• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Bladfjäder till Fiat ducato

Vitas

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Urshult
HBK-Nr
9503
Medlemskap
2024
Hej tänkte höra om någon har bytt till lite styvare bladfjädrar. Jag har en plåtis 6,4 m som går på genomslagsgummina, tänker mig att byta till något styvare men nu är frågan om det finns enbladsfjädrar (som sitter på den nu) som är styvare eller om man måste gå upp till tvåblads fjädrar. Vill helst inte sätta dit lufthjälpfjädring. Att fråga reservdelsfirmor har inte gjort mig klokare, dom hänvisar bara till jämförbart med original.
Hälsn.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Här en bra artikel att studera,ASR säljs inte längre, men andra märken däremot,läs också om däckstryck.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
blir lite undraande tillv erkas husbilar fortfarnde med med bladfjädrar där i detta århunrdet
Nja det är ju inte husbilar som många av biltillverkarna tillverkar utan transportbilar eller firmabilar som slits hårt och fort innan de skrotas i förtid med 60.000mil eller mer på mätaren, eller trasiga, sönderkörda och upprostade av "Kalles servicefirma".
De högbyggda med original lastbilschassi under hela bilen (eller plåtis) som skall bli husbil har då oftast en enkel bakvagn med bladfjädrar m.m. som inte orkar med maxvikt hela tiden utan hjälp.
De som tillverkarna levererar till husbilsbyggarna som har lågbyggt ALKO-chassi bak har aldrig varit komplett lastbil utan de levereras med enbart Komplett framdel/hyttdel eller bara framdel utan hel hytt om de skall bli helintegrerade, och bultade i par om om två st. En hytt framåt och en hytt bakåt så de går att rulla...... (i alla fall så levererades de så förr men de har kanske bytt metod på senare tid.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
till jankro jag vet att det är rätt allt du skrev om fjädringen på husbilar och lastbilar men jag uppfattade
det som att det gälde deras husbilar därför reagerade med en insändare i klagomure 60n jag har sett my ckrt
husbils husvagns byggare på nina mina 60 år som cami pare inte bara i tenh ult om det är det du vill tro

en estra jobbat på husvagns firma som extra hj älpreda eller spring pojke o m det klingar bättre i dina n
öron
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Här är ett foto !

Jojje
Hej,
Hur ska ducato maxi-chassi se ut som original? Är det som på min och Jojjes bilder? Är det ett genomslagsgummi på min bild? Eller är det en rentav en luftfjädring? Jag vet att första ägaren av bilen körde mycket tunga släp.
Min bil är en 2019 maxi 3,5t 6m plåtis H3.

Jag har enkelfjädring bak och bilen är mycket styv, nästa ofjädrande över gupp. (luftfjädring?)

Jag vill nu höja markfrigången och styvheten på fjädrarna.
Framförallt i främre fjädringsgång har jag problem med att stötdämpare och fjädring slår igenom hela vägen när jag kör 60-70 på landsväg och det kommer en håla.
Samtidigt som jag sätter hjälpfjädrar eller luftfjädring vill jag höja markfrigången eftersom jag tycker om att köra ut i skogen där få andra kör.
Tänker mig vinsch fram + terräng däck + bra markfrigång.
Någon som har tips på hur man bäst höjer markfrigången med hyfsade vägegenskaper kvar på vanlig väg? Har läst rätt mycket om hjälpfjädrar. Det verkar enkelt att montera hjälpfjädrar typ MAD eller liknande och samtidigt få högra markfrigång.
Någon annan som kör mycket i skogen?
Någon som känner till firma i skåne som kan höja markfrigången på ett bra sätt?

