• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Byta koppling

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
576
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2028
Fiat Ducato 2008 130 Multijet med 6-växlad manuell växellåda.
Kopplingen har börjat krångla. Kopplar inte ur helt ibland och då är det svårt att växla. Det har vid några tillfällen inte gått att lägga i ettans växel när jag skall köra iväg. Har då haft turen att stå på plan mark och det har gått att lägga i ettans växel innan jag startat motorn och sedan starta med växeln i. Så fort den börjar rulla har det gått att växla om man anpassar motorvarvet till den växel jag vill lägga i.
När jag lyckats att lägga i ettans växel med motorn igång och skall slira igång hugger kopplingen kraftigt.
Min tro är att det hydraliska kopplingslagret läcker och att det kommit ut bromsvätska på kopplingen. På grund av läckaget trycker inte urtrampningslagret in kopplingen tillräckligt för att lamellen skall frikopplas helt och den läckta bromsvätskan gör att kopplingen hugger.
Vad jag kan se är att det är ett omfattande arbete att ta bort växellådan för att komma åt att byta kopplingen.
Är det någon på forumet som bytt koppling på en liknande bil och vad har det då kostat.
 
Hej det skiftar lite, men eftersom det är så mycket rent arbete och kopplingen samt slavcylindern skall bytas och när den sexväxlade lådan sitter i bilen så ingår också säkrast byte av hela dubbelmassesvänghjulet också i satsen och det brukar kosta runt 20.000:- kan nog skifta några tusenlappar både uppåt och neråt beroende på verkstad och satta priser.

M.v.h. JANKRO.
 
Fiat Ducato 2008 130 Multijet med 6-växlad manuell växellåda.
Kopplingen har börjat krångla. Kopplar inte ur helt ibland och då är det svårt att växla. Det har vid några tillfällen inte gått att lägga i ettans växel när jag skall köra iväg. Har då haft turen att stå på plan mark och det har gått att lägga i ettans växel innan jag startat motorn och sedan starta med växeln i. Så fort den börjar rulla har det gått att växla om man anpassar motorvarvet till den växel jag vill lägga i.
När jag lyckats att lägga i ettans växel med motorn igång och skall slira igång hugger kopplingen kraftigt.
Min tro är att det hydraliska kopplingslagret läcker och att det kommit ut bromsvätska på kopplingen. På grund av läckaget trycker inte urtrampningslagret in kopplingen tillräckligt för att lamellen skall frikopplas helt och den läckta bromsvätskan gör att kopplingen hugger.
Vad jag kan se är att det är ett omfattande arbete att ta bort växellådan för att komma åt att byta kopplingen.
Är det någon på forumet som bytt koppling på en liknande bil och vad har det då kostat.
Vi har 3-liters motorn, som gått 10.000 mil och hade inte samma problem (kopplingspedalen fastnade på väg upp).
Verkstan chansade först på byte av huvudcylinder, vilket inte hjälpte. Åtgärden blev då byte av slavcylinder. Vi bad då om byte av koppling och dubbelmassesvänghjul eftersom det ändå var isärplockat. Landade på drygt 40.000 för alltihop.

Hälsar
Bettan o Einar
 
Vi har 3-liters motorn, som gått 10.000 mil och hade inte samma problem (kopplingspedalen fastnade på väg upp).
Verkstan chansade först på byte av huvudcylinder, vilket inte hjälpte. Åtgärden blev då byte av slavcylinder. Vi bad då om byte av koppling och dubbelmassesvänghjul eftersom det ändå var isärplockat. Landade på drygt 40.000 för alltihop.

Hälsar
Bettan o Einar
Vi har motor & växellåda som Jolie (se 1-a inlägg) årsmodell 2010 som har gått 11.000 mil då inträffade samma problem som Bettan o Einar beskriver. Verkstan bytte slavcylinder, kostade 2200€ (vi var då i Tyskland).
 
Vi bytte koppling, 3 l motor, hos en verkstad I morjärv, norrbotten för ca 6 år sedan. Dom kostade hälften av vad Fiat verkstaden i Luleå begärde. Orsaken var att dom utvecklat ett verktyg som gjorde att det gick att byta koppling utan att hissa ner motorn. Kopplingen är fortfarande ok.
 
Har liknande problem som Jolie, samma motor och låda årsmodell 2012. På väg mellan Lienz och Bolzano hamnade vi i bilkö pga trafikolycka. När vi krypkörde på ettans växel märkte jag att att kopplingen högg även fast pedalen var fullt nedtryckt och växeln blev svår att få ur. Svängde av stora vägen och kliade oss i huvudet. Det var söndag och inga verkstäder öppna. Med vänners hjälp kom vi fram till att bilen ändå var körbar så vi fortsatte. Växla upp gick bra, men ned krävde mellangas och jag var tvungen att vara noga med att inte rulla med växel i och kopplingen nedtryckt. Vi tog oss fram dit vi skulle och är nu vid medelhavet på gränsen mellan Italien och Frankrike.

