• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Truma C 603-E vill inte starta

Tomas056

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Lycksele
HBK-Nr
41889
Medlemskap
2025
Jag blir snart tokig pga. att eländet ( Trauma C603-e från 2004 tro jag ) inte starta, och behöver nu hjälp.
Jag har läst trådarna, men får det inte att funka och följande har hänt:
Startade fint och gick i ca 5 timmar sedan tändes de röda lampan. Före detta har vi kört den under semester i 5 veckor utan problem överhuvudtaget.
Vid omstart startar fläkten ( och det blåser i avgasröret) och efter ca 10 sec startar gnist tändaren i ca 3-5 sec varpå ett klick låter och den röda lampan tänds igen.
Har letat på kretskortet efter en återställningsknapp för överhettnings skyddet eller dioder som lyser men det verka inte finnas på denna modellen eller är jag på fel spår eller sitter den någon annan stans ? se bild på kretskortet.
Gasol kommer fram till fördelnings blocket så spis och kyl funkar bara fint.
Har under upp startprocessen även knackat på de ventiler som sitter på gasledningen just innan gasen går in i pannan men samma resultat.
Ny full aluminium tub.
Vatten finns i pannan.
Ström i batteri finns
Ingen säkring i EBL har gått
Kan man se om gnist tändaren funkar på något vis utifrån eller med en boroskåplampa (Utrymmet där pannan sitter är otroligt trångt)

Hjälp
Tomas
 

Bilagor

  • 20250924_172308.jpg
    20250924_172308.jpg
    1,2 MB · Visningar: 33
  • 20250925_162732.jpg
    20250925_162732.jpg
    2,1 MB · Visningar: 33
  • värmare bil.jpg
    värmare bil.jpg
    47 KB · Visningar: 33
Vad händer om du startar den i varmvattenläge?
Då går den ( i alla fall en äldre sådan panna) alltid på lägsta effekt, dvs liten gaslåga, tills varmvattnet är klart för att sedan stanna.
Lägsta effekt drar mindre gas, än om man startar pannan för värme, beroende på temp väljer den då mellan eller hög effekt.

Pannan kan bryta vid för låg spänning oxo, dvs kolla batterispänningen helt på plinten på kretskortet.

Roysan
 
Vad händer om du startar den i varmvattenläge?
Då går den ( i alla fall en äldre sådan panna) alltid på lägsta effekt, dvs liten gaslåga, tills varmvattnet är klart för att sedan stanna.
Lägsta effekt drar mindre gas, än om man startar pannan för värme, beroende på temp väljer den då mellan eller hög effekt.

Pannan kan bryta vid för låg spänning oxo, dvs kolla batterispänningen helt på plinten på kretskortet.

Roysan
Skall testa starta den som du säger gällande varmvattenläge
Kan man tex koppla på ett 12 volts/20 amp batteri direkt på pannan där + och - är angivet på ingången bara för att vara säker på att den får full makaroner in ?
 
Jag blir snart tokig pga. att eländet ( Trauma C603-e från 2004 tro jag ) inte starta, och behöver nu hjälp.
Jag har läst trådarna, men får det inte att funka och följande har hänt:
Startade fint och gick i ca 5 timmar sedan tändes de röda lampan. Före detta har vi kört den under semester i 5 veckor utan problem överhuvudtaget.
Vid omstart startar fläkten ( och det blåser i avgasröret) och efter ca 10 sec startar gnist tändaren i ca 3-5 sec varpå ett klick låter och den röda lampan tänds igen.
Har letat på kretskortet efter en återställningsknapp för överhettnings skyddet eller dioder som lyser men det verka inte finnas på denna modellen eller är jag på fel spår eller sitter den någon annan stans ? se bild på kretskortet.
Gasol kommer fram till fördelnings blocket så spis och kyl funkar bara fint.
Har under upp startprocessen även knackat på de ventiler som sitter på gasledningen just innan gasen går in i pannan men samma resultat.
Ny full aluminium tub.
Vatten finns i pannan.
Ström i batteri finns
Ingen säkring i EBL har gått
Kan man se om gnist tändaren funkar på något vis utifrån eller med en boroskåplampa (Utrymmet där pannan sitter är otroligt trångt)

Hjälp
Tomas
Om du har ett gasolfilter installerat bör du kolla det innan du gör för stora ingrepp.
 
Prova då att ställa upp termostaten, för temperaturen i bodelen, till max, 30 C eller så.
Kör pannan med värmedrift
Då skall pannan välja max effekt på brännaren och börja blåsa in varmluft i bodelen med max fläkt varv.
Går då ungefär lika länge som i varmvattenläge betyder det ju att vi har tillräckligt med gas i båda fallen. Dvs knappast misstanke på varken gasfilter eller gasregulator.

Läs dig till om din panna har två eller tre effektlägen.
Brännaren har två magnetventiler och två brännarrör med mustycken.
Dvs elektroniken kan välja att skapa två eller tre effektlägen.
Dvs låg: en magnetventil, mellanefffekt: den andra magnetventilen, och max effekt: båda magnetventiler.

Själv hade jag ett fall för c:a 10 år sen då en av magnetventilerna slog till men det kom ingen gas.
Tog ut brännaren och tog med en av magneterna, manövrerade den med 12 V från labbaggregat.
Försökte att blås i röret för gasflödet, och kunde konstatera att den ena var nära tät.
Blåste bakvägen med tryckluft och fick rent.
Sen har det gått i nära tio utan problem.

Eftersom den verkar tända varje gång så är det knappast fel på tändningen.
Men det kan ju finnas någon temperaturgivare som ger fel värde.

Sen har vi ju primärluftfläkten.
den som suger in förbränningsluft och förser brännaren med luft.

