• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Explosion startbatteri Ducato 2016

Nimo27

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
42153
Medlemskap
2026
Kom in idag i husbilen och det luktade ägg.
Kollade först förbrukningsbatterierna men dom var det inga bekymmer med.
Demonterade sedan luckan över startbatteriet och mötte ingen vacker syn. Batteriet och batterilådan var det bara skrot av. Måste ha varit en rejäl smäll.
Funderar på orsaken. Har inte haft laddkabeln i utan bara solcellen som vad jag förstår bara laddar bodelen.
Någon som har en teori om orsaken?
 

Bilagor

  • IMG_20251025_093627.webp
    IMG_20251025_093627.webp
    1,3 MB · Visningar: 284
  • IMG_20251025_093024.webp
    IMG_20251025_093024.webp
    590,6 KB · Visningar: 283
  • IMG_20251025_093008.webp
    IMG_20251025_093008.webp
    644,1 KB · Visningar: 283
För att batteriet ska kunna explodera behövs vätgas (som bildas vid den ena polen vid laddning/urladdning), syre (från andra polen, och en gnista.
Gnistan är ju den stora frågan. Den kan ju kommit från en lös polsko eller kanske att en av säkringarna vid plus-polen brunnit av.

Det satt en typ sådan orginalmonterad på minussidan., haft bilen sedan den var ny, som det var glapp i som nog orsakade gnistan.
Sedan kan man undra varför vätgasen bildades, kan det var för att jag ärligt talat aldrig kollat nivån i startbatteriet?
Bilen hade stått parkerad någon vecka eller två utan laddkabel när det hände.
 

Bilagor

  • 1761588241515.webp
    1761588241515.webp
    47,4 KB · Visningar: 9
Solcellen kan ju ladda startbatteri via EBL från bodelsbatteriet ifall du har en sådan EBL. Visserligen inte så mycket men är syranivån låg cå kan det säkert bildas knallgas.
 
Solcellen kan ju ladda startbatteri via EBL från bodelsbatteriet ifall du har en sådan EBL. Visserligen inte så mycket men är syranivån låg cå kan det säkert bildas knallgas.
Ja det kan vara en bra teori. Vi skall få sol på onsdag och skall se om jag får laddspänning mellan plus och minuspol utan att dom är anslutna till batteriet. Kan det vara rätt metod tror du?
 
En batteri explosion kan smälla ordentligt!

Jag har varit i närheten av en sådan.
Batteriet och jag var i olika angränsande rum, separeratde med en betongvägg med öppen dörr emellan.
Trots detta upplevde jag det som att man avfyrat en 9mm pistol. Det är högt innomhus!

Han som stog 0,5 meter från batteriet klarade sig, men fick stöd av en kollega och mig fram till ögonduschen.
Killens kläder blev sopor på grund av stänkt batterisyra.
 
Senast ändrad:
Håller med dig. Gjorde försök med knallgas för många år sedan för att bestämma vad som stoppade en knallgasreaktion. Det gör finkornig sand.
 
Håller med dig. Gjorde försök med knallgas för många år sedan för att bestämma vad som stoppade en knallgasreaktion. Det gör finkornig sand.
Skall tillägga att syre och väte är explosivt inom ett stort blandningsintervall. Ger dessutom detonation om blandningen är rätt vilket den ju blir vid elektrolys av vatten. Även små mängder ger stort verkan.
 
Skall tillägga att syre och väte är explosivt inom ett stort blandningsintervall. Ger dessutom detonation om blandningen är rätt vilket den ju blir vid elektrolys av vatten. Även små mängder ger stort verkan.
Alltså mycket farligare än gasol, som ju så många verkar ha en obefogad rädsla för.

Pålle
 
Det som är märkligt är att batterilådan inte är ventilerad och den kan inte i och för sig inte vara det. Och på ovansidan sitter ett stor plastskiva. Och under plastlådan är vägbanan.
Alltså inget som helst skydd under.
 
Du nämnde i början att du hittade en ventilationsslang på backen, satt inte den direkt i batteriet som den brukar göra och sedan ut genom batterilådan bara genom ett litet hål, kanske ut genom sidan på lådan t.o.m.

M.v.h. JANKRO.

Jo så är det på Ducato med start-batterilåda i golvet.

Däremot har jag sett flera husbilar som har bo-batteriet inne i bodelen som saknar denna viktiga ventilation av ev. knallgas ut ur bodelen.
Förskräckligt dåligt/farligt faktiskt.
 
Kablarna från solcellsregulatorn går endast till bodelsbatterierna
Vad har du för solcellsregulator? Har du en DC/DC i bilen.
Solcellsregulatorn är kanske inställd på automatisk utjämning av batterierna, då ökar spänningen en hel del, recond. Det finns DC/DC som har ingång för både solcell och generator vad jag vet, då laddas även startbatteriet.
Vad har du för slags bodelsbatterier.
 
Du nämnde i början att du hittade en ventilationsslang på backen, satt inte den direkt i batteriet som den brukar göra och sedan ut genom batterilådan bara genom ett litet hål, kanske ut genom sidan på lådan t.o.m.

M.v.h. JANKRO.
Har idag fått en ny låda och i den fanns inget hål för någon slang. Den har samma art nr som den gamla.Någon annan kanske vet hur slangen är dragen. Den är ca 25 cm lång
 
Har idag fått en ny låda och i den fanns inget hål för någon slang. Den har samma art nr som den gamla.Någon annan kanske vet hur slangen är dragen. Den är ca 25 cm lång
Enklast att borra ett Hål i den. Sätta en gummigenomföring i hålet ock leda ut gaserna under bilen med en slang. Blir tätt och fint
 
Jo så är det på Ducato med start-batterilåda i golvet.

Däremot har jag sett flera husbilar som har bo-batteriet inne i bodelen som saknar denna viktiga ventilation av ev. knallgas ut ur bodelen.
Förskräckligt dåligt/farligt faktiskt.
Det gäller väl de flesta bilarna på marknaden, men då levereras väl inte heller bilarna med öppna blybatterier? Sedan finns det säkert snåla ägare som stoppar i sådana. Men detta är första gången jag hör talas om något sådant här, det luktar ju ruttna ägg länge innan något händer, t.ex. om batteriet överladdas.
 
Ja det kan vara ett alternativ. Märkligt att något liknande inte är gjort från början. Det finns ju några hundra tusen ute på vägarna i Europa.
Vad har du för solcellsregulator? Har du en DC/DC i bilen.
Solcellsregulatorn är kanske inställd på automatisk utjämning av batterierna, då ökar spänningen en hel del, recond. Det finns DC/DC som har ingång för både solcell och generator vad jag vet, då laddas även startbatteriet.
Vad har du för slags bodelsbatterier.
Jag har nedanstående
 

Bilagor

  • IMG_20251030_085849.webp
    IMG_20251030_085849.webp
    773,9 KB · Visningar: 48
  • IMG_20251029_171035.webp
    IMG_20251029_171035.webp
    517,9 KB · Visningar: 48
Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen