• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Litium batteri

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2025
Vi har en Adria matrix 687 slt 2015 på Renault, har nu satt in ett litsium batteri. Jag får nu ingen laddnig från generatorn bara från solpanelen och 230 volt. Vad göra någon som vet??
 
Vi har en Adria matrix 687 slt 2015 på Renault, har nu satt in ett litsium batteri. Jag får nu ingen laddnig från generatorn bara från solpanelen och 230 volt. Vad göra någon som vet??
Kontrollera säkringen mellan start/bodelsbatteriet, sitter troligen vid startbatteriet,kan vara så att litiumbatteriet tar emot mer än vad säkringen klarar,brukar sitta en 50A.
Ser att du har en Renault borde vara samma som FIAT
 
funkar det för ni adria och kabe avråder från litsium
Detta beror nog på okunskap eller att man inte vill/ kan installera,litium fungerar på alla bilar, men kan kräva vissa modifieringar för att fungera optimalt, men många bara byter rakt av.
Kabe har litiumbatterier på tillvalslistan.
 
Innlegg #2 er det mest sannsynlige svar. En for liten sikring på forbindelsen fra statbatteri til EBL og bobatteri vil blåse med en gang en starter bilen etter en har satt in LFP batteri. Selv ville jeg foretrekke en 100A eller mer her. Det er kun 2 ting som begrenser strømmen, BMS i LFP batteriet og motstanden i kablingen.
 
Detta beror nog på okunskap eller att man inte vill/ kan installera,litium fungerar på alla bilar, men kan kräva vissa modifieringar för att fungera optimalt, men många bara byter rakt av.
Kabe har litiumbatterier på tillvalslistan.
Är kablaget rejält dimensionerat så kan det krävas upp mot en 80A säkring!
Vilken kvadrat bör det då vara på kabeln? Var kan jag finna säkringen på Renault Adria?
 
Det kan behövas en DC/DC- omvandlare mellan generatorn och batteri, detta för att hålla strömmen inom vad generatorn klarar i kontinuerlig drift.
 
säkring har jag hittat vi bodelsbatteriet 50 amp hel tar lös plus kablarna från bodelsbatteriet ingen ström då startar bilen och då fårr jag ström från bilen men ser inte när jag sätter till baka kabel till bodels batt på mobilen att det laddar när jag startar bilen bluetooth
 
Vad har du för märke på batterier och vad är det för märke på den apparat eller app som du har bluetooth kopplat till?
 
Har du kollat säkringen med mätinstrument. Höll på som fasiken på min. Ville inte ladda från generatorn. Då hade 2 säkringar gått. Dels en 2A och en 30A som satt innan EBL. Var tvungen att mäta dom, gick inte att se att dom var trasiga
 
Tillbaka
Toppen