• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Går en EasyCool att återfylla?

bkv22

HBK Medlem
Inlägg
295
Kommun
Umeå
HBK-Nr
44203
Medlemskap
2025
Hej. Vi köpte en husbil i fjol från 2001. I den sitter det en eftermonterad AC i bodelen: en Waeco EasyCool. Kan vara en EC 1500 eller 2000, saknar manual. Tror inte det är den modellen som har inverter som även kan köras på 12V. Jag gissar att AC:n är från när bilen var rätt ny. Säljaren som ägt bilen sen 2004 sa att den inte längre funkade när vi köpte den men att dom inte brytt sig och det stämmer, fläkten går igång och det går att få värme med den, men inte kyla.

Hur är det, i en bils AC-anläggning går det ju att fylla på gas men jag läste någonstans att det inte går på dessa, kan det stämma? Underförstått: dessa ska inte kunna läcka gas och har den gjort det har man ett större fel. Fast så är det ju inte på bilar. Ja, jag förstår att jag bör vända mig till en AC-reparatör för att få rätt besked men det är söndag, vi ska på rull i morgon, det var 29 grader idag och det är semestertider så jag undrar bara om det är värt att ens försöka jaga någon som kan åta sig detta eller är det kört?
 

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Inlägg
4.167
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Allt är ju görbart men kanske lite svårare eftersom det kan kräva lite lödning. Bara att höra med en som reparerar AC-anläggningar. Kan inte de så hör med en som jobbar med kyl och frys i hemmet, de är vana vid att löda och söka fel på slutna system.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.330
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det finns en lösning.

Man monterar en fyllport utan att ta isär systemet eller evakuera gasen.

Kolla här;

Om detta är värt besväret på en 24 år gammal AC får var och en bedöma.
Delar och fyllning är ju inte gratis, och nya AC-anläggningar går att få för runt 15-20 tusen.
 

bkv22

HBK Medlem
Inlägg
295
Kommun
Umeå
HBK-Nr
44203
Medlemskap
2025
Om den värmer men inte kyler så är det nog inte gasbrist det handlar om.
Tja, men kompressorn verkar inte slå till så då kan det handla om det. Det har jag varit med om i bilar. Man brukar säga att alla AC anläggningar släpper ut lite gas per år och då verkar det konstigt om man inte kan fylla på dem igen.
Nu förstår jag att felet kan ligga hos andra komponenter; termostat etc men bäst vore att få en bedömning av någon som jobbar med dessa.
Jag hittar tyvärr bara Waeco själva på hemsidan och man kan då bara höra av sig som företag verkar det som...

Visst, den är över 20 år och hade den inte ens funnits på bilen hade jag accepterat det och inte kostat på någon alls men nu sitter den ju där och den är ju inte bara att slita bort så där utan vidare utan bäst vore ju om man fick fart på den igen. Vi fricampar mest och har ganska sällan tillgång till 230V så även om den hade fungerat hade den inte blivit speciellt mycket använd.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
7.456
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
På den tiden di husbil var ny, var Waeco en stor tillverkare/leverantör av utrustning och tillbehör för bl.a. husvagnar och husbilar. (Din AC är ett exempel på deras stora sortiment.) Den verksamheten har övertagits av Dometic, och Waeco sysslarnumera endast med verkstadsutrustning och reservdelar för fordons-AC.

Mitt förslag är att ni tar bort "antikviteten" och monterar en Maxxfan i hålet. Den har ni nytta av även när ni fricampar, och kostnaden blir förmodligen lägre än vad en eventuell reparation av den befintliga AC:n skulle kosta – om den ens går att reparera.

Pålle
 

Larstina

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
43896
Medlemskap
2025
Hej. Vi köpte en husbil i fjol från 2001. I den sitter det en eftermonterad AC i bodelen: en Waeco EasyCool. Kan vara en EC 1500 eller 2000, saknar manual. Tror inte det är den modellen som har inverter som även kan köras på 12V. Jag gissar att AC:n är från när bilen var rätt ny. Säljaren som ägt bilen sen 2004 sa att den inte längre funkade när vi köpte den men att dom inte brytt sig och det stämmer, fläkten går igång och det går att få värme med den, men inte kyla.

Hur är det, i en bils AC-anläggning går det ju att fylla på gas men jag läste någonstans att det inte går på dessa, kan det stämma? Underförstått: dessa ska inte kunna läcka gas och har den gjort det har man ett större fel. Fast så är det ju inte på bilar. Ja, jag förstår att jag bör vända mig till en AC-reparatör för att få rätt besked men det är söndag, vi ska på rull i morgon, det var 29 grader idag och det är semestertider så jag undrar bara om det är värt att ens försöka jaga någon som kan åta sig detta eller är det kört?
Jo det går man får löda på ett service utag uppe på kylkompressorn. En AC reparatör får bara göra det. Från en gammal kyltekniker
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.639
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Man punkterar kretsen med en punkteringstång som har ett schraderuttag.
Därigenom kan man provtrycka, vakuumsuga och fylla i köldmedium.
Sedan nyper man till röret innan hålet med ett annat verktyg, tar bort punkteringstången och löder igen hålet.

Det är bara system med någon form av öppning som "alltid" läcker lite köldmedia.
T.ex. axeltätning på kompressor eller tryckuttag.
Blir det tomt i en kylkrets utan dessa felkällor har det mekaniskt gått hål någonstans.
T.ex. ett rör som ärgat eller legat och gnott mot något.
 

bkv22

HBK Medlem
Inlägg
295
Kommun
Umeå
HBK-Nr
44203
Medlemskap
2025
Man punkterar kretsen med en punkteringstång som har ett schraderuttag.
Därigenom kan man provtrycka, vakuumsuga och fylla i köldmedium.
Sedan nyper man till röret innan hålet med ett annat verktyg, tar bort punkteringstången och löder igen hålet.

Det är bara system med någon form av öppning som "alltid" läcker lite köldmedia.
T.ex. axeltätning på kompressor eller tryckuttag.
Blir det tomt i en kylkrets utan dessa felkällor har det mekaniskt gått hål någonstans.
T.ex. ett rör som ärgat eller legat och gnott mot något.
Jag förstår. Låter som en kostsam reparation och det förutsätter nog också att man plockar ner den från taket.
Men även i en sån här anläggning bör väl gasen komma i kontakt med rörliga delar, t ex axeln vid kompressorn?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.639
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Jag förstår. Låter som en kostsam reparation och det förutsätter nog också att man plockar ner den från taket.
Men även i en sån här anläggning bör väl gasen komma i kontakt med rörliga delar, t ex axeln vid kompressorn?
Nej. Det är (billigaste/enda) lösningen.
Skulle tippa på att laga den kostar nog upp mot 10 000:-.
Sedan beror det på vad som läcker, med lite tur går det att löda, måste man byta delar kan det dra iväg.
Aggregatet kan sitta kvar på plats.
 
Toppen