• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Hej all goa vänner.
Kan man fylla på en Dometic AC som är takmonterad?
Vem har service för sånt?
MVH KEJO
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.616
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: AC

Får man verkligen fylla på själv, är ganska säker på att det måste utföras av en kyltekniker.

Men jag kan ha fel när det gäller husbils/husvagns AC.
-----------------------------------------------------------------------------------
Hej, det beror på vad det är för kylmedia. Utvecklingen på "piratmarknaden" går snabbare än förbuden, och en del gaser kan de inte förbjuda för då stannar mycket annat. Sedan är det ju upp till var och en om man vill använda det.

Nu har de ju kommit fram till att man inte ens skall få koppla samman en snabbkoppling med kylmedia själv, som finns på många nya luftvärmepumpar här i Sverige.
Det kan man ju också fundera över vem det gynnar....Inte konsumenten i alla fall.

Snart måste man väl anlita en elektriker för att sätta en stickpropp till en lampa i vägguttaget.

M.v.h. JANKRO.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: AC

Det är Elektolux Service som servar.
Hade en på husvagn som vi köpte 2001. Behövde hjälp, men deras krav var att jag i så fall skulle montera av och lämna in den!
/Thomas
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: AC

Tack å hej.

En AC ska inte behöva påfyllning, då läcker den ut skadliga ämnen som förstör Ozonlagret.

Läckan måste hittas och åtgärdas och det klarar dom flesta amatörer inte av.
Varför köpa köldmedia om å om igen istället för att åtgärda felet, dessutom blir man ingen miljöbov.

Som vanligt, jag kan ha fel.
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Sv: AC

Det är förbjudet att fylla på köldmedier utan att först hitta och täta läckan. Detta ska enligt lag göras av certfierad kylteknier. Dessutom om allt köldmediet har läckt ut, måste systemet, efter tätning, vaccumköras innan påfyllning. Dessa lagar är till för att vi inte ska släppa ut mer än nödvändigt. Att göra detta själv är alltså olagligt och möljöförstörande.
Kontakta en certifierad kylfirma och inget annat.

Kyltekniker sedan 30år tillbaka.
 
Toppen