• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värma motor från Alde

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Hej. Beställde värmeväxlare till min bil. Säljaren påstod att det var med pump för att kunna värma motorn. Det var anledningen till tillägget då jag inte tror en modern diesel vintertid bidrar till mycket värme i bodelen. Så klart har de inte monterat pumpen.

Funkar det i -15 att värma motorn innan start från bodelen?
Det kommer ju att kosta ett par tusen att montera pumpen, är det lika bra att satsa på dieselvärmare?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej. Beställde värmeväxlare till min bil. Säljaren påstod att det var med pump för att kunna värma motorn. Det var anledningen till tillägget då jag inte tror en modern diesel vintertid bidrar till mycket värme i bodelen. Så klart har de inte monterat pumpen.

Funkar det i -15 att värma motorn innan start från bodelen?
Det kommer ju att kosta ett par tusen att montera pumpen, är det lika bra att satsa på dieselvärmare?
Pumpen är enkelt att montera, det fungera att värma motorn i -15, men ska du använda bilen mycket i dessa temeraturer är dieselvärmare att föredra, men den kostar betydligt mer.
Motorn i en husbil är relativt stor och får jobba en del, så den fungerar att värma bodelen också.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag vet inte om det är rätt eller fel men en kompis använde cirkulationspumpen även när han värmde bodelen med motorn/värmeväxlaren under färd. Beror kanske lite på hur slangar är dragna och flödet som blir i dem till värmeväxlaren.

M.v.h. JANKRO.
 

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Pumpen är enkelt att montera, det fungera att värma motorn i -15, men ska du använda bilen mycket i dessa temeraturer är dieselvärmare att föredra, men den kostar betydligt mer.
Motorn i en husbil är relativt stor och får jobba en del, så den fungerar att värma bodelen också.
Tack. Tror nog att -15 kommer att bli max någon gång per år. Kanske satsar på pumpen trots allt. Enkel att montera är ju relativt :) ganska trångt där bak vid toprpedväggen där slangarna går. Det som känns krångligast är att få kablage från alden till pumpen, fast man kan ju styra den manuellt med en knapp. Är dock lite av en automationsnörd och vill kunna fjärrstarta det hela då jag inte kommer att ha bilen på tomten under vintern.
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Hej
Har detta i vår bil från fabrik.Jag har märkt att om man kommer nedåt -10 o kör längre sträckor sjunker motortemperaturen
nät värmevxl är igång.Då får man stänga av den ett tag eller starta dieselvärmare som stöd
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack. Tror nog att -15 kommer att bli max någon gång per år. Kanske satsar på pumpen trots allt. Enkel att montera är ju relativt :) ganska trångt där bak vid toprpedväggen där slangarna går. Det som känns krångligast är att få kablage från alden till pumpen, fast man kan ju styra den manuellt med en knapp. Är dock lite av en automationsnörd och vill kunna fjärrstarta det hela då jag inte kommer att ha bilen på tomten under vintern.
Pumpen är inte kopplad till Alde på min bil,tror inte det finns någon sådan funktion, utan en separat knapp gäller.
Du kan montera pumpen var som helst mellan värmeväxlaren och motorn,min sitter lättillgänglig på höger sida i motorummet
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Pumpen är inte kopplad till Alde på min bil,tror inte det finns någon sådan funktion, utan en separat knapp gäller.
Du kan montera pumpen var som helst mellan värmeväxlaren och motorn,min sitter lättillgänglig på höger sida i motorummet
Min cirkulationspump till motorns kylarvatten är kopplad till Alden. Då går den att programera starttid och går 60 min. OBS att cirkulationspumpen i Aldesystemet måste gå också för att ge effekt att värma motorn.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag vet inte om det är rätt eller fel men en kompis använde cirkulationspumpen även när han värmde bodelen med motorn/värmeväxlaren under färd. Beror kanske lite på hur slangar är dragna och flödet som blir i dem till värmeväxlaren.

M.v.h. JANKRO.

Jag förstår inte riktigt behovet av värmeväxlaren för att värma bodelen under körning, i vår bil har vi ett element med fläkt (som ju för all del är en värmeväxlare om man ser strikt på det) som matas direkt av kylvatten från motorn, utan pump, fungerar perfekt när det är kallt, vi kör aldrig med pannan på, inte ens när det är vinter och skapligt kallt typ 10- och nedåt. Har också monterat vintertermostat 91 grader.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Som sagt jag vet inte riktigt hur och varför, men jag tror det var så och troligen helt originalmonterat ? för växlaren och cirk.pupen låg i en originalbyggd "låda" i inredningen på sidan i boutrymmet bakom förarstolen och någon mer motorvärme än originalvärmen i hytten förutom värmeväxlaren fanns nog inte i den husbilen. Samt framme på plats efter resan så var elementvattnet redan uppvärmt när gasolen fick ta över.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag förstår inte riktigt behovet av värmeväxlaren för att värma bodelen under körning, i vår bil har vi ett element med fläkt (som ju för all del är en värmeväxlare om man ser strikt på det) som matas direkt av kylvatten från motorn, utan pump, fungerar perfekt när det är kallt, vi kör aldrig med pannan på, inte ens när det är vinter och skapligt kallt typ 10- och nedåt. Har också monterat vintertermostat 91 grader.

