Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Du får inte något felmeddelande på displayen?Skulle start husbilen efter vinterförvaring i kallgarage. Bra fart på batteri men motorn tänder inte en enda gång. Fiat 2017 2,3. Någon som har en teori vad som är fel?
Den är bara så svår att få tag på när man inte bor nära en marina. Blankdieseln menar jag.Det blir enbart blankdisel i fortsättningen. Tack propellerpelle o Märta för den notan.
RME inblandningen kommer att gå från 7% till 6%.,2024 blir problemet mindre med 6% inblandning av slaktavfall och gu vet vad det nu innehåller. Nu är inblandningen drygt 30%
Hur som helst är det skit med inblandningen. Ur avgasröret samma som med blankdiesel... nästan. Det blir mer avgaser med inblandning då det går åt mer liter sån diesel/mil jämfört med ren diesel.Från "Drivkraft Sverige"'s hemsida:
BIODRIVMEDEL I DIESELBRÄNSLE
Idag blandas det i upp till 7% FAME (Fettsyrametylester) och upp till 25 – 50% HVO (Hydrogenerade vegetabiliska oljor) i dieselbränslet.
LAGRING OCH LAGRINGSTABILITET
Lagringstiden för dieselbränsle med tillsats av FAME bör inte vara längre än 1 år i en lagringstank.
Det förekommer ofta i fordon en cirkulation av dieselbränslet tillbaka till tanken för att värma upp dieselbränslet. Olika fordon har olika cirkulation av dieselbränsle. Denna återföring av dieselbränsle till tanken leder till att syre från luftens förs in i bränsletanken vilket kan leda till en snabbare nedbrytning (oxidation) av FAME och därför bör dieselbränslet inte lagras längre än 6 månader i fordonstanken.
Vatten och temperaturens löslighet
Dieselbränsle löser en viss mängd vatten. Så länge det är löst vatten ställer det inte till några problem. Då dieselbränslets löslighet är beroende av temperaturen så innebär det att när det blir kallare ute så sjunker dieselbränslets förmåga att hålla vattnet i lösning. Vattnet faller då ut som fritt vatten och kan orsaka att det påbörjas en tillväxt av mikroorganismer.
Viktigt att inte använda diesel där man kan misstänka att det finns vatten i. Om den är grumlig eller tenderar att vara grumlig är det sannolikt högre vattenhalt än vad standarden tillåter och en sådan diesel ökar risken för att få skador i bränslesystem och i motorn då den kommer att ge dålig smörjning pga av vattnet.
Mikroorganismer
Vissa mikroorganismer kan växa i bränslen men bara om det finns fritt vatten i cisternen eller fordonstanken. Mikroberna lever i fria vattenfasen, antingen i det separata vattenskiktet i botten av cisternen eller fordonstanken eller i små droppar som svävar i bränslet. Mikroberna använder bränslet som föda. Dieselbränslen, gasoljor, marina bränslen, eldningsoljor och fotogener är mest känsliga och har alltid haft risk för tillväxt av mikroorganismer i tanken om den inte har skötts på rätt sätt. Bensin har inte samma problematik då mikroorganismer inte trivs i bensin och därför sällan påträffas där.
Idag innehåller dieselbränsle i Sverige upp till 7% FAME, fettsyrametylester, som är en produkt som är biologisk lättare nedbrytbar och därmed lättare tillgänglig för mikroorganismer. Dieselbränsle med tillsats av FAME kräver större omsorg vid lagring då FAME också är vattenkänsligare än dieselbränslet.
Om problem uppstår beror även på var och hur bränslet används. Utrustningar med relativt grova filter kan tolerera mycket högre halt mikroorganismer än andra. Därför skall det använda filtret vara finmaskigare än känsligheten hos den utrustning som skall skyddas.