• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Sverigeresa 2020

Dag 526 söndag.

Efter frukost tar jag fram min lilla dammsugare, som jag köpte till HB:n och ansluts till 220 v. Plockar även iordning saker som jag skall ta med söderut. Därefter hämtar jag min HB från den stor parkeringen och kör till lägenheten för att lasta in dammsugaren, rentvättade kläder mm. Sen kör jag de ca tre km till bostadsgatan i närheten av E 18 för att långtidsparkera.

Cyklar tillbaka till lägenheten. Surfar runt lite för att införskaffa info inför kommande resa. Blir mer övertygad om att jag skall ta färja mellan Malmö och Travemunde. Sen ta A 1 förbi Bremen och vidare söderut till Luxemburg. TV 4:s reporter har sagt att det är lägre smittspridning i västra Tyskland mot östra och södra. Om jag kommer ihåg rätt från torsdagens presskonferens ifrån FHM så var det mörkare färg i östra och södra Tyskland än i västra.

Jag har en vän som bor i Bayern och hon skrev, i helgen, att det är stor smittspridning och att sjukhusen är överfylla där.

På em blev det en kort promenad utefter Mälaren efter att ha gått igenom den lilla ekskogen i närheten av bostaden.

Dag 527 måndag.

Vid morgonsamtalet med Lottie bestämmer vi att jag skall hämta henne på torsdag em för att köra vidare till Tyresta Nationalparks stora parkering. Så att vi kan tillbringa hela fredagen och ev lördagen med promenader i den vackra naturen. Om vi hittar svamp blir vi mycket glada. Fast jag tror inte chansen är så stor eftersom det har varit några minusgrader under de senaste nätterna.

Jag mailar till Marockos och Tysklands ambassader i Stockholm för att få info om deras respektive inresevillkor.

Läser i tidningen Husbil och husvagn från den 28 / 10 att färjetrafiken mellan Spanien och Marocko är stängd. Men det finns en möjlighet att färja från Sète i östra Frankrike till Nador i nordöstra Marocko. Men restiden är ca 40 timmar och det gillar inte jag.

Surfar vidare och kollar på färja från Cadiz till Gran Canaria. Skall ta ca 34 timmar och kostar mellan 10 000 och 17 000 för min HB och mig. Vilket jag tycker är för mycket. Så jag stannar nog i Spanien under vintern.

Det blev många tankar om resväg och vart jag skall ta vägen och hur. Men jag är övertygad om att åka till värmen i Spanien, men kommer inte att "rusa" dit utan kommer att ta det lugnt i Frankrike.

Senast ändrad:

lenmar

1.315
Norrköping
4769
Dag 526 söndag.

Dag 527 måndag.

Sök från Huelva Las Palmas direkt på rederiet Naviera Armas · Ferry and boat tickets Book your trip!

Dag 528 tisdag.

På fm gick jag de ca tre km till HB:n för att starta upp kylskåpet. Det var nollgradigt ute och inne var det nio grader, precis som jag hade ställt in. Det går ändå åt en hel del gas för uppvärmning på nätterna. Så jag behöver fylla på lpg igen på torsdag.

Tar det lugnt resten av dagen med att surfa runt och se på tv. På em fick jag ett svar ifrån Tysklands ambassad. Det är inga problem att köra in i Tyskland om man har tagit två sprutor. Men de vanliga restriktionerna gäller. Smittspridningen är extremt stor så man skall undvika kontakt med främmande människor och naturligtvis bära munskydd.

Dag 529 onsdag.

Ser på morgontv. Idag kommer det att bli en politisk spännande dag.

Efter lunch cyklar jag till HB:n för att köra till lägenheten och tömma frysen. Sen till Valby för att ta den tredje vaccinsprutan emot Covid 19. Vilket gick bra.

Därefter till Erikslund för att köpa några kökskrokar. Samt en julklapp till Lottie. Sen tillbaka för att tömma kylen förutom frukostäggen mm.
Parkerar HB;n och cyklar tillbaka.

När jag är åter i lägenheten blev det budgetomröstning i riksdagen.

