• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 "Billigt" LiFPO4

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.892
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
6000 kr, inbyggd BMS men inget BT. Kan parallellkopplas. Dock ej lämplig till invertera (max 80 A kontinuerligt).
 
Fan vad jag gillar den här tråden. Precis som så många andra LiFePo4 trådar. Jag lär mig så mycket och förstår mitt system och LiFePo4 generellt, allt bättre. Sen gillar jag också Kjelles modiga ifrågasättande, som ytterligare skapar förtydligande från våra härliga kompetenser! Klockan är inte så mycket, men eftersom jag är pensionär tar jag mig friheten att utbringa en fredagsskål redan nu! Skål hela HBK!
 
Byggkvalitén är det sämsta jag sett på ett batteritest.
Ett exempel, se där fingret pekar i bilden, löda fast kablarna till cellen!!!!!!!

Visa bilaga 227513

Generellt så är lödningar ett No No. i ett sådant här batteri.
En annan allvarlig miss är att man bara dragit tejp runt Pouch-cellerna, så gör man bara inte.
Dessa Pouch-celler ska monteras i ett plast- eller metall-fodral som skapar rätt kompressionstryck när de rör på sig, vilket de gör vid laddning/urladdning, dessa i filmen kommer att degraderas snabbt p.g.a av denna allvarliga miss.
 
Detta med LiFePo batterier är ju diskussion utan motstycke bland trådarna. Jag sa redan för ett par år sedan att billiga batterier, av dessa typer, från Kina byggs på en "farbrors" bakgård som arbetar, har arbetat eller har någon hen känner hos en av de kvalificerade/certifierade batteribyggarna åt Victron E, Mastervolt och kanske någon till. Jag trodde nog att dessa billigare LiFePo batterier skulle nu ha en bättre byggkvalitet än vad jag såg i Kina för 5 år sedan. Men baserat på det jag sett nu så är det tveksamt.
Jag betalar nog alla dagar i veckan 12000kr för ett VE Superpack 100Ah /100A/1280Wh batteri istället för något med motsvarande kapacitet och billigt alternativ från Kina för 6000 - 7000kr.
 
Det är inte fel på priset, däremot ska det ha en BMS, som klarar högre strömstyrka till inverten.
Jag köpte mina för 6500 för flera år sedan, när inte BT fanns inbyggda. Använder man fler än 1 batteri så är BT onödigt.
Att betala betydligt mer för ett 100Ah LiFePo4 är onödigt. Man får betala lite mer om det finns värmeslingor, vissa behöver det.
 
Det är inte fel på priset, däremot ska det ha en BMS, som klarar högre strömstyrka till inverten.
Jag köpte mina för 6500 för flera år sedan, när inte BT fanns inbyggda. Använder man fler än 1 batteri så är BT onödigt.
Att betala betydligt mer för ett 100Ah LiFePo4 är onödigt. Man får betala lite mer om det finns värmeslingor, vissa behöver det.
Hur mycket kan du tänka dej att belasta ett sånt här fuskbygge då, 1C 2C eller kanske ännu mer?
Varför är övervakning av batteriet onödigt, speciellt ifall man som du har parallellkopplat flera batterier?
och varför ska man inte betala mer för högre kvalitet?
 
Hur mycket kan du tänka dej att belasta ett sånt här fuskbygge då, 1C 2C eller kanske ännu mer?
Varför är övervakning av batteriet onödigt, speciellt ifall man som du har parallellkopplat flera batterier?
och varför ska man inte betala mer för högre kvalitet?
Jag tänker att man ändå måste ha någon extern monitor om man har flera batteriet om de inte kommunicerar. Med bara ett funkar väl bms:ens om man har bt. Bms måste givetvis alltid finnas.
 
Har sett en app som visade 2st batterier samtidigt, har för mej det var SBL-batterier (?).
 
Tillbaka
Toppen