårt surfa när det gungar fast Marianne kör gudomligt och är lätt på foten (OBS, ej lättfotad! :yes:)
 
Ser ut att kunna få plats under Mariannes fötter (hon får ta risken, lol…) och 50A låter mer än vi har nu.

Fanns det inte en bra butik i norra Tysklsnd?

votronic 1212-20 (eller 25) Li köpt för så där 8-9 år sen
Din gamla Votronic är D+ styrd, Victrons är i normalläget styrd av spänning/motorstart, det finns möjlighet att D+ styra Victrons laddare, vilket jag tycker är bättre, du får studera manualen.
Annars är det nog enklast att byta till Voitronic DcDC 30A
 
Om din dc/dc är kopplad via EBL så kan 50A vara lite mycket, skulle hellre välja en på 30A. Fördelen med Votronic är att den har inbyggd fläkt för bättre kylning. Kan vara en fördel om laddaren sitter trångt till. Enklast är ju att byta till en likadan, även om du väljer en med lite större strömstyrka.
 
Om din dc/dc är kopplad via EBL så kan 50A vara lite mycket, skulle hellre välja en på 30A. Fördelen med Votronic är att den har inbyggd fläkt för bättre kylning. Kan vara en fördel om laddaren sitter trångt till. Enklast är ju att byta till en likadan, även om du väljer en med lite större strömstyrka.
Tack Kjell, vi har ingen EBL och allt är ”manuellt” men jag ha ganska bra koll på det mesta, dock DC/DC med alla sladdar o kablar runt om är lite väl mäktigt även för en enträgen mig.
Är inte orolig, det kirrar sig snart, bara jag hittar en butik som har grejer hemma på en HALLOWEEN :swoon:
 
Det finns en Berger-camping butik innan Hamburg, håller på att kolla öppettider och om dom har något typ Victron Energy Orion-Tr Smart DC-DC charging booster 12/12 V 50 A eller 30A

Jag rekommenderar bara Victron's nyaste den som heter XS, just pga den har lika bra verkningsgrad som Votronic's modeller.
Men XS kräver ändå god ventilation då den saknar egen kylfläkt, man kan dock begränsa strömstyrkan (A) i den ifall man ändå gör värme av energin istället för laddning.
 
Jag rekommenderar bara Victron's nyaste den som heter XS, just pga den har lika bra verkningsgrad som Votronic's modeller.
Men XS kräver ändå god ventilation då den saknar egen kylfläkt, man kan dock begränsa strömstyrkan (A) i den ifall man ändå gör värme av energin istället för laddning.
Bra tips Peter!
Den sitter nära dörren och har bra ventilation bakom samt uppåt (jag såg flänsen på baksidan). Kanske satsar på 30A annars tar vad jag hittar. Är ganska enkel att ansluta som det ser ut på schemat, Votronic ser ut som julgran med alla sina kablar. Den hade jag verkligen jobb med att ansluta och sen var det inte lätt att testa den heller då den startar lite som den själv vill i Euro6…
 
Bra tips Peter!
Den sitter nära dörren och har bra ventilation bakom samt uppåt (jag såg flänsen på baksidan). Kanske satsar på 30A annars tar vad jag hittar. Är ganska enkel att ansluta som det ser ut på schemat, Votronic ser ut som julgran med alla sina kablar. Den hade jag verkligen jobb med att ansluta och sen var det inte lätt att testa den heller då den startar lite som den själv vill i Euro6…
Att den startar "lite som den själv vill" låter som att den inte är ansluten på bästa sättet. Jag tycker som Olof redan skrivit, har ni D+ tillgängligt så använd den.
 
Det borde ju sitta en säkring på 20-30A på kabeln mellan ”plus ut till bodelsbatteriet på dc/dc” och pluspolen på bodelsbatteriet. Kommer ihåg att du var noga med installationen så det skulle förvåna mig om du inte har en säkring där. Du kanske använde en redan befintlig säkring som fanns redan innan du anslöt dc/dc.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Tillbaka
Toppen