• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Värma motor från Alde

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2025
Hej. Beställde värmeväxlare till min bil. Säljaren påstod att det var med pump för att kunna värma motorn. Det var anledningen till tillägget då jag inte tror en modern diesel vintertid bidrar till mycket värme i bodelen. Så klart har de inte monterat pumpen.

Funkar det i -15 att värma motorn innan start från bodelen?
Det kommer ju att kosta ett par tusen att montera pumpen, är det lika bra att satsa på dieselvärmare?
 
Värmeväxlaren är väl perfekt för att värma bodelen under körning. Det blir varmt i hela bilen, även på golvet, och det går tom att torka våta handdukar på handdukstorken. Många bilar har både värmeväxlare och element med fläkt. Bara element med fläkt kan väl inte värma upp bilen på samma sätt?

Kjell
vi använder den alltid vid värmebehov i bodelen
 
För att få ut mer värme från motorn till värmepannan byte jag ut termostaten, i kylaren till motorn (diesel), mot en som öppnade först en bit över 90 grader C. Efter det fick vi betydligt mer varmvatten och bättre värme i bodelen.
Såg ditt svar om värme till bodelen via värmeväxlaren. Tycker också att jag får lite värme från motorn. Värmekrets en i bodelen blir då runt 40 grader tycker det är lite. Vad fick du för värme innan du bytte termostaten i kylaren?
 
Såg ditt svar om värme till bodelen via värmeväxlaren. Tycker också att jag får lite värme från motorn. Värmekrets en i bodelen blir då runt 40 grader tycker det är lite. Vad fick du för värme innan du bytte termostaten i kylaren?
Om jag minns rätt så var den som hos dig ca 40-50 grader.
 
Jag förutsätter att de två värmeväxlarna, bodel/Alde och varmluft instrumentpanel, ligger i serie kylvattenflödesmässigt.

Kom ihåg att värmeväxlaren till Alde konkurerar om tillgänglig motorvärme med varmluften i instrumentpanelens utblås.
Det finns en begränsning i hur mycket motorkylvatten som kan strömma genom slangar och värmeväxlare.
Oavset om motorn har 75 eller 90 gradigt kylvatten, kan endast X mängd energi överföras genom slangar och två värmeväxlare, den till bodelen och den till varmluft i instrumentpanelen.


Mitt tips, prova med att stänga av kupefläkten i instrumentpanelen, men behåll värmereglaget på max, hur påverkar detta temperaturen på bodelsvattnet?
 
Tillbaka
Toppen