Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Högst sannolikt inte. Att detta skulle ske efter 4-5 månaders vinteravställning är jag tveksam till.Vi har kört mycket både i Sverige och Europa. Jag upplever att bilen både går bättre och dricker något mindre på ex tysk diesel, jämfört med svensk. Jag har dock inte någon mätbar data. Jag tycker generellt bättre om tysk öl än svensk men har ingen mätbar data att bevisa det med heller. Men det som oroar mig med den svenska reduktionsplikten är konsekvenserna för tank och motor på sikt, med 30 - 50 % inblandning av produkter med tveksam lagringsstabilitet. För mig är det en grundbult för tråden. Har den svenska reduktionsplikten möjligen kostat trådskaparen 50 k!? Det är i så fall fruktansvärt anmärkningsvärt !
Jag har rest ett antal tusen mil och provat noggrann mätning när det gäller förbrukning. ( trippelmätaren istället för att lita på färddatorn)Vi har kört mycket både i Sverige och Europa. Jag upplever att bilen både går bättre och dricker något mindre på ex tysk diesel, jämfört med svensk. Jag har dock inte någon mätbar data. Jag tycker generellt bättre om tysk öl än svensk men har ingen mätbar data att bevisa det med heller. Men det som oroar mig med den svenska reduktionsplikten är konsekvenserna för tank och motor på sikt, med 30 - 50 % inblandning av produkter med tveksam lagringsstabilitet. För mig är det en grundbult för tråden. Har den svenska reduktionsplikten möjligen kostat trådskaparen 50 k!? Det är i så fall fruktansvärt anmärkningsvärt !
Har det också varit samma vägunderlag vid mätningarna? (Svensk asfalt kontra Tysk betong)Jag har rest ett antal tusen mil och provat noggrann mätning när det gäller förbrukning. ( trippelmätaren istället för att lita på färddatorn)
Resultatet på en 3 liters motor med robotlådan och helintegrerad 4500 kg Hymer är 1,06/mil på Tysk diesel och 1,2/mil på Svensk diesel. Och detta är på exakt samma körning. Motorväg och farthållaren intryckt på 105 km/h = exakt 100 km/h i verklig fart.
Så inte nog med att vi har Europas högsta dieselpris, så tvingas vi även betala en merförbrukning som inte många känner till.
Sedan när det gäller Tysk öl, håller jag med Krinil till 100%
Jag tycker det är märkligt att man kan komma till vilken sylta/gasthaus som helst i Tyskland och beställa en normal pilsner, och få en ytterst trevlig öl med krämig topp. Och den krämiga toppen är kvar hela vägen ner, tills man har druckit upp.
Jag har försökt att beställa detta i Sverige, men det verkar stört omöjligt.
Den krämiga toppen är borta direkt efter första klunken av en "Svensk" öl.
Och ingen man frågar av alla stora och små bryggerier i Sverige, kan svara på gåtan ?
Sedan när det gäller extrakostnader på motorerna, pga inblandningen av miljöbränslen vågar jag inte ens tänka på
Mvh Per
Per! Du är inte bara en god analytiker. Du är ta mig fan en poet!Jag har rest ett antal tusen mil och provat noggrann mätning när det gäller förbrukning. ( trippelmätaren istället för att lita på färddatorn)
Resultatet på en 3 liters motor med robotlådan och helintegrerad 4500 kg Hymer är 1,06/mil på Tysk diesel och 1,2/mil på Svensk diesel. Och detta är på exakt samma körning. Motorväg och farthållaren intryckt på 105 km/h = exakt 100 km/h i verklig fart.
Så inte nog med att vi har Europas högsta dieselpris, så tvingas vi även betala en merförbrukning som inte många känner till.
Sedan när det gäller Tysk öl, håller jag med Krinil till 100%
Jag tycker det är märkligt att man kan komma till vilken sylta/gasthaus som helst i Tyskland och beställa en normal pilsner, och få en ytterst trevlig öl med krämig topp. Och den krämiga toppen är kvar hela vägen ner, tills man har druckit upp.
Jag har försökt att beställa detta i Sverige, men det verkar stört omöjligt.
Den krämiga toppen är borta direkt efter första klunken av en "Svensk" öl.
Och ingen man frågar av alla stora och små bryggerier i Sverige, kan svara på gåtan ?
Sedan när det gäller extrakostnader på motorerna, pga inblandningen av miljöbränslen vågar jag inte ens tänka på
Mvh Per