• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Köra eller backa upp på nivåklossar

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
3.052
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2026
Hej på er.
Jag har märkt att många backar upp på nivåklossar istället för att köra upp. Vad är fördelar och nackdelar med det?
 
Den 1a nackdelen jag tänker på är att backen är ganska högt växlad så det är tuffare för drivlinan att backa upp, speciellt om du har höga klotsar. En färdel är om du står nära grenar och dylikt så kan du mäta så du inte backar in i det aktuella föremålet.
 
För att få så lite lutning som möjligt på klossarnas "backe" kör jag upp om fronten ska höjas.
Ska aktern höjas backar jag upp.

Gör jag tvärtom blir lutningen på klossarna brantare och mer motorkraft behövs för att komma upp.
Dessutom belastas parkeringsbromsen då mera för att hålla kvar bilen på klossarna.
 
Senast ändrad:
Sover med huvudet vid bakgaveln av bilen och vill då ha lite framåtlut (ligga högre med huvudet). Ca en halv luftbubbla på vattpasset känns bäst.
 
Jag brukar alltid köra upp, men ska jag upp på klossar bak så måste jag alltid köra upp, skulle jag backa upp så sitter stänkskydden i vägen.
 
Man kan också göra som vi: klossarna får ligga kvar i lådan. Den lilla lutningen klarar vi utan att ramla ur sängen:)
Jag har en alkovbil. Den kräver klossar vid regn. Annars blir det en pool där alkoven slutar mot det platta taket. Fiat är byggda med litet frammåtlut.
 
Jag har en alkovbil. Den kräver klossar vid regn. Annars blir det en pool där alkoven slutar mot det platta taket. Fiat är byggda med litet frammåtlut.

Det är nog snarare husbilarna som är byggda framåtlutande för att tillverkarna inte anpassar framfjädrarna till den vikt som husbilen har.
Ofta får man därför dålig komfort eftersom bilen får dålig fjädringsväg och står på och slår igenom på genomslagsgummina.
Byt framfjädrar så får du en mycket trevligare bil att åka i.
 
Det är nog snarare husbilarna som är byggda framåtlutande för att tillverkarna inte anpassar framfjädrarna till den vikt som husbilen har.
Ofta får man därför dålig komfort eftersom bilen får dålig fjädringsväg och står på och slår igenom på genomslagsgummina.
Byt framfjädrar så får du en mycket trevligare bil att åka i.
Exakt, det kryllar av "överbelastade" framaxlar bland husbilar.
 
Det är nog snarare husbilarna som är byggda framåtlutande för att tillverkarna inte anpassar framfjädrarna till den vikt som husbilen har.
Ofta får man därför dålig komfort eftersom bilen får dålig fjädringsväg och står på och slår igenom på genomslagsgummina.
Byt framfjädrar så får du en mycket trevligare bil att åka i.
Nej då. Kolla budbilar med flak/låda. Är samma. Detta för att inte last ska rulla ut under lastning och lossning...
 
Senast ändrad:
Exakt, det kryllar av "överbelastade" framaxlar bland husbilar.
Min är vägd. När jag har semesterpackad bil med 4 vuxna personer har jag 600 kg till att lasta på framaxeln och 250 kg till på bakaxeln.

Kört på dåliga Norrbottens vägar. Fjädringen har aldrig slagit i botten.

Totalvikt 4.5 ton. Nästan 1200 lastvikt. MAXI CHASSI 3.0 L Motor.

Skönt ha marginaler
 
Senast ändrad:
Det beror på att de inte har full last bak.
Sett att det är så när dom kommer till företaget och lossar. När dom lämnar med tom bil så är det en svag lutning frammåt. En säkerhetsgrej för att hindra att last rullar ut under hantering av last. Kolla så får du se...
 
Senast ändrad:
Min är vägd. När jag har semesterpackad bil med 4 vuxna personer har jag 600 kg till att lasta på framaxeln och 250 kg till på bakaxeln.

Kört på dåliga Norrbottens vägar. Fjädringen har aldrig slagit i botten.

Totalvikt 4.5 ton. Nästan 1200 lastvikt. MAXI CHASSI 3.0 L Motor.

Skönt ha marginaler
Jag uttryckte mej fel, det jag menade var att många husbilar har överbelastad framaxelfjädring med väldigt liten fjädringsväg kvar nedåt. Nu finns det husbilstillverkare som åtgärdar detta redan vid bygget av husbilen, men de är få.
 
Tillbaka
Toppen