Mvh Jonte0209C358-A979-459F-BE15-8E881154CECB.jpeg92CF3C2E-DCCC-437D-929D-544FA6D9AD73.jpeg81E3F028-D7E6-40DE-9CF9-A4F0758B0E75.jpeg
 
Senast ändrad:

Vitas

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Urshult
HBK-Nr
9503
Medlemskap
2024
Hej Jag monterade ARS sppiralfjäderförtärkning (jag hade turen att få köpa bättre begagnade) bak på min plåtis och de blev mycket bra.
Finns ju andra fabrikat, förstärkning med spiralfjädrar är ju billigare och en del mindre jobb än luftbälgar.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Tycker mig ha sett röda spiralfjädrar bak på vår 2012 Pössl-plåtis. Då är det kanske nåt eftermonterat av tidigare ägare? Får anstränga min gamla kropp o huka mig ner och kolla igen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej,
Hur ska ducato maxi-chassi se ut som original? Är det som på min och Jojjes bilder? Är det ett genomslagsgummi på min bild? Eller är det en rentav en luftfjädring? Jag vet att första ägaren av bilen körde mycket tunga släp.
Min bil är en 2019 maxi 3,5t 6m plåtis H3.

Jag har enkelfjädring bak och bilen är mycket styv, nästa ofjädrande över gupp. (luftfjädring?)

Jag vill nu höja markfrigången och styvheten på fjädrarna.
Framförallt i främre fjädringsgång har jag problem med att stötdämpare och fjädring slår igenom hela vägen när jag kör 60-70 på landsväg och det kommer en håla.
Samtidigt som jag sätter hjälpfjädrar eller luftfjädring vill jag höja markfrigången eftersom jag tycker om att köra ut i skogen där få andra kör.
Tänker mig vinsch fram + terräng däck + bra markfrigång.
Någon som har tips på hur man bäst höjer markfrigången med hyfsade vägegenskaper kvar på vanlig väg? Har läst rätt mycket om hjälpfjädrar. Det verkar enkelt att montera hjälpfjädrar typ MAD eller liknande och samtidigt få högra markfrigång.
Någon annan som kör mycket i skogen?
Någon som känner till firma i skåne som kan höja markfrigången på ett bra sätt?

Mvh JonteVisa bilaga 223778Visa bilaga 223779Visa bilaga 223780
Du har ingen fjädringsväg kvar bak,bilen står på genomslagsgummina, jag har monterat Air Top på min förra bil blev betydligt bättre.
 

Nilsson127

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Västerås
HBK-Nr
23058
Medlemskap
2024
Hej , När jag höjde totalvikten på min från 3500 till 3850 så blev jag tvungen att köpa Goldsmidt extrafjäder från tyskland den fjädern var just röd som någon skrev. Inte så svårt att montera själv om man är lite händig.
/Nils
 

alzlz

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
29042
Medlemskap
2024
Hej, har bak monterat hjälpfjädring 350-750 kg från lastatungt.se. på vår plåtis Adria Twin Supreme. (Samma typ som medlem jojje) Tar ca 1 Tim att montera själv. Gör stor skillnad på väghållning och fjärdingsväg. Höjer bilen ca 3 cm, inget genomslag mer då fjädrarna är progressiva. Man åker ju nästan alltid med maxlast på resorna. Bra resultat för rimlig peng och inte lika tunga som luftfjädring. /Leif
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag behöver byta ut mina Goldschmitt luftvägar. Hittade billiga i Tyskland men tappat bort adressen.

Någon här som vet var man kan köpa 8 tum dubbelbälgar billigt? Kompressor mm finns redan
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Så här ser det ut under vår ducatoplåtis. Så dom röda fjädrarna är alltså inte original?
Är det alltså något positivt att dom satt där när vi köpte kärran?
20220617_160306.jpg
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Så här ser det ut under vår ducatoplåtis. Så dom röda fjädrarna är alltså inte original?
Är det alltså något positivt att dom satt där när vi köpte kärran?
Visa bilaga 223815
Absolut positivt, jag tror också att det följer med en annan typ av stötdämpare, om jag inte minns fel säljs inte denna sats längre...
 
  • Gilla
Reaktioner: T68
Toppen