• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Bränsleförbrukning

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2025
Hej har en kabel 750 g multijet 160. 3 liter motor 2009 årsmodell
Motorlampan tändes och säger att det är fel på bränsle insprutngsfel när jag startar bilen morgonen efter så släcks lampan som alla andra vid start och provkörde och kontrollerade vad vad bilen visade för genomsnittsförbrukning
0,99 l mil jag nollställde allt och testade max förbrukning i uppförsbacke 2500 varv 2,5 liter milen vilket tydligen är max förbrukning som visas, utför backen på motorbroms 0,2 liter
I utförsbacke med motor broms borde det inte blir o,o i förbrukning. Någon som har koll?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.735
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har och en 3.0L motorn. Den visar 0.2 i nerförsbacke så det är väl så den är programmerad.

På min Volvo visar den 0.0 i samma läge
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.515
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Nu äger jag ingen Fiat, men på våra 4st MB samt en Volvo så visar det 0,0 vid motorbroms och varm motor.
Vid kall motor visar de dock ett litet bränsleflöde vid motorbroms.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.233
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vid kall motor visar de dock ett litet bränsleflöde vid motorbroms.
Ja det är logiskt.
Vid motorbroms kommer motorn att pumpa igenom all luft den kan, fast utan laddtryck.

Detta innebär att vid kall motor rikerar man att kyla förbränningsrummet så att när man sedan ger gas igen kan förbänningen bli "oren".
Vid varm motor är denna risk borta, allt är redan varmt, så luften som pumpas genom motorn är ialla fall inte kall.
 
Toppen