Dagen efter började letandet efter verkstad. Var på tre olika och fick hjälp att ringa till tre andra utan framgång. Problemet är också att italienare pratar dålig eller ingen engelska. Till slut hittade jag en verkstad som bl a mekade Fiat och en av damerna i receptionen pratade engelska hjälpligt. Lyckades förklara problemet och hon sa att de inte hade tid de närmaste två veckorna (!), men att jag kunde komma tillbaka dagen efter kl 8 och prata med bossen. Han visade sig prata hyfsad engelska och menade på att det hade med svänghjulet att göra och att jag skulle komma tillbaka på måndag kl 8 så skulle de göra ett kostnadsförslag till eftermiddagen. Fortsättning följer.

Har nu insett att det förmodligen blir byte av koppling och min fråga till Jolie är, vad gick kalaset på? Vill var förberedd på måndag så de inte kör upp mig. Kan också vara intressant som jämförelse.

Börjar också tvivla på Fiats kvalitet. Det här är tredje gången vi råkar ut för ett större problem. Visserligen har vi haft bilen i 11 år och kört 11000 mil, men ändå.

Första gången var på väg genom Italien när turbon la av. Bilen hade gått 2000 mil och var 2 år gammal. Gick på garantin, men tog 2 veckor. All heder åt Fiats kundtjänst som hjälpte oss mer än man kan begära.

Andra gången var vi på Sicilien när motorlampan tändes. Bilen hade gått 8000 mil och var 8 gammal. Var på 2 olika Fiatverkstäder som inte kunde hitta felet. Efter konsultation med Fiats kundtjänst att bilen var körbar eftersom det var orange lampa och tack vare att jag kunde släcka lampan med min OBD2-läsare så tog vi oss hem till Sverige. Det gick att släcka lampan efter start, men den tändes vid varje nystart. Hemma körde jag till Torvalla bil i Haninge som konstaterade att det var en kondensator i styrboxen till insprutningen som lagt av. Hela boxen måste bytas och systemet programmeras om eftersom det ingår i immobilizersystemet. Kostnad 24000 kr och försäkringen gällde inte pga att bilen var 3 månader för gammal.

Och nu det senaste med kopplingen. Bilen har gått 13000 mil och är 13 år gammal. Det här är ju ändå i grunden transportbilar som ska vara byggda för att hålla länge och gå många mil. 13000 mil kör en transportfirma på 1 år.
 
I båtbranchen talar man om "marin ålder", slitaget som uppstår av tid och klimatet där, vad det nu är för komponent, sitter.

Samma sak gäller även husbilar, tiden sliter på grejerna.
Att köra 13 000 mil på ett år sliter betydligt mindre än att köra denna sträcka på 15 år.
 
Det ligger förstås en sanning i det, men husbilen är inte den enda bil jag haft. Har varit ägare till Volvo, Ford, Mercedes, Toyota, Subaru och Seat. Jag brukar behålla mina bilar länge och ingen av de har haft i närheten av så stora och framförallt dyrbara fel som husbilen. Till saken hör att den aldrig varit i Sverige vintertid och därför inte påverkats av det kalla klimatet.
 
Har nu lämnat in bilen på en verkstad och fått ett kostnadsförslag. Allt pekar på att det är dubbelmassesvänghjulet och de ska byta det plus koppling och slavcylinder. Kostnad 1568 € för delarna och 520 € för arbetet, totalt 2123 € = ca 23.300 kr. Tror att det är billigt, vad säger forumet?
 
Har nu lämnat in bilen på en verkstad och fått ett kostnadsförslag. Allt pekar på att det är dubbelmassesvänghjulet och de ska byta det plus koppling och slavcylinder. Kostnad 1568 € för delarna och 520 € för arbetet, totalt 2123 € = ca 23.300 kr. Tror att det är billigt, vad säger forumet?
Absolut billigt.
Hade en manuell med 3 liters motorn (årsmodell 2012) för typ 7 år sedan.
Gjorde komplett kopplingsbyte på en mindre Auktoriserad Fiat Professional verkstad. Kostade 25000kr då. Vågar inte tänka på vad det skulle kosta idag.

