• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Limp-mode Fiat Ducato 2.5 tdi -96?

zurmitte

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40953
Medlemskap
2025
Hej!
Jag har en Fiat Ducato -96 som jag köpte förra sommaren. Redan när jag köpte den gick den väldigt ryckigt. Kändes som att det var något skit i systemet, som om bränsletillförseln blockerades på något sätt, och det första jag testade var att byta bränslefilter samt luftfilter. Till och från tändes en helröd lampa på instrumentpanelen (inga symboler på lampan). Det hjälpte lite, men den blev inte bra. Bilen kunde rulla ok i några mil, och sedan började den rycka igen. Därefter köpte jag en bränsletillsats på Mekonomen (Hy-per Diesel Effekt & långtidsbehandling med DPF, EGR rengöring), och det hjälpte ganska bra. Totalt rullade bilen ca 200 mil under augusti, varav ungefär 10 mil efter att jag hade i flaskan med rengöring, och därefter tankade jag den full och ställde av den för vintern.

För en vecka sedan så ställde jag på den och gav mig ut på vägarna igen. De första två milen gick bilen ryckigt på samma sätt som förra året, och varningslampan tändes och släcktes. Därefter slutade bilen helt att rycka. Den går nu riktigt mjukt och fint, och helt utan en enda ryckning på ca 35 mil. Däremot har bilen förlorat kraft. Först fungerade den bra upp till ca 70 km i timmen, och efter ett tag förbättrades det så att det nu går att ligga i 90 km/h. Men det märks att jag inte får full kraft, i uppförsbackar tappar den fart och den röda varningslampan har gått från att blinka i samband med ryckningarna till att lysa konstant. Har så här pass gamla bilar limp-mode, eller är det något som bara finns i nyare motorer?

Är det någon sam har en idé vad jag kan testa? Jag vill dels få tillbaka kraften, och dels släcka varningslampan. Samtidigt vill jag ju såklart att bilen ska gå lika mjukt och fint som den gjort senaste veckan :)

Om ungefär tre veckor är det dags för oss att ge oss ut på en tvåhundramilstur genom Sverige, Tyskland och Polen, och det vore skönt att känna att jag kan lita någorlunda på att ta oss både dit och hem.

Tack på förhand
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
13.013
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej!
Jag har en Fiat Ducato -96 som jag köpte förra sommaren. Redan när jag köpte den gick den väldigt ryckigt. Kändes som att det var något skit i systemet, som om bränsletillförseln blockerades på något sätt, och det första jag testade var att byta bränslefilter samt luftfilter. Till och från tändes en helröd lampa på instrumentpanelen (inga symboler på lampan). Det hjälpte lite, men den blev inte bra. Bilen kunde rulla ok i några mil, och sedan började den rycka igen. Därefter köpte jag en bränsletillsats på Mekonomen (Hy-per Diesel Effekt & långtidsbehandling med DPF, EGR rengöring), och det hjälpte ganska bra. Totalt rullade bilen ca 200 mil under augusti, varav ungefär 10 mil efter att jag hade i flaskan med rengöring, och därefter tankade jag den full och ställde av den för vintern.

För en vecka sedan så ställde jag på den och gav mig ut på vägarna igen. De första två milen gick bilen ryckigt på samma sätt som förra året, och varningslampan tändes och släcktes. Därefter slutade bilen helt att rycka. Den går nu riktigt mjukt och fint, och helt utan en enda ryckning på ca 35 mil. Däremot har bilen förlorat kraft. Först fungerade den bra upp till ca 70 km i timmen, och efter ett tag förbättrades det så att det nu går att ligga i 90 km/h. Men det märks att jag inte får full kraft, i uppförsbackar tappar den fart och den röda varningslampan har gått från att blinka i samband med ryckningarna till att lysa konstant. Har så här pass gamla bilar limp-mode, eller är det något som bara finns i nyare motorer?

Är det någon sam har en idé vad jag kan testa? Jag vill dels få tillbaka kraften, och dels släcka varningslampan. Samtidigt vill jag ju såklart att bilen ska gå lika mjukt och fint som den gjort senaste veckan :)

Om ungefär tre veckor är det dags för oss att ge oss ut på en tvåhundramilstur genom Sverige, Tyskland och Polen, och det vore skönt att känna att jag kan lita någorlunda på att ta oss både dit och hem.