Blev mycket tv på kvällen med en massa politik.

Dag 530 torsdag.

På morgonen plockar jag ihop det som skall med på resan till värmen i Spanien.

Kl 10 är det ÄNTLIGEN dax att lämna lägenheten för att förhoppningsvis inte behöva återkomma fören i april.

Nu går färden först till Lottie. Därefter till Tyresta Nationalparks stora parkering där vi kommer att tillbringa fredag och lördag. Resten av helgen blir vi i Lotties lägenhet.

På måndag morgon kör jag till landet i Gammalkil. Sen mot Tyskland.

lenmar

1.315
Norrköping
4769
Dag 528 tisdag.

Dag 529 onsdag.

Ser på morgontv. Idag kommer det att bli en politisk spännande dag.

Parkerar HB;n och cyklar tillbaka.

När jag är åter i lägenheten blev det budgetomröstning i riksdagen.

Blev mycket tv på kvällen med en massa politik.

Dag 530 torsdag.

På morgonen plockar jag ihop det som skall med på resan till värmen i Spanien.

På måndag morgon kör jag till landet i Gammalkil. Sen mot Tyskland.
Blir det en tur till Gran Canaria?

2024
Dag 531 fredag.

Lottie och jag vaknar upp i HB:n som står på den stora parkeringen. Efter frukost, när det har blivit ljust, går vi ut på en promenad på den lättaste markerade leden. Den heter barnvagnsslingan och är ca fem km lång. Jag brukar alltid parkera långt, ca 500 meter, ifrån starten, så att jag inte står i vägen för alla pb 1 bilister.

Vi har nästan gått färdigt innan vi möter några personer. Här en bild på Bansjön, som idag var frusen.

Lottie liksom jag gillar att fota. Här är några av Lotties exponeringar:

Efter en lasagnelunch, som Lottie hade gjort hemma går vi ut ännu en gång. Nu blev det Urskogsstigen, som är ca två och en halv km. Här får vi verkligen se ner på fötterna för att inte snava på alla trädrötter.

På Urskogsstigen finns det många infotavlor om träd, mossar, våtmarker mm.

Efter vår fruktstund vid 15 - tiden rullar vi vidare till Liljeholmen för att tillbringa resten av helgen i Lotties lägenhet.

Dag 532 lördag.

Större delen av dagen blev framför tv:n. Bl.a. ser vi några filmer om den tyska nazismen.

Dag 533 söndag.

Idag har jag tvättstugan mellan kl 10 och 16. Så när jag börjar resan söderut i morgon bitti så är alla kläder, handdukar lakan mm rena. Nästa gång blir det att tvätta i Spanien. Hoppas jag.

Jag kommer tyvärr att resa utan Lottie nu i början men naturligtvis hoppas jag på att Lottie flyger ner till Malaga i februari eller mars, för en gemensam nordlig resa.

Bilagor

• 20211126_141112.jpg
    1,8 MB · Visningar: 27

sandstroem

330
Vänersborg
12388
2024
Go tur Gösta, ser fram emot att följa med på distans! Hoppas nu att alla nya Corona indikationer inte ställer till det. Som boende i din egen HB har du ju alla möjligheter att värja dig så frågan är väl mer vad olika natioenella regler ställer till. Nåväl ännu så länge ser ju Spanien ut att klara sig bra.
Hälsningar
Peter

2024
Dag 534 måndag.

Efter en trevlig långhelg med Lottie lämnar jag Stockholm för att köra söderut till värmen i Spanien och förhoppningsvis Marocko.

Stannar först i Gammalkil en kväll och natt.

Dag 535 tisdag.

Kl 09 är det minus 11 grader ut vid stugan.

Färden gick idag till Malmö för att i morgon ta färja till Travemunde i Tyskland.

Dag 536 onsdag.

kl 9,30 får jag köra ombord. Det snöade i Malmö nu på fm. Vi är tre HB och en massa långtradare och någon enstaka Pb 1.

Hej då Sverige nu är jag på havet.

Avslutar därför denna tråd. Följ gärna med till den nya tråden: Göstas vinterresa 2021 - 22.