• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Köra eller backa upp på nivåklossar

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det beror väl på varför man använder klossarna om man backar eller kör upp på dem. Vill man skydda sig från att rulla framåt så kör man upp och vill man skydda sig från att rulla bakåt så backar man upp. Är det bara för att fixa till nivån på husbilen så gör man väl det som är enklast. När det är lite sankt så brukar jag välja att backa upp så man kommer lättare iväg. Drivhjulen väljer jag alltid att ha kvar på så fast mark som möjligt. Ska kanske tillägga att vi sällan använder klossar utan 23+ år med husbil gett en viss vana att vända husbilen rätt och välja bort utsikt till förmån för att stå någorlunda plant i stället.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Undviker att använda klossar, men ibland måste man… tycker att det ofta blir struligt om underlaget under klossarna är löst, t ex ”rulligt” grus, kör jag då upp med framhjulen så rör sig klossarna med hjulen. Vridmomentet blir lite för stort och vips så börjar klossen åka. Jag har robotlådan så det är svårt att slira på kopplingen… Är det nån som har tips?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Undviker att använda klossar, men ibland måste man… tycker att det ofta blir struligt om underlaget under klossarna är löst, t ex ”rulligt” grus, kör jag då upp med framhjulen så rör sig klossarna med hjulen. Vridmomentet blir lite för stort och vips så börjar klossen åka. Jag har robotlådan så det är svårt att slira på kopplingen… Är det nån som har tips?
Prova slå ner en grov tältpinne eller ett lagom lång armeringsjärn framför klossen innan du kör upp som stoppar. Ta bort den sen när du kört upp.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag använder enbart Froli rundkil numera, lite begränsad höjd men räcker oftast. Om inte så flyttar vi på oss eller accepterar att det lutar lite.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Om inte klossar. En fundering! Är det någon som använder uppblåsbara Flat-jack? Egna erfarenheter?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Luft kudde under. Tror det blir svajigt och gungigt vid rörelse eller mys med frugan..

har inte provat luftkuddar men om dom skulle vara bra skulle många ha...
 

Steinar

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
trollhättan
HBK-Nr
27376
Medlemskap
2024
jag tänker säkerhet...har du kört upp och ska evakuera vid en brand...så är det bråttom. kör du då och missar klossarna kan dom hamna i hjulhuset. Vid branden i Mazarron i vinter blev jag varse om hur bra det är att, om det nu går.... backa in på platsen = enklare att komma ut!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
jag tänker säkerhet...har du kört upp och ska evakuera vid en brand...så är det bråttom. kör du då och missar klossarna kan dom hamna i hjulhuset. Vid branden i Mazarron i vinter blev jag varse om hur bra det är att, om det nu går.... backa in på platsen = enklare att komma ut!
Regel på dom flesta campingar och ställplatser är inbackat fordon
 

Mikael S

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Borås
HBK-Nr
36225
Medlemskap
2024
Jag brukar tänka säkerhet. Vilket håll vill jag snabbt kunna köra av klossarna i händelse av brand eller annan fara?
EDIT: såg först nu att Steinar redan skrivit exakt samma sak :)
 
Toppen