Tack på förhand
Pröva att tömma dieselfiltret på vatten, finns en skruv på undersidan.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
13.013
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Är detta något som behöver göras med jämna mellanrum? Tänker att jag kört mindre än 250 mil sedan jag bytte filtret... Eller är det så att det behöver göras ganska tätt just när man haft problem?
Det beror på om du har vatten i tanken, det kan komma med dieseln när du tankar eller av kondens i tanken. Under 250mil går det ju en hel del bränsle igenom filtret, så om det finns något i tanken kan det bli en del. Värt att pröva, det är mycket enkelt.
F.ö. något Limp-Home eller liknande finns inte, om du inte har den sällsynta Cat-modellen, annars är insprutningen helt mekanisk!
 

waldemar

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Vingåker
Hej!
Jag har en Fiat Ducato -96 som jag köpte förra sommaren. Redan när jag köpte den gick den väldigt ryckigt. Kändes som att det var något skit i systemet, som om bränsletillförseln blockerades på något sätt, och det första jag testade var att byta bränslefilter samt luftfilter. Till och från tändes en helröd lampa på instrumentpanelen (inga symboler på lampan). Det hjälpte lite, men den blev inte bra. Bilen kunde rulla ok i några mil, och sedan började den rycka igen. Därefter köpte jag en bränsletillsats på Mekonomen (Hy-per Diesel Effekt & långtidsbehandling med DPF, EGR rengöring), och det hjälpte ganska bra. Totalt rullade bilen ca 200 mil under augusti, varav ungefär 10 mil efter att jag hade i flaskan med rengöring, och därefter tankade jag den full och ställde av den för vintern.

För en vecka sedan så ställde jag på den och gav mig ut på vägarna igen. De första två milen gick bilen ryckigt på samma sätt som förra året, och varningslampan tändes och släcktes. Därefter slutade bilen helt att rycka. Den går nu riktigt mjukt och fint, och helt utan en enda ryckning på ca 35 mil. Däremot har bilen förlorat kraft. Först fungerade den bra upp till ca 70 km i timmen, och efter ett tag förbättrades det så att det nu går att ligga i 90 km/h. Men det märks att jag inte får full kraft, i uppförsbackar tappar den fart och den röda varningslampan har gått från att blinka i samband med ryckningarna till att lysa konstant. Har så här pass gamla bilar limp-mode, eller är det något som bara finns i nyare motorer?

Är det någon sam har en idé vad jag kan testa? Jag vill dels få tillbaka kraften, och dels släcka varningslampan. Samtidigt vill jag ju såklart att bilen ska gå lika mjukt och fint som den gjort senaste veckan :)

Om ungefär tre veckor är det dags för oss att ge oss ut på en tvåhundramilstur genom Sverige, Tyskland och Polen, och det vore skönt att känna att jag kan lita någorlunda på att ta oss både dit och hem.

Tack på förhand
Kan vara återväxt i tanken kolla filtret i tanken hade samma problem bara att göra rent
 

zurmitte

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40953
Medlemskap
2025
Nu har vi kommit hem efter vår roadtrip. Under veckorna innan vi gav oss iväg fortsatte lampan att lysa samtidigt som bilen gick bra - men med reducerad effekt. Det blev ungefär 70 mil i närområdet. Vi bestämde oss för att inte felsöka för mycket utan att bara göra enklast möjliga förberedelser. Bytte olje-, bränsle-, och luftfilter och kollade efter uppenbara läckor.

Vi rullade på riktigt bra. Det tog ju lite tid att komma fram, men på platten kunde vi hålla 90-100 och i uppförsbackarna var det 60-80 som gällde. Vi körde Uppsala-Jönköping-Malmö-Hamburg-Berlin-Gdansk. Sista anhalten var en camping i Sopot med extremt dåligt underlag att köra på. Trots att vi körde i 5 km/h så hoppade vi och studsade. När vi körde ut från campingen för att åka mot färjan hade vi tappat all kraft och motorn skakade och frustade. Det kändes som att det inte kom fram någon diesel. Alla gamla problem var tillbaka men mycket värre.

När vi kom ut på riktig väg hade vi en toppfart på 20 km/h. Som tur var gällde 30 km/h där vi var, så vi var i alla fall inte så mycket i vägen. Jag misstänkte att skakningarna antingen hade fått en massa skit att lossna i tanken eller att någon slang skakat loss, så vi stannade ett tag och kollade efter loss-skakade slangar och för att låta tanken lugna ner sig. Inga slangar verkade sitta löst. Vi bestämde oss för att försöka ta oss de 12 km som var kvar till färjan i och med att det nog skulle bli lättare med eventuell assistans eller verkstad om vi kunde komma till Sverige.

