• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solcellsproblem

sladden

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5659
Medlemskap
2025
Hej, Jag har ett märkligt problem, när jag har fulladdat batteri litium 160 amp, och börjar ta av batteriet så laddar inte solcellen, jag har 180w + victron 75/15 regulator
läste i manualen att man ska ta solcellskabelen och sen batterikabelen, vänta i 3 minuter för att återställa regulatorn, då fungerar det, händer varje gång man är ute och kör,
någon ide någon?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
13.165
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, Jag har ett märkligt problem, när jag har fulladdat batteri litium 160 amp, och börjar ta av batteriet så laddar inte solcellen, jag har 180w + victron 75/15 regulator
läste i manualen att man ska ta solcellskabelen och sen batterikabelen, vänta i 3 minuter för att återställa regulatorn, då fungerar det, händer varje gång man är ute och kör,
någon ide någon?

Hur är ditt batteri inställt, jag har t.ex. ställt in så att batteriet tar emot laddning först när laddningen går under 80%.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.630
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Även om batteriet är fulladdat/laddning stoppad av bms'et, så ska regulatorn ge en ström när du startar förbrukare i husbilen (förutsätter att det är solsken), jag får känslan att din regulator har stoppat av någon okänd orsak, vilka inställningar har du gjort på den?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
6.192
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Dom flesta batterier går inte att ändra i BMS,du kan inte göra något åt det om du i te har en mer avancerad BMS
Mitt batteri är fulladdat visar noll när man läser av batteriet, medan victron appen för solcellen visar laddning till förbrukning. Screenshot_20250825_165318.jpg
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
2.041
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Lithiumbatterier trivs inte med att vara ständigt fulladdade, det är skälet till en sådan inställning.
Det er ganske enkelt ikke rigtig med den type batterier vi anvender i husbiler. LiFePo4 tåler rigtig fint at være fuldt ladede hele tiden.
Hvis du derimod taler om den batteritype som sidder i de fleste el-biler, så har du ret. Lithium-ion batterier har det bedst med kun at blive ladet til 80%
(PS! Enkelte bilmærker som for eksempel Mazda 6E kan man vælge hvilken type batteri man ønsker)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
13.165
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det er ganske enkelt ikke rigtig med den type batterier vi anvender i husbiler. LiFePo4 tåler rigtig fint at være fuldt ladede hele tiden.
Hvis du derimod taler om den batteritype som sidder i de fleste el-biler, så har du ret. Lithium-ion batterier har det bedst med kun at blive ladet til 80%
(PS! Enkelte bilmærker som for eksempel Mazda 6E kan man vælge hvilken type batteri man ønsker)
Det finns olika åsikter om det!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.630
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Vid långtidsvila typ avställd under vintern rekommenderas ofta ett SoC på ca. 50%
Under den aktiva säsongen är det bara trevligt att hämta husbilen med fulladdade batterier tycker jag, och i vårat fall med LFP så sänker detta inte SoH nämnvärt enligt "experterna". t.ex. UPS'er med LFP står alltid fulladdade år efter år.
Personligen har jag inte kommit ner till 100% SoH ännu, efter 5år.
 
Toppen