Roysan
 
Prova då att ställa upp termostaten, för temperaturen i bodelen, till max, 30 C eller så.
Kör pannan med värmedrift
Då skall pannan välja max effekt på brännaren och börja blåsa in varmluft i bodelen med max fläkt varv.
Går då ungefär lika länge som i varmvattenläge betyder det ju att vi har tillräckligt med gas i båda fallen. Dvs knappast misstanke på varken gasfilter eller gasregulator.

Läs dig till om din panna har två eller tre effektlägen.
Brännaren har två magnetventiler och två brännarrör med mustycken.
Dvs elektroniken kan välja att skapa två eller tre effektlägen.
Dvs låg: en magnetventil, mellanefffekt: den andra magnetventilen, och max effekt: båda magnetventiler.

Själv hade jag ett fall för c:a 10 år sen då en av magnetventilerna slog till men det kom ingen gas.
Tog ut brännaren och tog med en av magneterna, manövrerade den med 12 V från labbaggregat.
Försökte att blås i röret för gasflödet, och kunde konstatera att den ena var nära tät.
Blåste bakvägen med tryckluft och fick rent.
Sen har det gått i nära tio utan problem.

Eftersom den verkar tända varje gång så är det knappast fel på tändningen.
Men det kan ju finnas någon temperaturgivare som ger fel värde.

Sen har vi ju primärluftfläkten.
den som suger in förbränningsluft och förser brännaren med luft.

Roysan
Pannan startar inte tyvärr, stora fläkten snurrar och efter ett tag hör man hur det den försöker tända typ 3 sec och efter det klickar det till och röd lampa tänds.
 
Det kan man kanske tolka på två sätt.
1. Med full effekt drar fläkten mer ström och spänningen sjunker varvid det blir larm och den bryter
2. Med full effekt räcker inte gastillförseln och den bryter då det inte kan brinna som avsett, flamvakten ser ingen, eller känner ingen låga och när tiden för tändning gått ut blir det rött ljus.

Prova igen på varmvattenläge för att undanröja tillfälliga fel, eller skillnader.

Roysan
 
Tänk på att vid varmvattenläge går inte sekundärfläkten, dvs den som blåser in varmluft i bodelen.
Då bör man höra primärluftfläkten, den lilla som ger förbränningsluft till gaslågan.
I vissa fall kan man se fläktarna, och känna med fingrarna om de snurrar lätt.
Primärluftfläkten sitter långt ner på pannan och kan var svår att se men kanske går att känna på.

Avgasröret till skorstenen är ett rör som båda kan suga in friskluft och blåsa ut rökgas.
Det bestå av ett smalare rör i mitten och omkring detta ett större rör.
Men det kan förekomma att förbränningsluften tas från rummet.

Men redan när primärluftfläkten går, innan gasen tänds så skall man kunna känna att det kommer ut lite luft vid skorstenen.

Dessa fläktar kan vara så igensatta att deras luftflöde blir fel, och ingen riktig låga bildas.

Ett tips kan vara att sticka ner mobilen och med dess kamera försöka ta bilder på fläktar, bakom och under pannan.

Roysan
 
Tänk på att vid varmvattenläge går inte sekundärfläkten, dvs den som blåser in varmluft i bodelen.
Då bör man höra primärluftfläkten, den lilla som ger förbränningsluft till gaslågan.
I vissa fall kan man se fläktarna, och känna med fingrarna om de snurrar lätt.
Primärluftfläkten sitter långt ner på pannan och kan var svår att se men kanske går att känna på.

Avgasröret till skorstenen är ett rör som båda kan suga in friskluft och blåsa ut rökgas.
Det bestå av ett smalare rör i mitten och omkring detta ett större rör.
Men det kan förekomma att förbränningsluften tas från rummet.

Men redan när primärluftfläkten går, innan gasen tänds så skall man kunna känna att det kommer ut lite luft vid skorstenen.

Dessa fläktar kan vara så igensatta att deras luftflöde blir fel, och ingen riktig låga bildas.

Ett tips kan vara att sticka ner mobilen och med dess kamera försöka ta bilder på fläktar, bakom och under pannan.

Roysan
Hej, det blåser ur primärfläkten, men efter den gnistat, klickar det och den vill inte starta. Köpte en begagnad panna i fredags som var testad och ok, men efter den monterades hände samma sak igen.....
Vrider på för enbart värme
Känner i avgasutblåset att fläkten starter
Efter ca 10-15 sek klickar det till ock man hör att det börjar gnista i ca 3-5 sek.
Sedan ett klick igen, och röda samt gul tänds.
Jag börjar misstänka att att det är något annat fel men vad kan det vara ? 4;e säkringen i Ebl är hel och jag har strax över 13 v in i pannan.
 
Hej, det blåser ur primärfläkten, men efter den gnistat, klickar det och den vill inte starta. Köpte en begagnad panna i fredags som var testad och ok, men efter den monterades hände samma sak igen.....
Vrider på för enbart värme
Känner i avgasutblåset att fläkten starter
Efter ca 10-15 sek klickar det till ock man hör att det börjar gnista i ca 3-5 sek.
Sedan ett klick igen, och röda samt gul tänds.
Jag börjar misstänka att att det är något annat fel men vad kan det vara ? 4;e säkringen i Ebl är hel och jag har strax över 13 v in i pannan.
Har du mätt spänningen medan pannan försöker starta?
 
Insektsbo i avgasröret.
Eller i insugningsröret.
Men mest troligt är låg spänning. Mät direkt vid 12 V anslutningen på kortet, och plus efter säkringen som nog finns på kortet.

Royan
 
Tillbaka
Toppen