Efter att bilen vilat en halvtimme så försökte vi köra igen. Det var en markant skillnad, och det gick nu att komma upp i 50. Om jag tryckte mjukt på gasen så funkade det att köra, så vi åkte direkt till färjeläget och inväntade att få köra ombord. Färjeturen gick bra, och vi kom fram till Nynäshamn. Bilen fortsatte att rycka vid varje ansats till gaspådrag, men om man tog det extremt försiktigt gick det nu att accelerera upp till 70. I uppförsbackarna var det dock 40 som gällde. Vi tog oss till Haninge där det ligger en Biltema. Jag testade att byta bränslefiltret, och bilen blev omgående sig själv igen :) Så från Haninge kunde vi återigen ta motorvägen och ligga i 90-100. Inte en skakning, men fortfarande reducerad effekt och ilsket lysande varningslampa.

Så summa summarum så känns det som att det både finns skit/vatten i tanken och att det är något mer som spökar. Men resan gick att genomföra, och förutom längs en sträcka på ca 3 mil så har allt funkat ganska bra. Apropå tidigare råd från Montreal så har jag kollat lite noggrannare och det är just Cat-modellen vi har, så jag antar att det är Limp-mode som är aktiverat. Jag funderar nu på att skaffa en felkodsläsare för gamla Fiatmodeller så att jag kan felsöka lite bättre. Är felkodsläsare ett logiskt nästa steg eller borde jag göra något annat? Jag är inte jättehändig men skruvade en del på gamla bilar när jag var yngre.
 

toker

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
det låter precis som min sprinter o det var algväxt i tanken
tillslut jag testade med att bypasa filteret o köra från en dunk med ny diesel
då fungerade bilen som den skulle.
har du riktigt mycket alger i tanken går det inte att få bort, då måste du byta tank
algarna kan bli som en stor badsvamp i tanken
det finns nått anti algmedel att slå i tanken. dyrt som fan. bildels affärer typ mekonom har det.
det kan behövas när du har fått ren tanken för att rensa spridarna osv
prova med o läsa av felkod, men är inte säker på du får nån felkod om det skit i tanken
isåfall får du massa fel kod på spridare o sånt. skit i dom kolla dieseln först
jag hade sugit ut typ 1 liter diesel av tanken då ser du om det vann o alger
algerna visar som typ långa tråder i dieseln
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.321
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Så summa summarum så känns det som att det både finns skit/vatten i tanken och att det är något mer som spökar. Men resan gick att genomföra, och förutom längs en sträcka på ca 3 mil så har allt funkat ganska bra. Apropå tidigare råd från Montreal så har jag kollat lite noggrannare och det är just Cat-modellen vi har, så jag antar att det är Limp-mode som är aktiverat. Jag funderar nu på att skaffa en felkodsläsare för gamla Fiatmodeller så att jag kan felsöka lite bättre. Är felkodsläsare ett logiskt nästa steg eller borde jag göra något annat? Jag är inte jättehändig men skruvade en del på gamla bilar när jag var yngre.

Hejsan, nje riktig limp mode i dagens mening var nog inte uppfunnet på den tiden, men om du har en Cat så är din dieselpump elektromekanisk som Montreal var inne på och som är rätt udda och kan bråka. Den är mekanisk på pumpsidan men bränslet till spridarna öppnas med magnetventiler som styrs av någon liten dator som läser av bl.a. en lamndasond m.m. för att få bra bränsleblandning.
Det finns en hel del som kan bråka där som vanligt med elektronik men det verkar ju hjälpa med lite filterservice för att det skall funka skapligt igen ?
Det skulle kunna vara lamndasonden som bråkar som du bör ha i avgassystemet. Den kan ge felaktiga värden till datorn som drar ner bränslet m.m.
Men bara för att det är udda på Fiat Ducato diesel så är det ingen fara om något bråkar för den pumpen (i olika storlekar) och styrningen satt i massor med personbilsdieslar på den tiden, bl.a. VOLVO och AUDI m.m.
Den kanske inte ens får bränsle till alla cylindrar ibland om magnetventilarena inte öppnar.

Det verkar vara den här lamndan som passar din bil.

Men som vanligt när något bråkar och som ev. kan vara elektronik så kan det vara hopplöst att lösa felet med gissningar och reservdelsbyten, även om det är bra att få dit många nya delar i en 30 år gammal bil. Den röda lampan som inte vill ge med sig kan nog hänga samman med elektroniken och insprutningen.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Deiselpumparna med elektronisk styrning av insprutningstiden benämns VP och siffror för "storlek" typ: VP44.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.215
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Lamdasond är inget som monteras på dieselmotorer, möjligen långt in på Euro 5-6 avgasrening. (har inte koll på småmotorer in på 2020 talet)

En dieselmotor arbetar med konstant luftöverskott, aldrig med Lamda 1. (lamda 2-3 till 100 och över)
 
Toppen