• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Fiat 3.0L ryker vid belastning.

ubbe i gbg

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Ale
HBK-Nr
22749
Medlemskap
2025
Hej, jag har problem med att den ryker svart vid belastning typ segdragning uppför backar och dylikt. Luftfilter är bytt, turbon läcker genom väldigt lite olja. Den går som den ska och det finns inga felkoder. Någon som varit med om detta?

Med vänlig hälsning, Urban.
 
Hej, jag har problem med att den ryker svart vid belastning typ segdragning uppför backar och dylikt. Luftfilter är bytt, turbon läcker genom väldigt lite olja. Den går som den ska och det finns inga felkoder. Någon som varit med om detta?

Med vänlig hälsning, Urban.
Ryker det mindre om du växlar ner?
 
Hade jag varit som du, hade jag växlat ner, senast när det börjar ryka. Du har en motor med ett rejält vridmoment. Ibland utnyttjar vi det lite för mycket, kanske särskilt när motorerna börjar bli lite äldre. Det kostar några centiliter att växla ner, men motorn får betydligt bättre andning!
 
Hade jag varit som du, hade jag växlat ner, senast när det börjar ryka. Du har en motor med ett rejält vridmoment. Ibland utnyttjar vi det lite för mycket, kanske särskilt när motorerna börjar bli lite äldre. Det kostar några centiliter att växla ner, men motorn får betydligt bättre andning!
Jo det gör jag, men jag var ute efter vad felet är.
 
Jo det gör jag, men jag var ute efter vad felet är.
Beroende på hur gammal din motor är och hur långt den har gått, finns flera teorier. Allt från normalt slitna kolvringar till allvarligare sprickor i topplock, topplockspackning eller motorblock. Men får du bara svart rök vid segdragning, är det nog kolvringar. eller oförbränd diesel pga mycket segdragning. Finns produkter som hjälper en sliten motor att hålla tätt. Men kolla videon angående olika färg på rök från avgasröret.

 
Hej, jag har problem med att den ryker svart vid belastning typ segdragning uppför backar och dylikt. Luftfilter är bytt, turbon läcker genom väldigt lite olja. Den går som den ska och det finns inga felkoder. Någon som varit med om detta?

Med vänlig hälsning, Urban.
Kan även vara denna tryckomvandlare som sitter i en plåt i mitten under torkarna. Den styr EGR ventilen. Den är lätt att byta själv. Sitter med 2 muttrar. En kontakt och 2 vacumslangar när jag drar ut och pluggar vacum slutar den ryka.

Typ denna.

 

Bilagor

  • Screenshot_20240623_174027.jpg
    Screenshot_20240623_174027.jpg
    215,7 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:
Hej, jag har problem med att den ryker svart vid belastning typ segdragning uppför backar och dylikt. Luftfilter är bytt, turbon läcker genom väldigt lite olja. Den går som den ska och det finns inga felkoder. Någon som varit med om detta?

Med vänlig hälsning, Urban.
Har bilen en trimbox, eller är den chippad? Vid vilket vartal börjar den ryka? Ryker den svart, grått eller blått?
 
Pluggar man båda vacumslangarna?
bara den som sitter på förarsidan den vänstra. Men min fick lite orolig tomgång så jag kopplade in den igen och har beställt en ny på autodock. En bilmek på husbilar sa att det är ett vanligt fel att när dom ryker så beror det på den ventilen. Drar mycket soppa och ev går dåligt så är det denna det är fel på. Jag pluggade ena slangen och tog en helgtur på 20 mil och den rök i princip inget.. men bara pyttelite när jag provocerade den med enorm segdragning på låga varv.
 
Är ringarna dåliga så borde motoroljan göra att det rykte blått, man kan ju kolla om det går åt olja genom att titta på oljestickan. Sen märker man ju om det blåser mycket när man kör motorn med oljepåfyllningslocket avskruvat.
Egr ventilen skickar ju tillbaka avgaserna ett varv till i motorn och den är förmodligen felorsaken. Ett vansinnigt påfund som skadar motorn genom att sotpartiklar förs in i motorn. En välkonstruerad motor med en bra förbränning tror jag inte behöver sånt numera. Risken är dock att någon givare visar fel fast motorn går bättre om man sätter den ur spel.
 
De flesta dieslar ryker svart vid segdragning på lågt varvtal, de lite modernare med dpf märker dock inte av detta annat än de observanta som ser att avgastemp. stiger vid tätare regenereringar.
En rengöringskur för spridarna kan minska röken på låga varvtal.
Ryker det svart på höga varvtal skulle jag söka proffshjälp då det kanske behöver bytas ut någon spridare m.m.
 
Är ringarna dåliga så borde motoroljan göra att det rykte blått, man kan ju kolla om det går åt olja genom att titta på oljestickan. Sen märker man ju om det blåser mycket när man kör motorn med oljepåfyllningslocket avskruvat.
Egr ventilen skickar ju tillbaka avgaserna ett varv till i motorn och den är förmodligen felorsaken. Ett vansinnigt påfund som skadar motorn genom att sotpartiklar förs in i motorn. En välkonstruerad motor med en bra förbränning tror jag inte behöver sånt numera. Risken är dock att någon givare visar fel fast motorn går bättre om man sätter den ur spel.
Jo jag tror inte på ringarna, det är inte de symptomen som det borde vara då.
 
De flesta dieslar ryker svart vid segdragning på lågt varvtal, de lite modernare med dpf märker dock inte av detta annat än de observanta som ser att avgastemp. stiger vid tätare regenereringar.
En rengöringskur för spridarna kan minska röken på låga varvtal.
Ryker det svart på höga varvtal skulle jag söka proffshjälp då det kanske behöver bytas ut någon spridare m.m.
Håller med om EGR ventilen. Tyvärr gör den förbränningen lite kallare. Så Dieseln vill "spika" lite när den är pluggad. Även tomgången blir lite oren. Men kan vara olika i olika bilar. Bara prova sig fram...
 
Håller med om EGR ventilen. Tyvärr gör den förbränningen lite kallare. Så Dieseln vill "spika" lite när den är pluggad. Även tomgången blir lite oren. Men kan vara olika i olika bilar. Bara prova sig fram...
Jag ska prova det som en första åtgärd och se om det löser problemet med röken, isåfall så byter jag den. Kan den vara trasig utan att generera en felkod?
 
Tillbaka
Toppen