Mvh Per
 
Har nu lämnat in bilen på en verkstad och fått ett kostnadsförslag. Allt pekar på att det är dubbelmassesvänghjulet och de ska byta det plus koppling och slavcylinder. Kostnad 1568 € för delarna och 520 € för arbetet, totalt 2123 € = ca 23.300 kr. Tror att det är billigt, vad säger forumet?
Det låter rimligt, du har väl egentligen inte så många alternativ, bara att vara tacksam om dom kan sticka emellan med bytet så att ni kommer vidare! :)
 
Det låter rimligt, du har väl egentligen inte så många alternativ, bara att vara tacksam om dom kan sticka emellan med bytet så att ni kommer vidare! :)
Absolut! Har redan tackat ja och med lite tur blir de klara på fredag och då tar det 3 dagar att få delarna. De har verkligen varit tillmötesgående och vi har antagligen fått förtur. Verkstaden heter Auto 3 SpA och ligger i Ventimiglia om det är någon som skulle behöva hjälp.
 
Fick nu ett tips från min husmek i Stockholm att byta tätningen till vevaxeln också. Ringde och lyckades få de att förstå det. Inte lätt att prata engelska med en italienare per telefon och min italienska är i stort sett obefintlig! :)
Bra förslag, bör alltid ingå vid kopplingsbyte! bara lite extra arbete.
 
Har liknande problem som Jolie, samma motor och låda årsmodell 2012. På väg mellan Lienz och Bolzano hamnade vi i bilkö pga trafikolycka. När vi krypkörde på ettans växel märkte jag att att kopplingen högg även fast pedalen var fullt nedtryckt och växeln blev svår att få ur. Svängde av stora vägen och kliade oss i huvudet. Det var söndag och inga verkstäder öppna. Med vänners hjälp kom vi fram till att bilen ändå var körbar så vi fortsatte. Växla upp gick bra, men ned krävde mellangas och jag var tvungen att vara noga med att inte rulla med växel i och kopplingen nedtryckt. Vi tog oss fram dit vi skulle och är nu vid medelhavet på gränsen mellan Italien och Frankrike.

Dagen efter började letandet efter verkstad. Var på tre olika och fick hjälp att ringa till tre andra utan framgång. Problemet är också att italienare pratar dålig eller ingen engelska. Till slut hittade jag en verkstad som bl a mekade Fiat och en av damerna i receptionen pratade engelska hjälpligt. Lyckades förklara problemet och hon sa att de inte hade tid de närmaste två veckorna (!), men att jag kunde komma tillbaka dagen efter kl 8 och prata med bossen. Han visade sig prata hyfsad engelska och menade på att det hade med svänghjulet att göra och att jag skulle komma tillbaka på måndag kl 8 så skulle de göra ett kostnadsförslag till eftermiddagen. Fortsättning följer.

Har nu insett att det förmodligen blir byte av koppling och min fråga till Jolie är, vad gick kalaset på? Vill var förberedd på måndag så de inte kör upp mig. Kan också vara intressant som jämförelse.

Börjar också tvivla på Fiats kvalitet. Det här är tredje gången vi råkar ut för ett större problem. Visserligen har vi haft bilen i 11 år och kört 11000 mil, men ändå.

Första gången var på väg genom Italien när turbon la av. Bilen hade gått 2000 mil och var 2 år gammal. Gick på garantin, men tog 2 veckor. All heder åt Fiats kundtjänst som hjälpte oss mer än man kan begära.

Andra gången var vi på Sicilien när motorlampan tändes. Bilen hade gått 8000 mil och var 8 gammal. Var på 2 olika Fiatverkstäder som inte kunde hitta felet. Efter konsultation med Fiats kundtjänst att bilen var körbar eftersom det var orange lampa och tack vare att jag kunde släcka lampan med min OBD2-läsare så tog vi oss hem till Sverige. Det gick att släcka lampan efter start, men den tändes vid varje nystart. Hemma körde jag till Torvalla bil i Haninge som konstaterade att det var en kondensator i styrboxen till insprutningen som lagt av. Hela boxen måste bytas och systemet programmeras om eftersom det ingår i immobilizersystemet. Kostnad 24000 kr och försäkringen gällde inte pga att bilen var 3 månader för gammal.

Och nu det senaste med kopplingen. Bilen har gått 13000 mil och är 13 år gammal. Det här är ju ändå i grunden transportbilar som ska vara byggda för att hålla länge och gå många mil. 13000 mil kör en transportfirma på 1 år.
Finns företag som reparerar t ex styrboxar, kolla bl a Grufmans bil, verkar outstanding på fordonselekronik, kan vara ett alternativ att kontakta.

Hejs
Claes 105
 
Tillbaka
Toppen