• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Byta koppling

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
552
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
Fiat Ducato 2008 130 Multijet med 6-växlad manuell växellåda.
Kopplingen har börjat krångla. Kopplar inte ur helt ibland och då är det svårt att växla. Det har vid några tillfällen inte gått att lägga i ettans växel när jag skall köra iväg. Har då haft turen att stå på plan mark och det har gått att lägga i ettans växel innan jag startat motorn och sedan starta med växeln i. Så fort den börjar rulla har det gått att växla om man anpassar motorvarvet till den växel jag vill lägga i.
När jag lyckats att lägga i ettans växel med motorn igång och skall slira igång hugger kopplingen kraftigt.
Min tro är att det hydraliska kopplingslagret läcker och att det kommit ut bromsvätska på kopplingen. På grund av läckaget trycker inte urtrampningslagret in kopplingen tillräckligt för att lamellen skall frikopplas helt och den läckta bromsvätskan gör att kopplingen hugger.
Vad jag kan se är att det är ett omfattande arbete att ta bort växellådan för att komma åt att byta kopplingen.
Är det någon på forumet som bytt koppling på en liknande bil och vad har det då kostat.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.264
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej det skiftar lite, men eftersom det är så mycket rent arbete och kopplingen samt slavcylindern skall bytas och när den sexväxlade lådan sitter i bilen så ingår också säkrast byte av hela dubbelmassesvänghjulet också i satsen och det brukar kosta runt 20.000:- kan nog skifta några tusenlappar både uppåt och neråt beroende på verkstad och satta priser.

M.v.h. JANKRO.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Fiat Ducato 2008 130 Multijet med 6-växlad manuell växellåda.
Kopplingen har börjat krångla. Kopplar inte ur helt ibland och då är det svårt att växla. Det har vid några tillfällen inte gått att lägga i ettans växel när jag skall köra iväg. Har då haft turen att stå på plan mark och det har gått att lägga i ettans växel innan jag startat motorn och sedan starta med växeln i. Så fort den börjar rulla har det gått att växla om man anpassar motorvarvet till den växel jag vill lägga i.
När jag lyckats att lägga i ettans växel med motorn igång och skall slira igång hugger kopplingen kraftigt.
Min tro är att det hydraliska kopplingslagret läcker och att det kommit ut bromsvätska på kopplingen. På grund av läckaget trycker inte urtrampningslagret in kopplingen tillräckligt för att lamellen skall frikopplas helt och den läckta bromsvätskan gör att kopplingen hugger.
Vad jag kan se är att det är ett omfattande arbete att ta bort växellådan för att komma åt att byta kopplingen.
Är det någon på forumet som bytt koppling på en liknande bil och vad har det då kostat.
Vi har 3-liters motorn, som gått 10.000 mil och hade inte samma problem (kopplingspedalen fastnade på väg upp).
Verkstan chansade först på byte av huvudcylinder, vilket inte hjälpte. Åtgärden blev då byte av slavcylinder. Vi bad då om byte av koppling och dubbelmassesvänghjul eftersom det ändå var isärplockat. Landade på drygt 40.000 för alltihop.

Hälsar
Bettan o Einar
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Vi har 3-liters motorn, som gått 10.000 mil och hade inte samma problem (kopplingspedalen fastnade på väg upp).
Verkstan chansade först på byte av huvudcylinder, vilket inte hjälpte. Åtgärden blev då byte av slavcylinder. Vi bad då om byte av koppling och dubbelmassesvänghjul eftersom det ändå var isärplockat. Landade på drygt 40.000 för alltihop.

Hälsar
Bettan o Einar
Vi har motor & växellåda som Jolie (se 1-a inlägg) årsmodell 2010 som har gått 11.000 mil då inträffade samma problem som Bettan o Einar beskriver. Verkstan bytte slavcylinder, kostade 2200€ (vi var då i Tyskland).
 
Toppen