• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Bladfjäder till Fiat ducato

Vitas

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Urshult
HBK-Nr
9503
Medlemskap
2024
Hej tänkte höra om någon har bytt till lite styvare bladfjädrar. Jag har en plåtis 6,4 m som går på genomslagsgummina, tänker mig att byta till något styvare men nu är frågan om det finns enbladsfjädrar (som sitter på den nu) som är styvare eller om man måste gå upp till tvåblads fjädrar. Vill helst inte sätta dit lufthjälpfjädring. Att fråga reservdelsfirmor har inte gjort mig klokare, dom hänvisar bara till jämförbart med original.
Hälsn.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej tänkte höra om någon har bytt till lite styvare bladfjädrar. Jag har en plåtis 6,4 m som går på genomslagsgummina, tänker mig att byta till något styvare men nu är frågan om det finns enbladsfjädrar (som sitter på den nu) som är styvare eller om man måste gå upp till tvåblads fjädrar. Vill helst inte sätta dit lufthjälpfjädring. Att fråga reservdelsfirmor har inte gjort mig klokare, dom hänvisar bara till jämförbart med original.
Hälsn.
Varför vill du inte montera hjälpluftfjädring? Jag gjorde det på min förra bil blev mycket bättre och stabilare,inte alltför komplicerat att montera,det är en bättre lösning än nya bladfjädrar anser jag.
Ska du byta bladfjäder är det nog tvåblad som gäller,detta kanske kräver modifiering fram också motsv.heavychassi?
 

Vitas

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Urshult
HBK-Nr
9503
Medlemskap
2024
Varför vill du inte montera hjälpluftfjädring? Jag gjorde det på min förra bil blev mycket bättre och stabilare,inte alltför komplicerat att montera,det är en bättre lösning än nya bladfjädrar anser jag.
Ska du byta bladfjäder är det nog tvåblad som gäller,detta kanske kräver modifiering fram också motsv.heavychassi?
Hej, tack för svar. Hade luftfjädring på min förra bil och den blev lite stötig, tänkte att det skulle finnas lite styvare enbladsfjädrar. Varför modifiering fram? Menar du att den skulle höjas så mycket bak att framfjädrarna skulle på verkas?
 

Solister

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
12416
Medlemskap
2024
Har med utmärkt resultat monterat hjälpluftfjädring på två husbilar, så det rekommenderar jag! Annars är det nog som Olof G skriver två blad som gäller, kostnaden torde bli ung. det samma om du hittar en bra fjäderfirma.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej, tack för svar. Hade luftfjädring på min förra bil och den blev lite stötig, tänkte att det skulle finnas lite styvare enbladsfjädrar. Varför modifiering fram? Menar du att den skulle höjas så mycket bak att framfjädrarna skulle på verkas?

Blir bilen "stötig" med hjälpluftfjädring är trycket för högt, har haft både hjälpluftfjädrat och helluftfjädrat och varit nöjd med egenskaperna, båda med egen kompressor, vilket jag tycker är ett självklart tillval med dessa lösningar, några tryck på en knapp och man hittar sitt önskvärda läge utifrån den aktuella bruttovikten.
 

Vitas

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Urshult
HBK-Nr
9503
Medlemskap
2024
Blir bilen "stötig" med hjälpluftfjädring är trycket för högt, har haft både hjälpluftfjädrat och helluftfjädrat och varit nöjd med egenskaperna, båda med egen kompressor, vilket jag tycker är ett självklart tillval med dessa lösningar, några tryck på en knapp och man hittar sitt önskvärda läge utifrån den aktuella bruttovikten.
Ja så kan det vara men kan det inte bli lite för många kilon på hjälpluftfjädringen om bladfjädern är för mjuk?
 

Solister

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
12416
Medlemskap
2024
Jag hade just det problemet att bladfjädern eller rättare sagt fjädrarna var utmattade, men med luftbälgarna monterade fungerade det utmärkt. Och som har påpekats så väljer du ju själv hur mycket fjädrings hjälp du vill ha genom att moderera trycket.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja så kan det vara men kan det inte bli lite för många kilon på hjälpluftfjädringen om bladfjädern är för mjuk?

De flesta fordon har sin fjädring anpassad för den aktuella totalvikten, mina fall handlar inte om en Ducato, så den har jag inte provat på.
På min dåvarande Cheva PU med en Camper på flaket och hjälpluftfjädring så var 5,5-6bar perfekt.
Att jag behövde hjälpluftfjädring på detta fordon berodde på att jag körde den med kraftig överlast på ca. 400kg när vi hade packat för semester, innan jag monterade så bottnade fjädringen bak i gupp m.m.
Den blev aldrig stötig lastad, olastad körde jag bara med något hekto i bälgarna.

Jag monterade detta system Air Lift Company - Tow and Haul with Safety and Comfort
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej, tack för svar. Hade luftfjädring på min förra bil och den blev lite stötig, tänkte att det skulle finnas lite styvare enbladsfjädrar. Varför modifiering fram? Menar du att den skulle höjas så mycket bak att framfjädrarna skulle på verkas?
Du får ställa frågan till FIAT,normalt är det endast heavychassi som har dubbla bladfjädrar,men som andra skriver rätt anpassat tryck i hjälpluftfjädringen ger bekvämare gång,det behövs inte så högt tryck jag körde med 1.8Bar
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
204
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej.
Kolla på Lastbilsskroten. Dom vet exakt vilken fjäder som passar.<det fanns färg for styrka ? Best är det om du har den gamla eller sätt en kortare fjäder som blad två.
Hade en fjäder som gick av över ett gupp tom bil. Det fanns ett hål som som styrde fästet.
 

Bilagor

  • WIN_20220302_18_00_00_Pro.jpg
    WIN_20220302_18_00_00_Pro.jpg
    105 KB · Visningar: 28
  • WIN_20220302_18_40_25_Pro.jpg
    WIN_20220302_18_40_25_Pro.jpg
    119,4 KB · Visningar: 25
  • WIN_20220302_18_42_04_Pro.jpg
    WIN_20220302_18_42_04_Pro.jpg
    136,3 KB · Visningar: 26

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det dök upp ett gammalt minne om förstärkning av bladfjädrar förr, och de finns fortfarande kvar. Har för mig att det går att montera enkel eller dubbel och även viss justering av styrkan. Vet ej om det är fullt kompatibelt med enkelfjäder för som syns på bilden så ligger ena sidan mot "trappan" av fjädrar, jag har för mig att det fanns någon kil också, men går säkert att fråga om.
Kanske värt att kolla upp, priset är ju pass bra (en eller två satser) att om det hjälper så är det ok, om det inte funkar så överlever man nog det med. Kan ju inte vara mycket enklare att montera i alla fall.

BLADFJÄDERFÖRSTÄRKNING 3-STEG Per/par

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen