• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Akutproblem med 12 V-systemet!

MatSiv

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28145
Medlemskap
2026
Vi har fått problem med att 12V-systemet kopplar ner efter en stund när man varken har laddning via 230V eller bilens generator, d.v.s vid körning. Dethleffs Esprit RT Globetrotter 2008 med kontrollpanel enligt bild. Vi är 80 mil hemifrån och hade tänkt stanna ute några dagar till. har inte multimeter eller andra bra grejer med på resan så jag behöver lite bra råd. Min misstanke faller på bodelsbatteriet som inte är bytt under vår tid som ägare, och enligt föregående ägare kan vara så gammalt som från när bilen var ny.
Kan min misstanke att bodelsbatteriet inte orkar hålla reläkretsen igång utan laddning vara riktig? Isåfall, finns det något enkelt fix för att köra allt på bilens startbatteri tills vi kommer hem, eller ska jag befara större fel?

DSC_3608.JPG
 
Ja det är säkert bodelsbatteri som kroknat. Det sitter förmodligen under passagerarsätet. Kan ni inte åka in på någon firma och få det bytt?
Känns mest troligt, jo det sitter under passagerarsätet och första vintern vi hade den bortställd plockade jag ur det och hade det hemma i garaget och underhållsladdade det. Då byggde jag även om stolsunderredet med gångjärn i framkant så att jag skulle kunna ta ur och i det enkelt. Ska kolla om någon i närheten har det i lager, isåfall kan jag byta det själv med de enkla verktyg jag har med.
 
Ta det billigaste - ett litium är så mycket bättre, men du måste göra anpassningar/inställningar - ta det när du kommer hem, men lägg min värld inte en förmögenhet på ett traditionellt AGM eller liknande. Ha semester.
 
Känns mest troligt, jo det sitter under passagerarsätet och första vintern vi hade den bortställd plockade jag ur det och hade det hemma i garaget och underhållsladdade det. Då byggde jag även om stolsunderredet med gångjärn i framkant så att jag skulle kunna ta ur och i det enkelt. Ska kolla om någon i närheten har det i lager, isåfall kan jag byta det själv med de enkla verktyg jag har med.
Jag har ju inte med detta att göra.... men.
Du har monterat gångjärn på stolen som då kan vippas framåt, skriver du. Kan den inte vippa fram eller lossna vid en ev. kollision?
Mitt påpekande eller undrande är enbart med tanke på din/passagerarens säkerhet.
Ha en fin sommar därute på vägarna.
 
Jag har ju inte med detta att göra.... men.
Du har monterat gångjärn på stolen som då kan vippas framåt, skriver du. Kan den inte vippa fram eller lossna vid en ev. kollision?
Mitt påpekande eller undrande är enbart med tanke på din/passagerarens säkerhet.
Ha en fin sommar därute på vägarna.
Inte då, eftersom den fortfarande sitter med originalbultarna i bakkant!
 
Åkte in på Biltema i Botkyrka och köpte ett fritids/marinbatteri för 1499, lite skruvande och byte av batteri avhjälpte felet, nu kan vi stanna och stå över natten utan att 12V-kretsen lägger av. Nu var jag tacksam för att kunna tippa stolen framåt och inte behöva lossa den helt. Får se om jag ändå kör detta batteriet tills vidare. det har lite lägre kapacitet men är 5000 billigare än Exide-batteriet vilket kändes bra just nu! Vi står kanske 2-3 enstaka nätter per sommar utan 230V och att kunna stanna och parkera några timmar utan att 12V-kretsen kopplar från klarar det ju såklart så länge det lever Tack för snabba tips.
 
Tillbaka
Toppen