Värmeväxlaren är väl perfekt för att värma bodelen under körning. Det blir varmt i hela bilen, även på golvet, och det går tom att torka våta handdukar på handdukstorken. Många bilar har både värmeväxlare och element med fläkt. Bara element med fläkt kan väl inte värma upp bilen på samma sätt?

Kjell
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Värt att tänka på, det lär bli ordentligt kallt i bilen om Aldens 5 kW skall slussas till motorn.
Det vill säga, värmen i bodelen slutar ge värme när motorn värms i stället.
Radiatorvattnet cirkulerar i bilen,all väme försvinner inte via värmeväxlaren till motorn,lite svalare blir det, men inte mycket om det inte är väldigt kallt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Värmeväxlaren är väl perfekt för att värma bodelen under körning. Det blir varmt i hela bilen, även på golvet, och det går tom att torka våta handdukar på handdukstorken. Många bilar har både värmeväxlare och element med fläkt. Bara element med fläkt kan väl inte värma upp bilen på samma sätt?

Kjell
Jo det kan ja lova dej, med 90 grader kylvatten så värmer det så bra att jag har installerat en PWM-styrning på fläkten för att det inte skall bli för
varmt när man kör den tillsammans med bildelens värme. Något behov av extra handdukstork har vi aldrig upptäckt.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Jag förstår inte riktigt behovet av värmeväxlaren för att värma bodelen under körning, i vår bil har vi ett element med fläkt (som ju för all del är en värmeväxlare om man ser strikt på det) som matas direkt av kylvatten från motorn, utan pump, fungerar perfekt när det är kallt, vi kör aldrig med pannan på, inte ens när det är vinter och skapligt kallt typ 10- och nedåt. Har också monterat vintertermostat 91 grader.
Jag kör alltid värmeväxlaren för att värma bodelen när det finns behov och tycker att det är suveränt. På en tidigare bil med Truma värmare hade jag ett värmeelement/värmeväxlare med inbyggd fläkt som satt monterad i dinetten. Den gav skön värme men i skåp och lådor samt på toa blev det väldigt kallt. Var alltid tvungen att köra Truman på vintern för att det inte skulle frysa under färd.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Radiatorvattnet cirkulerar i bilen,all väme försvinner inte via värmeväxlaren till motorn,lite svalare blir det, men inte mycket om det inte är väldigt kallt.
Som trådskaparen frågade, hur funkar det vid -15?
Det finns ju knappast behov av att värma motorn med Alden om det inte just är väldigt kallt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag kör alltid värmeväxlaren för att värma bodelen när det finns behov och tycker att det är suveränt. På en tidigare bil med Truma värmare hade jag ett värmeelement/värmeväxlare med inbyggd fläkt som satt monterad i dinetten. Den gav skön värme men i skåp och lådor samt på toa blev det väldigt kallt. Var alltid tvungen att köra Truman på vintern för att det inte skulle frysa under färd.
Vi har aldrig råkat ut för att något har frusit under körning trots mycket flitigt körande under vintern, även i fjällen och rejält låga temperaturer.
Vid några tillfällen har vi kört pannans fläkt för att fördela värmen bättre, men jag har inte uppfattat någon avgörande skillnad.
Själva pannan har vi aldrig behövt använda under körning.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Som trådskaparen frågade, hur funkar det vid -15?
Det finns ju knappast behov av att värma motorn med Alden om det inte just är väldigt kallt.
Du lyckas aldrig överföra 5kw via värmeväxlaren till motorn, så det blir rätt mycket över till bodelen iallafall.
För att få bra motorvärme krävs att man ställer upp termostaten på Alde så pannan går för fullt.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Du laddar lyckas aldrig överföra 5kw via värmeväxlaren till motorn, så det blir rätt mycket över till bodelen iallafall.
För att få bra motorvärme krävs att man ställer upp termostaten på Alde så pannan går för fullt.
Om det är din erfarenhet med -15 gradig motor, kan jag inte säga emot det.

Underskatta inte hur effektiv en plattvärmeväxlare är.
Ett urklipp från teknisk data, Alde värmeväxlare.
Den som vill kan ju räkna på det.
1691938371630.png
 
Toppen